Dag 14 – Glasblazen!

5 juli 2014 - Kosta, Zweden

Natuurlijk ging vandaag niet alleen over glasblazen, maar het was toch wel hét hoogtepunt van de dag. En stiekem was het ook wel de dag waar ik erg veel zin in had, want ik wilde deze vakantie ook weer gaan glasblazen. Al eerder heb ik een glazen schaal geblazen in Orrefors en een glas vlakbij Oslo, maar ook nu wilde ik weer graag een mooi souvenirtje blazen!

We gingen vanmorgen rond een uurtje of 8, half 9 ons bed uit en het zonnetje scheen. Het was al wat warm in de camper, dus we hoopten dat vandaag ook weer zo’n mooie zonnige dag zou worden als gisteren. Na het ontbijt en de afwas rijden we weer de E4 op. Na een aantal kilometer rijden we er alweer vanaf, want we maken een korte tussenstop bij een ruïne. Vanaf de ruïne hebben we mooi uitzicht over het Vëttermeer en over het kleien eilandje Visingö wat in het meer ligt. Na het bezoekje aan de ruïne doen we een kopje koffie en rijden we weer verder over de E4 richting het zuiden.

Rond een uur of 12 stoppen we bij een tankstation, want tja de camper heeft ook wel eens dorst. Als we willen tanken horen we opeens ‘psssssssst’, oh jeej! Één van onze banden loopt met een grote snelheid leeg en staat binnen de kortste keren helemaal plat. Gelukkig zien we al snel dat de band zelf niet lek is, maar dat het ventiel kapot is. Na het tanken wordt de band gewisseld, eten we een broodje en vervolgen we onze weg naar Kosta.

In Kosta hebben we een camping uitgezocht die op loop afstand ligt van de glasfabriek. Kosta staat bekend als één van de grotere fabrieken en volgens het boekje kan je hier sowieso zelf wel glas blazen. We komen rond een uurtje of drie aan op de camping en lopen dan in de richting van de glasfabriek. We lopen erheen op gevoel, want echt naast de fabriek is de camping niet. We denken in een doodlopende straat terecht te komen, maar een vriendelijk echtpaar wijst ons dat we naast hun huis naar de glasfabriek kunnen. Op hun hekje staat op elke paal een klein glazen bolletje, kubusje of ander figuurtje vast geplakt. We zitten in de goede richting!|

We lopen langs alle winkeltjes in de richting van de hal waar het échte werk gebeurt, namelijk het glasblazen zelf! Eenmaal binnen voelen we de hitte op ons afkomen en weten we meteen weer hoe heet het altijd in zo’n hal is. Op de deur staat dat ze om 16.00 uur stoppen met glasblazen en we zien ook staan hoeveel het kost om een glas, een bol of een schaal te blazen. We informeren bij de glasblazers hoe het werkt. Je moet eerst een tijd boeken bij de toeristen informatie, je geeft bij de glasblazers aan wat je wilt maken, je geeft de kleur of kleuren aan en je kunt aan de slag! Je gaat zelf met verschillende gereedschappen aan het werk om je kunstwerk te maken zoals jij dat wilt. Er wordt ons verteld dat het eventueel zelfs vandaag zou kunnen, mits er tijd is, en dat we dan morgen ons stuk op kunnen halen.

Op een drafje loop ik naar de toeristen informatie en vraag over de boekingstijden. Alles tot 16 uur is nog open en het is inmiddels half 4. Ik laat beiden kwartieren blokken, want niet alleen ik wil glasblazen! Mam wil ook een poging wagen om een mooie schaal te blazen, maar eerst mag ik!

Ik kies ervoor om een schaal te gaan blazen met twee kleuren en met ribbels erin, ik kies voor de kleuren paars en een soort lichtgroen/turkoois. Bij elke stap neemt de glasblazer je mee, dus eerst gaan we glas halen! Dit glas zit op de blaaspijp, dit glas wordt in de kleur gedipt. Er zitten vier zijdes aan, dus de overliggende zijdes hebben dezelfde kleur. Twee kanten paars, twee kanten groen. Vervolgens gaat dit weer de oven in, want de kleurstof is ook van glas en dit moet worden verhit zodat het samensmelt met het glas wat eronder zit.

Nadat het is verwarmt mogen we het gaan bewerken met een soort hol bakje, continu wordt er verteld wat je precies moet doen en hoe je het gereedschap vast moet houden. Wanneer de vorm goed is wordt het glas afgekoeld zodat de volgende laag erover kan. Je glas moet hiervoor een deel afgekoeld zijn, omdat het anders uit elkaar spat als ze nieuw glas gaan pakken. Wanneer er nieuw glas gepakt is mag je het weer bewerken met een hol bakje.

Als alles goed is worden de strepen in geblazen, het glas wordt in een mal gehouden en blazen maar! Ze vertellen precies hoe hard je moet blazen en vooral wanneer je moet stoppen. Als de strepen erin zitten wordt het glas in een andere mal gedaan. Deze mal is de mal voor de schaal, weer is het blazen tot je mag stoppen. Als dit gebeurd is zie je  al goed de vorm van het schaaltje. Ze gaan hem nu langzaam aan met een bepaald gereedschap insnijden. Dit gebeurd zodat ze hem daarna voorzichtig over kunnen zetten op een andere stok.

Vervolgens hebben we met verschillende gereedschappen de ‘mond’ van de schaal gevormd en gemaakt totdat wij ermee tevreden waren. Weer werden we begeleid bij alles wat we deden en vertelden ze ons wat we wanneer moesten doen. Als hij uiteindelijk helemaal naar je zin is tikken ze hem van de stok op een dikke doek. Daarna wordt hij in een oven getild en is het wachten tot hij klaar is. De oven waar ze in gaan is 500 graden en in 2,5 uur wordt hij afgekoeld naar kamertemperatuur.

Helaas is de fabriek al dicht als onze schalen zijn afgekoeld dus wij moeten afwachten tot morgen om onze stukken op te halen. Het gehele bovenstaande proces is hierna nog herhaald door mam die graag een blauw met doorzichtig glas schaaltje wilde. Ze had het nu een keer erg heet in plaats van koud!

Na onze glasblaas avonturen betalen we voor onze schalen en wandelen we langs de verschillende winkels. In de glaswinkel hier verkopen ze ook glas van Orrefors, deze glasfabriek bestaat helaas niet meer, maar het glas wordt nog wel gemaakt! Ook wordt er glas van SEA verkocht, maar natuurlijk ook van Kosta. We hebben al een aantal erg mooie dingen gezien, maar gaan morgen op ons gemakje nog eens kijken als we onze kunstwerkjes hebben opgehaald.

Waarschijnlijk gaan we morgen niet nog naar een andere glasfabriek, maar nemen we alle tijd om hier de kunstenaars aan het werk te zien. En ook nemen we dan lekker de tijd om door de verschillende winkels te lopen en wellicht nog wat te kopen… Wij zijn erg benieuwd naar onze mooie schalen en kunnen bijna niet wachten tot morgen!