Dag 13 – Götakanaal & ZON!

4 juli 2014 - Gränna, Zweden

Vandaag is de dag dat wij langzaamaan alweer richting huis aan het rijden zijn, alhoewel we dat eigenlijk vanaf dag 1 al aan het doen zijn maar oké. Vandaag rijden wij weer langzaam richting het zuiden!

Als we wakker worden schijnt het zonnetje, heerlijk! Maar we zijn niet al te optimistisch en korte broeken blijven nog lekker in de kast. We hebben namelijk hier in Zweden al vaak genoeg meegemaakt dat ’s morgens de zon scheen en ’s middags het toch opeens regende… Na ons ontbijt en te hebben betaald op de camping rijden we richting Berg. In Berg is namelijk een deel van het Götakanaal en kan je 7 sluizen bij elkaar zien. Het kanaal is in 1832 geopend en zorgde voor een belangrijke schakel voor transporten tussen Göteborg en Stockholm.

Om in Berg te komen moeten we eerst nog zo’n 2 uur rijden, dit keer weer over de échte snelweg. Oftewel de E4, die hebben we van de week richting Stockholm ook al gezien. Anna vertelt ons weer dat we 190 kilometer de weg moeten volgen, eerst klinkt dit als een heel eind maar het is niet al te druk dus de kilometers tikken vanzelf weg. Onderweg drinken we uiteraard nog ergens koffie en rond half 1 komen we in Berg aan. Na wat crackers te hebben gegeten gaan wij richting de sluizen, we hebben mazzel!

Er worden namelijk voorbereidingen gedaan om een zeiljacht naar boven te gaan schudden! De bemanning van het jacht bestaat uit een setje ouders, 2 jongens en een oma. De jongens zijn al helemaal getraind in het zeil leven, ze rennen met de touwen over de kant en leggen de boot vast waar het moet. Er is 1 sluiswachter die verschillende sluizen regelt, ze wandelt heen en weer met in haar handen dé afstandsbediening en houdt alles nauwlettend in de gaten. Ze weet precies wanneer welke sluizen open moeten, wanneer de deuren open moeten en ga zo maar door! En als er deuren open worden gezet dondert het water de sluis in en zie je het water snel omhoog komen. In een uur tijd komt het zeiljacht bovenaan bij de brug aan en kunnen ze hun vaartocht verder vervolgen richting de volgende sluizen.

Na 1 boot volledig omhoog te hebben gevolgd vinden wij het wel weer welletjes geweest en wandelen we richting de camper. Als we bij de camper aankomen zijn wij erg blij dat we een parkeerkaartje hebben gekocht, meneer agent staat namelijk nét parkeerboetes uit te delen! En voordat wij richting de sluizen liepen hadden we ook al een aantal boetes zien liggen bij mensen. Wij hebben netjes 10 SEK parkeergeld betaald en deze anderen mogen nog eens 400 SEK boete betalen. Oops..

Wij vervolgen onze weg richting het zuiden, de planning is om in Gränna te gaan staan. Vanaf Berg is dit nog ongeveer 1,5 uur rijden. We doen voordat we naar de camping gaan eerst nog even boodschappen in het dorp. Vanavond gaan we lekker barbecueën, het is nu heerlijk warm en mooi weer! Dus we nemen het ervan!

Wanneer we om half 4 op de camping aankomen blijkt helaas dat de eerste camping die we hadden bedacht volledig vol is. Snel zoeken we een andere op en bellen of er plek is. Daar is gelukkig wel plek! Dit blijkt ook nog eens een veel kleinere camping te zijn, een soort boerencamping eigenlijk want kinderen kunnen er ook ponyrijden. Ook kun je gemakkelijk bij het water komen en mag je vissen vanaf de steiger die in het water ligt. Pap gaat dus nog even voor het eten zijn hengel uitgooien en wij genieten heerlijk van het warme zonnetje.

We gooien rond 18.00 uur het kool in de barbecue en stoken die goed warm. Heerlijk om nu eens buiten te eten in plaats van naar binnen te moeten ‘vluchten’ omdat het zo frisjes en koud is. Ook na het eten blijven we nog lekker buiten, hopelijk is het morgen ook weer zulk weer! Volgens Maud moet dat haast wel, want zij heeft het draadje doorgeknipt waarmee ze het zonnetje in Nederland vastgebonden had. Morgen gaan we richting het zuidoosten, want we gaan naar de glasfabrieken!