Dag 9 – De échte snelweg!

30 juni 2014 - Stockholm, Noorwegen

Gisteravond hebben we ons staan te verbazen over hoe licht het hier ’s avonds nog is, natuurlijk wisten we dit nog wel van onze vakantie in Noorwegen en onze eerdere vakantie in Zweden. Maar toch blijft het een bijzonder iets, je kan gewoon om 23.00 uur een boek lezen buiten zonder dat je daar een lampje bij hoeft te pakken. Als je ’s nachts wakker bent merk je ook dat het niet écht donker wordt zoals wij dat in Nederland kennen, het schemert alleen een beetje. En heel lang zie je nog een roze/oranje/rode gloed langs de horizon. Het zonnetje komt hier ook al vroeg op in de ochtend, maar helaas was dat vanmorgen niet het geval.

We hoorden de regen weer tikken op het dak van de camper, maar gelukkig werd het al snel droger. En het zonnetje begon zelfs heftig te schijnen toen we de camping afreden! Al snel kwamen we op de échte snelweg terecht zoals wij die in Nederland ook kennen, niks geen wisselende snelheden meer maar gewoon doorrijden met die hap! Helaas begon het ook al snel weer te regenen…

Onderweg zijn we bij een soort winkelcentrum langs de snelweg gestopt om boodschappen te doen. En zoals vaak in het buitenland vraag ik me af waarom wij nou niet van zulke supermarkten hebben, je kan er werkelijk álles kopen! Van make-up tot buitenstoelen, van kleding tot boeken! En oh ja ze hebben ook nog de ‘normale’ dingen die een supermarkt hoort te hebben. Wij hebben dus op ons dooie gemakje een rondje door de winkel gedaan.

Rond een uurtje of half 4 kwamen we uiteindelijk aan op de camping die 10 kilometer buiten het centrum van Stockholm ligt. We mogen zelf een plaatsje uitzoeken en na een rondje over de camping te hebben gelopen besluiten wij dat dit toch wel een bijzondere camping is wat betreft het vergeven van plaatsen. Volgens het boekje moet je 4 meter afstand houden tussen elke caravan/camper wat heel begrijpelijk is, maar de campingbaas heeft bedacht dat er veldjes zijn waar je met zo’n 6 of 8 campers/caravans kunt staan en wij snappen niet helemaal hoe ze die kwijt willen raken! Het lijkt een beetje een ongeorganiseerd zooitje, maar we zoeken het ‘knapste’ plekje uit en zetten daar ons boeltje neer.

Morgen gaan we met de metro naar het centrum van Stockholm, de metro is zo’n 700 meter verderop en het centrum is te bereiken in 15-20 minuten afhankelijk van waar je naartoe wilt. We beginnen eerst gewoon maar eens met de wijken Gamla Stan en Norrhalm, daarna kijken we wel weer verder. Wij zijn benieuwd!

1. Menno:
    30 juni 2014
    Gamla stan! Yeah! Is vooral mooi in het zachtere avond en middaglicht. En pak ook de kleine straatjes die er verlaten bijliggen, prachtig! Zo mooi hoe alles spiegelt in de ramen. We zijn jaloers!