Dag 3 – Bootje varen met Peter Pan

24 juni 2014 - Trelleborg, Zweden

Vanmorgen ging de wekker vroeg, namelijk om 7.00 uur. En in tegenstelling tot andere familieleden gaan wij er normaal niet zo vroeg uit op onze vakantie, maar nu moesten we wel want tja we wilden met de boot oversteken naar Trelleborg. In onze incheck informatie stond dat de boot weg zou gaan om 9.30 uur en dat we minimaal 70 minuten voor vertrek ons in moesten checken. Dus om 8.00 uur reden wij van onze camping weg en zo’n 7 minuten later waren we bij de terminal van de TT-lines en zagen we ‘Peter Pan’ al liggen! TT-line heeft twee verschillende boten varen van Travemunde naar Trelleborg, de ene heet Peter Pan en de ander heet Nils Holgerson. Van beiden staat er ook op de boot een grote afbeelding geschilderd.

Na het inchecken bij de aardige mevrouw werden we naar een bepaalde rij verwezen en daar kon het wachten beginnen. Diverse chauffeurs waren nog bezig om de vrachtwagen containers op de boot te rijden en ook volledige vrachtwagens werden als eerste naar binnen gereden. Toen uiteindelijk zo’n 30 minuten voor vertrek het verkeerslicht op groen stond mochten wij ook richting boot gaan rijden. Helaas was dit iets wat de Duitsers nog niet heel goed hebben geregeld, want toen het groen werd mochten álle auto’s/campers/auto’s + caravans gaan rijden. En tja dat is dan toch even wringen en checken met de andere weggebruikers wanneer je kan rijden. Wij mochten naar dek 6a rijden en daar vertelde de plaatselijke Sjonnie waar we mochten gaan staan. Vervolgens het bekende riedeltje: tassen pakken en naar boven!

De avond van tevoren hadden we al broodjes gesmeerd en de tassen ingepakt. De tassen zaten nu vol met genoeg dingetjes die we tijdens de meer dan 9 uur durende tocht konden doen. Denk aan: laptop inclusief films, haakwerk, leesboek, knutselspullen en kaartspellen. Want na die toch van 20 uur zal het ons niet nog eens gebeuren dat wij ons gaan vervelen!

Toen we boven kwamen merkten we al meteen dat deze boot een stuk groter is dan de boot van Bergen naar Hirtshals. Er was 1 dek waar de 56 hutten voor het personeel waren; 1 dek met hutten voor passagiers en met sauna + fitness; een dek met panorama bar, restaurant, winkel, bioscoop, casino, ballenbak en een aantal VIP lounges en dan had je nog het zonnedek!

Aangezien het buiten nog erg bewolkt was en hard waaide installeerden wij ons in de panorama bar, deze was vooraan in het schip en vanaf de bank en de stoeltjes waar wij zaten had je een subliem uitzicht richting het water. Na een kort rondje waarbij we elkaar even afwisselden kwamen we erachter dat er ook echt films werden afgespeeld in de bioscoop, maar om nou ‘Marley & Me’ in het nagesynchroniseerd Duits te gaan zitten kijken… No thank you! Het werd dus maar gewoon lekker lezen, haken of knutselen. Na 12 uur was eindelijk het winkeltje open en tja daar verkochten ze eigenlijk de standaard spullen die we op elke boot wel tegen zijn gekomen: parfum, drank, sigaretten, make-up, chips en chocola. We hebben helemaal niks gekocht, goed hè?

In het begin van de boottocht zagen we nog veelal land aan beide kanten, even later werd dit wat minder. Onderweg zijn we ook nog gestopt in Rostock, we snapten meteen waarom de ANWB kaart zegt dat het 7.30 uur varen is en wij er 9.45 uur over doen. Wisten wij veel dat er nog een tussenstop zou zijn… Na Rostock voeren we meer op open water en zagen we steeds minder ‘land in zicht’, maar we verveelden ons zeker niet!

Tegen een uur of 17 zijn we naar het restaurant gelopen om wat te eten te halen. Het was een buffet en tja laten we zeggen dat het eetbaar was. De patat was lauw en de kipschnitzel was niet om  naar huis te schrijven. Wij bestempelden het maar even als maagvulling en daar hield het mee op… Na het eten zijn we naar het zonnedek gelopen, want het zonnetje was ondertussen meer gaan schijnen! Bovenop het zonnedek was het uit de wind heerlijk vertoeven in de zon en we hebben daar dan ook tot half 7 gezeten. Toen zijn we maar terug gelopen naar de Panorama bar zodat we konden zien hoe we zouden aanmeren in Trelleborg. Rond 7 uur werd er omgeroepen dat iedereen terug moest naar zijn auto en klaarmaken voor vertrek!

We meerden netjes op tijd aan in Trelleborg en ook al stonden we erg vooraan, het duurde nog best een tijdje voordat we eraf mochten. Want die jongens weten wel hoe ze zo’n boot stamp- en stampvol moeten krijgen! En ook al ben je van de boot af, even verderop is het dan toch nog eventjes wringen om naar de grote weg te komen. Maar ach we hadden een camping geboekt die nog geen 10 minuten verderop lag, dus we waren daar zo. Nadat we geïnstalleerd zijn wandelen we nog een rondje langs het water gelopen en vooral een lekker rustig avondje gehouden. Morgen naar Ales Stenar!

Hieronder nog even wat conclusies na onze boottocht-ervaringen:

• Wanneer je voor lekker eten wilt varen, neem dan de boot van Bergen naar Hirtshals.
  • Wanneer je lekker wilt shoppen tijdens het varen, neem dan de boot vanaf Puttgarden.
  • Wanneer je houdt van een luxere boot en goed uitzicht, neem dan vooral de ‘Peter Pan’ naar Trelleborg!

1. Menno:
    30 juni 2014
    Wij hadden Nils! Maar niets van gezien, want wij sliepen...