Dag 11 – Fjäderholmarna

2 juli 2014 - Stockholm, Noorwegen

Wij hadden gisteren gezien dat het vandaag wat beter weer zou worden dan gisteren. We wilden graag nog met een bootje varen, dus we vonden dat vandaag daar een uitgelezen kans voor was. We gingen rond 10 uur met de metro richting Slussen om daar de boot naar Fjäderholmarna te pakken. Aangezien de boot elk heel uur vertrekt vanaf Slussen namen we om 11.00 uur de boot. Het zonnetje deed al goed zijn best, fijn!

Na ongeveer een half uurtje varen, inclusief een korte tussenstop, kwamen we aan op Fjäderholmarna. We besloten dat het eerst tijd was voor een kopje koffie/thee. We konden buiten lekker in het zonnetje zitten en hadden een mooi uitzicht. Even later konden we ook meegenieten van het feit dat een brutale zeemeeuw eerst het brood van iemand jatte en vervolgens ook nog even van het vis van die persoon kwam peuzelen. Wat een brutale apen zijn die meeuwen! Maar aangezien wij er geen last van hadden, moesten wij er toch wel smakelijk om lachen. We knoopten meteen in onze oren dat we bij onze lunch op moesten letten op ons eigen brood!

In het boekje stond al dat er op het eiland verschillende handwerk winkeltjes, een visrokerij en ook nog een glasblazerij. Dit natuurlijk naast een aantal restaurantjes. We hadden de mazzel dat het erg mooi weer was en begonnen rustig onze ronde om het eiland heen. Onderweg bezochten we de kleine handwerk winkeltjes, waar ik wat verse thee heb gekocht en mam uitgebreid uitleg kreeg van een mevrouw hoe ze een rondbreinaald moet gebruiken. Wat een hartelijke mensen zijn die Zweden toch!

Na deze winkeltjes besloten we om in het zonnetje onze broodjes op te eten, wel erop lettende dat de zeemeeuwen ons brood niet zou opeten! We zagen ze namelijk al in de verte bij het restaurant zitten en toen mensen weg liepen bij hun tafel kwamen uiteindelijk twee zeemeeuwen genieten van de restjes die ze overlieten.

Nadat de broodjes op waren liepen we naar de glasblazerij waar een kunstenares, dat vind ik glasblazers namelijk wel, bezig was om vissen te blazen. Altijd leuk om te zien! In het winkeltje verkochten ze verschillende glaskunstwerken en uiteindelijk heeft mam toch nog iets gekocht om mee naar huis te nemen…

Wanneer we de ronde verder lopen komen we langs een grote holle boom. Eerst zeg ik dat ik er vast niet in pas, maar uiteindelijk probeer ik er toch in te klimmen en dat lukt! Best leuk om je heel eventjes weer een klein kind te voelen ;-). Na de holle boom komen we ook nog langs een boom met allerlei spijkers erin, door deze spijkers kan je de boom omhoog klimmen. Gelukkig laat mijn vader eventjes zien hoe dat moet en stap ik zelf op de tweede spijker van onderen. Hoger ga ik namelijk toch echt niet…

We nemen om 14.30 uur weer de boot richting Slussen en lopen richting de winkelstraat van Gamla Stan. Voordat we de boot op gingen begon het al hard te onweren, maar nu begint het ook weer hard te regenen. Bij een souvenirwinkel kopen we 3 poncho’s met daarop ‘I love the weather in Sweden’ en trotseren de harde regen, dit heeft wel tot resultaat dat je door een compleet lege winkelstraat loopt. Onderweg stoppen we bij een aantal andere souvenirwinkeltjes en slaan ook een paar kleine dingen in.

Na Gamla Stan steken we het water over en lopen richting Östermalm, het is inmiddels gelukkig weer droog, hier zit namelijk een markthaal waar ik toch écht eventjes in wil. Deze hal heet Östermalms Saluhall en van eerdere reizigers hebben we gehoord dat deze hal vol staat met heel veel eten. Eenmaal binnen, na eerst een bezoek aan een kerk, kijken we onze ogen uit. We zien om ons heen: heel veel vis, heel veel kazen, heel veel broodsoorten en nog heel veel meer lekkers. We lopen rustig een rondje door de gehele hal en kopen uiteindelijk niks, maar het rondkijken was al een belevenis op zich.

Na een rondje door een grote winkelgalerij besluiten we dat onze voeten wel weer genoeg gelopen hebben, het is inmiddels al 16.30 uur geworden. Wanneer we het metrostation inlopen merken we dat het een ‘diep’ gat is, we moeten meteen denken aan één bepaald metrostation in Rome… Mensen waar we mee op vakantie zijn geweest weten précies welk metrostation we bedoelen.

Gelukkig is het als we op Bredäng aan zijn gekomen nog steeds droog en we lopen in het zonnetje richting de camping. Als we op de camping aan zijn gekomen zijn we blij dat onze schoentjes uit kunnen. Morgen is onze laatste dag in Stockholm, we gaan dan naar Djurgården voor het Vasa museum en Rosendals Slott. Het Vasa museum schijnt een échte must-see te zijn, want daar hebben ze een bijna volledig vikingsschip. Gaaf! Wij zijn erg benieuwd! Hopelijk is het morgen ook weer net zulk weer als vandaag!
Vandaag was weer een leuke dag, het eilandje was met dit weer erg leuk om overheen te lopen :-).

1. Menno:
    2 juli 2014
    Leuk! Meeuwen komen me bekend voor van Ma! En idd, Rome is ook erg diep... Rosendal, het slot is niet zo boeiend, maar de tuin (Tradgarden) wel. Kun je zelf je boeket bloemen plukken, staat overal groente en fruit. En je kunt er heerlijk lunchen of koffie drinken met Zweedse lekkernijen! Is prima te lopen vanaf Vasa. Vasa kun je trouwens beste bereiken door eerst metro te nemen naar centrum en dan tram 7 naar Djurgarden. Veel plezier!
  2. Menno:
    2 juli 2014
    En oja, vanaf Djurgarden kun je dan weer met de Djurgarden ferry naar Slussen. Maar denk dat je die apart moet betalen, maar misschien kun je ook met je metro card? Denk wel dat de tram met je metro card kan.