Dag 7 – Norra Öland tour!

28 juni 2014 - Öland, Zweden

Vanmorgen werden we wakker van de regen die op de camper tikte… We hoopten dat het snel beter werd, want anders is Öland ook niet veel bijzonders. Wanneer we op weg gaan naar Öland rijden we langs IKEA Kalmar, we hebben even gezwaaid en daar bleef het bij.

Als we over de Ölandsbron heen rijden is het erg bewolkt en regent het nog wat. Van een mooi uitzicht kun je niet spreken. Via Björnhovda Kvarnar rijden we eerst naar Gråborg, op de geleende kaart van Öland staat dat dit het oudste kasteel is met een muur van 640 meter lang uit de Middeleeuwen en dat er ruïnes zijn van een kapel, ik ben benieuwd. Daar aangekomen blijkt het kasteel ook een ruïne te zijn, maar op zich grappig om gezien te hebben. Je hoeft er alleen zeker niet voor om te rijden. Gelukkig was het ondertussen gestopt met regenen, maar waaien deed het helaas nog wel erg hard…

Hierna rijden we richting het noorden naar Lerkaka, bekend om de rij van houten molens. We stoppen even om een aantal foto’s te maken en rijden weer verder. Onderweg is het continu “molentje”, want we zien meer dan genoeg van die oude houten molens!

Na Lerkaka rijden we richting het westen en stoppen we even bij Ismanstorps Borg, dit bleek ook niet meer te zijn dan de ruïne van een oud kasteel. Wel kan je hier heel mooi nog zien hoe de ruimtes ooit waren qua grootte omdat de stenen allemaal precies nog zo liggen.

Hierna rijden we verder naar Borgholms Slott aangezien we hier nog niet geweest zijn, de vorige keer zijn we namelijk naar Solliden (het zomer paleis van de koninklijke familie) geweest. We betalen 70SEK per persoon om naar binnen te mogen, de mevrouw vertelt ons dat je een app kunt installeren en zo gratis een audio tour krijgt! Dat klinkt interessant, maar na het installeren van de app krijg ik elke keer een foutmelding als ik klink op ‘English’. Nou ja! Dan maar geen app…

We wandelen richting het slot en klimmen via de trap naar boven en hebben zo een mooi uitzicht richting het water. Het waait alleen nog steeds wel ontzéttend hard! De buiten- en binnenmuren van het slot staan nog mooi overeind. Ook zijn er nog wat muren die de grote ruimtes in kleinere verdelen, maar meer is het niet. Je krijgt wel een goed idee van hoe groot het slot ooit echt was.

Na het bezoek aan het slot rijden we verder richting het noorden en stoppen we pas weer bij Byrums Råukår, eerst klonk nog de vraag wat er daar te zien was maar als we dicht naar de kust lopen zien we het. De hele kust wordt gevormd door bijzondere rotsformaties. Deze rotsen zijn uitgesleten door het water en vormen een goede klim- en klauterplaats! ;-) Het is bijzonder om te zien hoe de kust is ontstaan en de rotsen bestaan uit allemaal verschillende platen die op elkaar liggen. We klimmen en klauteren een half uur tot drie kwartier en besluiten daarna dat het tijd is om naar de camper te gaan.

Als we weer in de camper zitten rijden we het laatste stuk naar het noorden, de laatste stop van onze Norra Öland tour is namelijk Långe Erik! Långe Jan, in het zuiden van Öland, hebben we ook al eens bezocht dus tja deze vuurtoren moesten we ook gezien hebben. De vuurtoren is zo’n 27 meter hoog en mijn moeder en ik besluiten dat wij toch écht niet naar boven gaan. Mijn vader is de bikkel en klimt omhoog, helaas is het uitzicht door de vele bewolking niet heel erg mooi. Onderaan de vuurtoren lopen wij richting het water en bouwen een torentje van stenen, want ‘iedereen doet dat, dus wij ook’. Na een aantal blikken op de vuurtoren te hebben geworpen hebben wij besloten dat wij Jan een stuk aangenamer vonden om naar te kijken. En de locatie waar Jan staat vinden wij ook een stuk mooier.

Na het bezoek aan Erik is onze Norra Öland toer afgelopen en is de camping waar we eigenlijk heen wilden, net voorbij Kalmar, nog 2 uur rijden. Wij vinden dit wel erg ver en besluiten om naar een camping te rijden op Öland. We hadden al onderweg gezien dat die er meer dan genoeg zijn, wij kiezen er dus eentje net voorbij Borgholm uit. We komen rond 18.15 uur aan en zijn dan zo rozig als het maar zijn kan. De vele wind van vandaag heeft ervoor gezorgd dat we ons hartstikke gaar voelen en waarschijnlijk zullen we dan ook op tijd in bed liggen…

1. Menno:
    30 juni 2014
    De Raukar zijn mooi he! En Jan is idd wat mooier gelegen dan Erik. Maar ook mooi om te zien dat het noorden anders is dan het zuiden.