Wachten duurt weer lang...

22 juni 2023 - Drochtersen, Duitsland

Vanmorgen vroeg doet de zon alweer vroeg zijn best, we kunnen weer lekker buiten ontbijten met uitzicht over het water. We hebben wederom niks te klagen met zo'n begin van de dag. Als we de camping afrijden gaan we eerst naar Grasten Slot, getipt vanuit het thuisfront die ons vertelt dat de tuinen hier erg mooi zijn.

Grasten Slot blijkt het zomerpaleis te zijn van de Deense koninklijke familie. Je kunt er niet naar binnen, maar je mag wel een wandeling maken door de tuinen. Vanaf de camping zijn we er binnen 10 minuten, alleen is het lastig om een goede parkeerplek te vinden. Eén van de wegen die er omheen loopt heeft een gewichtslimiet, mogen we eigenlijk net wel/net niet overheen. Parkeren op de oprijlaan van het paleis vinden ze ook vast geen goed idee. We rijden dus een stukje een andere kant op, vinden daar een parkeerplaats en gaan aan de wandel. Blijkt een goede keuze te zijn, want nog geen 100 meter verderop staan we al in de tuin van het paleis.

De tuinen rondom het paleis zijn fraai aangelegd, je kunt zien dat er veel tijd aan het onderhoud wordt besteed. We lopen een ronde rondom het paleis en komen zelfs bij de achterdeuren, mag je ook gewoon langs lopen. Uiteraard zijn (bijna) overal de gordijnen gesloten, dus even gluren zit er niet bij... Als we verder lopen zien we dat de koninklijke familie ook een zwembad en tennisbaan heeft aan laten leggen. En vanuit de achterdeuren hebben ze een mooi uitzicht over een meer. Wanneer we nog iets verder lopen zien we een gedeelte van het paleis waar de gordijnen niet gesloten zijn, als we stiekem naar binnen gluren blijkt dit het kerkje van het paleis te zijn. Altijd helemaal klaar voor gebruik.

Voordat we, na de wandeling door de tuinen, weer verder rijden doen we eerst een bak koffie/chocomelk. Voor vandaag is het reisdoel Drochtersen in Duitsland wat zo'n 3 uur rijden is, het maakt hierbij niet uit of je wel of niet via de snelweg gaat. Wij kiezen er uiteraard voor om niet via de snelwegen te rijden, zo komen we nog door verschillende dorpjes en hebben we meer uitzicht.

Een tijdlang rijden we via de B77 die haast naast de A7 ligt, je mag hier gedeeltes 80 en heel sporadisch eventjes 100 km/h. Het is lekker rustig op deze weg en we rijden lekker door. Zo rond half 1 stoppen we in een dorpje bij de Aldi om even te lunchen en de laatste boodschappen van deze vakantie te halen.

Uiteindelijk sluiten we rond 14.15 uur aan in de rij van de Elbefahre aan, de website gaf al aan dat de huidige wachttijd momenteel zo'n 90 minuten is. Op de heenweg hebben we ook zoiets staan wachten, dus we wachten het rustig af. De rij gaat dit keer, voor het gevoel, wel iets sneller dan de vorige keer. Wanneer we meer vooraan staan zien we dat ze nu ook met 3 boten aan het varen zijn en het vullen gaat iets efficiënter, ze wachten de tijden niet meer af. Het is haast lopende band werk: aanleggen, alles eraf en weer opnieuw laden en gaan met die banaan. Uiteindelijk na zo'n 2 uur wachten staan we dan ook eindelijk op de boot die ons naar Wischhafen zal brengen, we zijn de laatste camper die erop mag. Na ons mogen alleen nog wat gewone auto's om de plekken op te vullen.

De camping die we voor vandaag hebben uitgekozen ligt iets zuidelijker ten opzichte van Wischhafen in het plaatsje Drochtersen. Vanaf de camping kan je de vuurtoren die langs de Elbe staat goed zien, vandaar ook de naam "Camping Am Leuchtturm". Zo rond 17.00 uur komen we dan uiteindelijk bij de camping aan, we zijn gaar van het lange wachten bij de pont en duimen dat ze nog een plekje voor ons hebben. En warempel, we zijn nog van harte welkom op de camping en worden na het inchecken en betalen naar onze plaats gebracht. Vanaf de plek hebben we zicht op de vuurtoren, toegeven we hebben mooiere gezien maar grappig is het wel. En ook in dit gedeelte van Duitsland hebben ze last van de enorme droogte, ook hier is het gras verdort, geel en op sommige plekken verdwenen.

Als we eenmaal staan is het alweer etenstijd en maken we wat lekker te eten, zo heel af en toe spettert het wat maar de temperatuur is nog steeds prima. Na het eten doen we vooral lekker rustig aan, het is een lange dag geweest. Morgen rijden we naar Nederland, dan zit het er echt bijna op...