Weer naar huis!

24 juni 2023 - Spaarndam, Nederland

Ook vandaag werden we wakker van de warmte van de zon op de camper, dat is toch een soort rode draad geweest door de hele vakantie heen. Wel doen we vanmorgen rustig aan, we kunnen de broodjes pas na 9.00 uur ophalen dus het heeft geen zin om te haasten. Voordat we de broodjes op kunnen halen ruimen we zo her en der alvast wat spullen op en halen we ook de bedden alvast af, kan maar gedaan zijn.

We kunnen ook deze laatste vakantiedag lekker in de zon ontbijten, dat is toch wel een feestje geweest (bijna) elke ochtend. Wel jammer dat we deze ochtend geplaagd worden door wespen die we van ons eten af moeten houden, maar je kan niet altijd alles hebben natuurlijk. Na het ontbijt doen we de afwas, ruimen alles weer op en zo tegen 10.00 uur rijden we de net zoals vorig jaar langs de camping boulevard om ons vuile water te lozen. Jammer wel dat ze vergeten om het groen rondom de vuil waterafvoer bij te houden, de camper hoeft namelijk nog net niet IN de bosjes te staan om netjes te kunnen legen.

Nadat we van ons vuile water af zijn rijden we in de richting van de snelweg, we gaan net als de heenweg weer via de Afsluitdijk en dan Purmerend om uiteindelijk met pontje Buitenhuizen in Spaarndam aan te komen. Tanken hoeven we vandaag in ieder geval niet, we hebben gisteren vlak voordat we de Duitse snelweg opgingen de camper nog lekker vol gegooid. Dat scheelde toch nog best een boel met de Nederlandse prijzen.

Zo tegen 11 uur doen we onderweg uiteraard een kopje koffie, daarna is het nog zo’n 50 km rijden voordat we bij de Afsluitdijk zijn. We weten nog van vorig jaar dat vanaf deze kant alle parkeerplaatsen langs de Afsluitdijk gesloten zijn, dus het is goed dat we nog even deze extra stop hebben gemaakt.

De drukte onderweg valt ons enorm mee, we hadden geen enkele last bij Groningen en op de Afsluitdijk hoeven we alleen maar wat vaart te minderen bij de versmallingen en doordat de brug eventjes openstaat. Als we de Afsluitdijk af zijn zoeken we rond 12.30 uur nog even een plek op om te lunchen en ook daarna kunnen we filevrij doorrijden tot we bij pontje Buitenhuizen aankomen. Gewoon om het af te leren pakken we die ook gewoon nog eventjes mee waarna we rond 14.30 uur weer lekker thuis zijn waar Mickey mij vrolijk miauwend staat op te wachten.

We hebben het ook dit jaar weer heerlijk gehad in de afgelopen 3 weken waarbij we enorme mazzel hebben gehad met het mooie weer, na ons vertrek uit Zweden begon het daar flink te regenen.  Prima timing zou ik zo zeggen!
Qua grote camperreis zit het er weer op voor dit jaar, maar nu mag ik me langzaam gaan voorbereiden voor de volgende grote reis dit jaar: 4 weken rondreizen door Australië! En de kans dat ik daar ook iets over zal gaan delen zit er natuurlijk dik in…

Maar om af te sluiten, hierbij nog wat cijfertjes voor dit jaar:
- Aantal gereden kilometers: 3.201 km
- Aantal campings: wederom 15
- Aantal gespotte elanden: 7, maar helaas 0 op de foto
- Aantal herten: ontelbaar sinds de grote kudde
- Aantal kraanvogels: meer dan 30 (!!)
- Aantal pontjes & bootjes: 2x pontje Buitenhuizen, boot Kiel – Göteborg, boot Helsingborg – Helsingør, boot Bøjden – Fynshav, 2x Elbefahre Glückstadt – Wischhafen
- Jokeren competitie: Bert & Ellen hebben beiden 8x gewonnen, Marloes was een leuke 3e speler die mee was en toch 2x mocht winnen.