Wat veel zeehondjes!

23 juni 2023 - Midwolda, Nederland

Vanmorgen worden we wederom wakker in een warme camper, vannacht heeft het nog regelmatig geregend maar dat heeft niet per se voor afkoeling IN de camper gezorgd. Helaas regent het vanmorgen ook nog af en toe waardoor we helaas niet buiten kunnen ontbijten. Ondergetekende trekt in de ochtend zelfs nog even de lange broek aan, want warm is het voorlopig nog niet.

Wanneer we de camping afrijden regent het ook lichtjes en dat houdt ook nog wel eventjes aan helaas. Vandaag zetten we koers naar Midwolda, de laatste tussenstop voordat we zaterdag thuis aan zullen komen. We vermijden de snelwegen dit keer niet meer en de navigatie geeft aan dat het zo'n 3 uur rijden is zonder te stoppen. Het duurt alleen in dit gedeelte van Duitsland altijd wel eventjes voordat je bij de snelweg bent, want vanaf Wischhafen gezien begint bij Bremerhaven de snelweg pas weer. Na een aantal kilometers houdt dit ook weer even op, ga je weer over allerlei kleinere wegen die je bijvoorbeeld door de Wezertunnel brengen. Om uiteindelijk zo net bij Oldenburg pas weer de snelweg op te gaan, je begrijpt zo duurt de reis dus wel eventjes.

Naarmate we meer naar het westen gaan stopt het met regenen en trekt de lucht steeds verder open, de zon komt weer tevoorschijn! We moeten ook weer wennen aan de drukte op de snelweg en de rijstijl van de Duitsers, die halen namelijk op de meest bijzondere manieren soms in op plekken waarvan wij denken "ik had het niet gedaan".

Uiteindelijk rijden we tegen 14 uur Nederland binnen en we hebben besloten om voordat we naar de camping gaan eerst nog langs de zeehondenkijkwand te gaan die bij bezoekerscentrum Dollard te vinden is. Vanaf de camping gezien is dat een klein half uurtje rijden en anders zitten we ook maar op de camping te zitten.
Het laatste stukje naar het bezoekerscentrum is lichtelijk spannend te noemen, de navigatie stuurt ons over een weggetje wat precies breed genoeg is voor 1 auto. Dit weggetje moet je zo'n 2 km afrijden, gedurende de hele 2 kilometer blijven wij hopen dat er geen tegenliggers komen.

Wanneer we bij het bezoekerscentrum aankomen parkeren we de camper en lopen in de richting van de zeehondenkijkwand. Om daar te komen moet je nog een mooi wandelingetje door het natuurreservaat maken wat an sich al mooie uitzichten heeft. Bij de wand staan er al een aantal mensen te kijken, het kan dus bijna niet anders dan dat de zeehonden al langs de dijk in de zon liggen. Als we eenmaal boven een kijkje door één van de gaten nemen zien we inderdaad op meerdere gedeeltes strand tientallen zeehonden liggen, wat zijn ze dichtbij!

Langs de wand zitten er 2 dames van Pieterburen, ze fotograferen blijkbaar alle zeehondjes die aan komen zwemmen. Ook houden ze de zeehondjes in de gaten, zo weten ze dat bepaalde zeehondjes een litteken hebben en bekijken ze of in de groep alles goed gaat. Daarnaast tellen ze ook hoeveel zeehondjes er aan zijn komen zwemmen, vandaag zijn dat er wel 227! Later horen we dat er een dood zeehonden pup op het strand lag, ook hier dragen ze dan weer zorg voor. Het is mooi om ze zo in het wild eens met zovelen te zien, we staan ze dan ook een tijdje te bewonderen.

Uiteindelijk lopen we weer in de richting van het bezoekerscentrum waar we ook even kort een bezoek aan brengen, daarna vervolgen we onze weg weer richting de camping. Wel hebben we de tip gekregen dat we de weg gewoon kunnen vervolgen, die is snel alweer wat breder en dan hoeven we ons geen zorgen we maken om tegenliggers.

Onderweg naar de camping maken we nog een tussenstop bij een boerderijwinkel welke haast zo groot is als een normale supermarkt. We halen wat lekkere dingen voor thuis en een ijsje die we in de zon op het terras opeten. Uiteindelijk komen we rond half 5 aan op de camping, we checken in en bestellen broodjes. We komen op een groot veld te staan waar we de rest van de middag zon hebben.

Voor het avondeten lopen we naar de brasserie die aan het begin van de camping zit, vorig jaar hebben we daar ook gegeten en dit was goed bevallen. Na het eten kunnen we nog lekker buiten zitten, helaas niet meer in de zon aangezien deze achter de bomen al is verdwenen. Verder doen we vanavond lekker rustig aan en dan morgen, morgen gaan we naar huis!