Dag 2 – Bremen en Hamburg druk? Welnee! + Avontuur deel 2…

23 juni 2014 - Lübeck, Duitsland

Na een nachtje lekker slapen waren we rond een uurtje of 8 weer wakker. We hoefden niet te haasten want volgens Anna het vandaag zo’n 3 uur rijden, maar we moesten wel langs het gevreesde Bremen en Hamburg rijden. En tja wie daar wel eens is geweest: Bremen en Hamburg zijn áltijd druk!

Rond een uur of half 10 rijden we de Elberma van de camping en merken we dat we om moeten rijden naar de snelweg. Gelukkig vinden we uiteindelijk de goede route, maar zodra we op de snelweg komen merken we wéér dat we niet de juiste snelheid kunnen krijgen. Oh nee hè! Het hart zit weer in de keel, we krijgen het weer heet en ondertussen zoek ik al naar hectometerpalen om eventueel te kunnen vertellen waar we staan. We weten veilig een parkeerplaats te bereiken en gaan op onderzoek, nu bleek de handrem niet helemaal goed los te zijn gekomen. Zucht… Dus na wat gewroet, heen-en-weer rijden en testen voelen we dat alles weer los zit en kunnen we weer verder! Gelukkig nu geen ANWB of ADAC hoeven te bellen, fiew… En hopelijk blijft het hierbij!

We rijden lekker over de A1 richting Bremen en ondertussen houd ik goed in de gaten wanneer we ongeveer bij het drukste punt zouden moeten aankomen, dit staat altijd netjes op de gratis kaarten van de ANWB aangegeven, maar de échte drukte blijft achterwege. Wij rijden lekker met een snelheid tussen de 80-90 km/h achter de vrachtwagens aan en we tuffen lekker door. FIJN! We rijden voorbij Bremen en tja geen file gezien, jeej!

Ook de weg naar Hamburg rijdt lekker door en net na Hamburg besluiten we om even lekker een broodje te eten. Na de lunch rijden we gelukkig zonder rem-problemen in één keer de snelweg op en tuffen we lekker verder. Alleen begint er op een gegeven moment een mevrouw naar ons te toeteren en te wijzen, oh jeej… We stoppen maar toch even langs de A1 en nu blijkt ons achterluik open te zijn getrild. Kennelijk zijn we deze vergeten op slot te doen toen we Spaarndam hebben verlaten. Wij hopen van harte dat het nu afgelopen is met dit type avontuurtjes! Na dit avontuur tuffen we lekker verder met de camper en hebben we ook geen last van drukte rondom Hamburg. Totaal geen file gezien vandaag! Alleen paar kleine stukjes waar we wat minder hard konden rijden i.v.m. wegwerkzaamheden, maar ach stoppen hoefden we niet! Wij hebben nog nooit meegemaakt dat we geen files hadden bij Bremen of Hamburg, dus verbaasd zijn we wel een klein beetje maar eigenlijk ook wel erg blij!

We bereiken rond 15.00 uur de camping in Ivendorf, vanaf de camping is het wel 7 minuten rijden naar de terminal waar de boot morgen vandaan zal vertrekken. We hebben tijdens ons Noorse avontuur hier ook gestaan, maar toen gingen we vanaf Puttgarden met de boot de volgende dag. De camping is niet erg bijzonder en het sanitair is ook niet om naar huis te schrijven. Maar ach we hebben een plekje en zijn morgen snel bij de boot.

Rond half 10 vertrekt de boot morgen naar Trelleborg, we moeten 70 minuten voor vertrek aanwezig zijn. In onze taal betekent dit dat we om 8 uur bij de boot zijn, vanavond smeren we dan ook maar alvast broodjes voor tussen de middag. We zoeken ook alvast maar wat spulletjes op die we uit de camper mee willen nemen. Want tja we meren pas rond 19.15 uur aan in Trelleborg (Zweden) en we willen niet dezelfde praktijken als op de boot naar Hirtshals, wie herinnert zich het ‘Louise ik verveeeeeeeel me’-verhaal nog? Wij maar al te goed! Dus we nemen wat entertainment mee uit de camper en dan moet het wel goedkomen. Morgen dus geen kilometers met de camper rijden, ja de boot op en er weer af en een klein stukje naar de camping. Wij geven morgen de controle over de reis eventjes over aan de kapitein van het schip ‘Peter Pan’! Ach dat moet goedkomen…