Dag 10 – Hej Stockholm!

1 juli 2014 - Stockholm, Noorwegen

Vandaag was onze eerste dag in Stockholm, helaas was dat wel een wat regenachtige dag. Maar ach een beetje regen houdt ons niet tegen, dus als echte bikkels hebben we de regen getrotseerd!

Vanmorgen rond dezelfde tijd als altijd uit bed, uurtje of 8. Tussen half 10 en 10 uur vertrekken we richting het metrostation van Bredäng, dit is 700 meter verderop. De metro richting het centrum vertrekt elke 10 minuten, wij hebben passen gekocht waarmee we 72 uur van de metro gebruik kunnen maken. Vandaag was de planning dat we Gamla Stan en Norrmalm gaan ontdekken.

Als we uitstappen bij het metrostation van Gamla Stan is het eerst even zoeken en ontdekken waar we heen moeten, we willen namelijk graag het wisselen van de wacht bekijken. Dit begint rond 12.00 uur en daarvoor moet er natuurlijk nog even koffie gedaan worden. Wanneer we het koninklijk paleis hebben gevonden vinden we daar vlakbij ook een café voor koffie met wat lekkers. Deze koffie en lekkers zal waarschijnlijk de boeken in gaan als het duurste ‘lekkers’ ooit, maar oh wat was het heerlijk! Pap had een frambozengebakje, mam een aardbeiengebak en ik een aardbeien cheesecake. Stuk voor stuk HEERLIJK! En met de koffie/thee die je krijgt is ook niet mis… Je kan er volgens mijn vader bijna je voeten in wassen… De fika was dus duur, maar ohhhhh echt wel aan te raden!

Rond kwart voor 12 verzamelen wij ons bij de rest van het publiek om naar het wisselen van de wacht te kijken. Om 12.00 uur begint dan het hele spektakel, eerst wordt er van alles nog verteld over het koninklijk paleis in een aantal verschillende talen. Het is mooi dat dit gedaan wordt, wat wel jammer is is dat meneer de wachter ontzéttend monotoon praat en er dus eigenlijk niks van te verstaan is! Na zo’n 10 minuten horen we dan de Damiate band van Stockholm zijn opwachting maken. Ze wandelen de binnenplaats op en dan start de échte ceremonie rondom het wisselen van de wacht. De muziek die het orkest maakt klinkt erg mooi en het wisselen van de wacht is weer een echt spektakel zoals wij dat al eerder hebben gezien. Wat wel erg jammer is, is dat het halverwege de ceremonie begint te regenen. Eerst nog zachtjes met wat miezer, maar al snel gaat het steeds harder. Als echte bikkels volgen wij de ceremonie, maar daarna gaan wij toch ook eventjes naar binnen om te oriënteren waar we heen moeten.

We wilden vandaag de wandeling door Gamla Stan lopen zoals hij in het 100% Stockholm boekje staat aangegeven, maar tja het regent en het boekje is niet van ons. Dat hij snel nat wordt vinden wij toch wel zonde, er wordt al snel een (weggooi)paraplu gekocht en daarna kunnen we écht op pad.

Eerst willen we op bezoek bij de Storkykan, maar helaas moet je hiervoor betalen. Dus we gaan uiteindelijk niet naar binnen, wel gaan we bij de Finska Kyrken naar binnen. Een kleine eenvoudige kerk, met op het binnenplaatsje erachter het kleinste beeldje van heel Stockholm. Wat een leuk klein manneke!

We vervolgen onze weg door de kleine straatjes en komen langs de Mårten Trotzigs Gränd, het smalste steegje van Stockholm. Wij vinden het steegje inderdaad ook erg smal, maar we hebben smallere gezien in Venetië! Na een stukje verder te hebben gelopen komen we in de Tyska Kyrkan aan, wij vinden deze kerk wat kitsch. En dit komt vooral door het grote goudkleurige orgel wat er staat. Wat wel mooi is om te zien, is dat een meisje van een jaar of 8 verschillende gebedsbriefjes in vult en in een schaal doet. Deze briefjes zullen worden opgelezen tijdens de zondagsmis, bij elk briefje wat ze geschreven heeft doet ze een kort gebedje.

Ondertussen is het gelukkig alweer een beetje droog, altijd fijn, maar soms miezert het deze middag nog wel af en toe. Erg jammer, maar niks aan te doen. Wij vervolgen door de Västerlang-gatan, dé winkelstraat van Gamla Stan, richting de Riddarholms-kyrkan. Helaas moet je ook voor deze kerk betalen dus slaan we hem over. Langs het water lopen we richting het Riddarhuset om door het Riksdaghuset te lopen om in Norrmalm aan te komen.

In Norrmalm slaan we rechtsaf richting het operagebouw en de rode kerk, deze kan je wel gratis bezoeken dus dat doen we dan ook eventjes. Hierna lopen we verder langs de Bijenkorf van Stockholm om langs de glazen obelisk te lopen, deze schijnt prachtig te zijn als hij in de avond verlicht is. Tja om daar nou op te gaan wachten vonden wij niet zo’n heel goed plan.

Via het concertgebouw lopen wij de Drottinggatan in en bezoeken we nog een kerkje. Zo langzamerhand beginnen we nu toch wel moe te worden, dus we besluiten om weer terug te lopen door de winkelstraat richting het centraal station. We bezoeken nog een aantal winkels en kopen wat kaarten voor het thuisfront. Als we in een winkel staan begint het buiten weer te regenen, of eigenlijk keihard te hozen. Ik wil de paraplu weer open doen, maar die is nu al gesneuveld en kan de prullenbak in. We vluchten vanuit een winkel snel naar het centraal station en pakken de metro terug naar Bredäng.

Maar dan moeten we nog 700 meter terug lopen en dan word je toch nog best nat! ’s Avonds zijn onze voeten erg moe van het vele lopen en hebben we niet echt meer zin in veel dingen. We schrijven de kaarten en bereiden morgen nog even voor. Straks lekker slapen!

1. Menno:
    2 juli 2014
    He, hebben jullie een paar leuke winkeltjes gemist in Gamla Stan? Wol, trollen & mooie kaarten? Als je nog een keer in het centrum bent, moet je nog even bij NK kijken, prachtig warenhuis. Vooral de kelder met allemaal Scandinavisch glas, servies, etc is leuk. En aan de overkant Illum Bolighus. Net zoiets, maar dan Deens. En tip voor een (volgens mij) wat betaalbaardere lekkernij: Muffin Factory in Drottninggatan.
  2. Marloes:
    2 juli 2014
    Die winkels hebben we allemaal gezien, niet over geschreven haha. Trollen kwamen we langs in de regen, net als de landkaarten.
    De wol hebben we her en der gezien, vonden wij heel erg duur.....

Bedankt voor de tip van lekkernij. Deze lekkernijen waren 7 euro per stuk. Oops! !
  3. Menno:
    2 juli 2014
    Ja, duur, duur, je hoeft niet alles te kopen!
  4. Marloes:
    Stonden geen prijzen bij haha! Dus papa betaalde gewoon :p