Dag 5 – Hét avontuur deel 4

26 juni 2014 - Ystad, Zweden

Deze vakantie is er nu toch wel één die we niet snel zullen vergeten, wat een groots avontuur is het nu al. En stiekem is het er eentje waar je pijn in je buik van krijgt…

Vanmorgen rond kwart voor 8 gaan we ons bed maar uit en bellen we de garage. De meneer van de werkplaats krijgen we niet te pakken, dus we spreken met de receptioniste af dat we er na het ontbijt maar heen rijden. We leveren de camper in en ze gaan na 10.30 uur er voor ons naar kijken. Wij besluiten met tassen mee richting het centrum van Ystad te lopen. Het blijkt dat het oude centrum van Ystad niet zo heel bijzonder is, maar met wel een interessante kerk, wat wij vooral leuk vinden zijn de oude vakwerkhuisjes die je overal nog ziet. We drinken op ons gemak ‘the best coffee in town’, volgens mijn vader zegt de smaak van de koffie heel wat over de rest van de cafés van Ystad, met wat lekkers en wandelen we verder het centrum door.

Onderweg komen we een aantal winkels tegen waar ze bolletjes wol verkopen. En sinds ik er een hobby bij heb, haken, vind ik bolletjes wol kijken toch best wel leuk. Helaas zijn de bolletjes wol wel erg duur, 50 gram wol voor zo’n 7 euro of 100 gram voor 18 euro zijn prijzen die we tegen zijn gekomen. Ik denk dat ik dan ook zonder wol naar huis zal gaan, ach dat scheelt weer voor de portemonnee en wol heb ik thuis al genoeg…

Rond half 12 bellen we de garage even, de monteurs hebben gereden met de camper en alles nagekeken maar kunnen helemaal niks vinden! Na nogmaals het hele verhaal te doen gaan ze nog een keer alles nalopen. Wij eten onze broodjes vlakbij de haven op en wandelen daarna rustig richting de garage, ook omdat er een onheilspellende lucht onze kant op komt. Eenmaal bij de garage vertellen ze ons weer dat ze tijdens de testritten niks van onze problemen hebben gevoeld en dat ze niks kunnen ontdekken.

Wel is de man van de garage het erover eens dat alle problemen die wij aanduiden bijna alleen kunnen wijzen op een kapotte hoofdremcilinder, alleen merken ze tijdens testritten geen problemen. Dus we weten eigenlijk niet goed wat we moeten doen, ze vinden het probleem niet maar wij vinden/vertellen dat het probleem er wel is want 50 km/h rijden op een Duitse snelweg en elke dag problemen met vastzittende remmen is niet normaal… En zo willen we ook geen 2,5 weken nog door.

Nergens in Zweden is een nieuwe hoofdremcilinder vertellen ze ons, dus bestellen zou zo’n 5 werkdagen duren en dan nog erin plaatsen. En tja een week in Ystad blijven is toch niet ons idee van deze vakantie. De baas van de meneer die ons hielp geeft aan hem aan dat ze anders wel kunnen kijken voor een tweedehands hoofdremcilinder in de buurt. Na een tijdje rondbellen vinden ze er 1 in een dorp verderop, ze vertellen ons de prijs ervan en vragen of ze die moeten gaan halen. Die hoofdremcilinder moet alleen dan wel uit een auto worden gehaald en ze weten niet of ze vandaag monteren ook gaan redden, gezien de garage maar open is tot 16.00 uur. Ze sturen iemand op pad en ondertussen bellen wij met de reisverzekering wat we moeten doen als de camper nog een nachtje in de garage moet blijven, een eventueel hotel is dus alvast gezocht! Van de garage mensen mogen we lekker in de garage blijven zitten. Dus wij vermaken ons maar met lezen, haken en knutselen! De bezoekers van de garage zullen ook wel gedacht hebben….

Rond half 3 wordt onze camper weer de garage in gereden en een uurtje later komt meneer ons vertellen dat hij klaar is! Hij vertelt ons dat we alleen geen garantie krijgen op deze reparatie, dat is vooral omdat ze zelf niks van de problemen hebben gemerkt. We bedanken de man heel hartelijk en betalen de rekening waarna we weer op pad gaan. Chapeau voor de Zweden, ze willen hemel en aarde bewegen om je te helpen en zijn de gehele dag bezig geweest voor ons. Zweden zijn echt ontzéttend hartelijke mensen!

We vertrekken weer naar de camping waar we vanmorgen zijn vertrokken, in die 10 minuten rijden heeft mijn vader heel vaak gezegd dat het remmen COMPLEET anders aanvoelt en dat het pedaal weer op zijn normale plek zit. Remmen gaat weer gewoon lekker en alles voelt weer normaal… Waarschijnlijk zijn we dus van huis gegaan met een kapotte hoofdremcilinder, oops! Wij hopen van harte dat dit écht het probleem was, maar rijden nu wel met meer vertrouwen rond in de camper. En wat we ook merkten was dat de camper nu gewoon weer wegrolt als je hem start en hij in een versnelling staat, daarvoor was dat ook niet namelijk. Toen bleef hij gewoon op zijn plek staan, want waarschijnlijk remde hij nog continu een beetje…

Aangekomen op de camping maken we meteen een nieuw plan de campagne en besluiten we dat we morgen gaan proberen om naar Kalmar te rijden. Eigenlijk zouden we daar vandaag, donderdag, aankomen. Nu proberen we om morgen daar vanaf Ystad in één keer heen te rijden, dit is zo’n 4 uur rijden. En we slaan een paar dingen die we wilden bekijken nu even over, jammer dan… Op deze manier verliezen we zo min mogelijk tijd van de rest van de vakantie en hopen we dat we nu 2 weken lang nog gewoon heel hard kunnen genieten van onze vakantie!

We lopen na het maken van een plan nog even naar de zee en genieten van een lekkere chocolade cornetto, dat hadden we wel verdiend! We eten wat later dan normaal, maar ach… We hebben eigenlijk nu nergens meer zin in. We zijn nu allemaal vooral gewoon moe… Moe van het hangen bij de Ford garage en moe van het gedoe met het remsysteem. En vooral moe van het gedoe wat het geeft omdat iedereen wat anders zegt en er eerst werd gezegd dat er niks aan de hand was. Nu lijkt de camper het gelukkig weer helemaal goed te doen en gaan we morgen met frisse koppies weer op pad!