Water in allerlei vormen

18 juni 2023 - Mellbystrand, Zweden

Gisteren schreef ik al dat het tijdens het typen van het verslag was gaan regenen, helaas bleef dit bijna de gehele nacht doorgaan. Geen flinke regenbui, maar wel dat het continu wat regende. Ook viel er zo af en toe een dennenappel op het dak van de camper. Dit in combinatie met de regen zorgde ervoor dat er wat onrustig geslapen is door ondergetekende.

Vanmorgen deden we dan ook alles op ons gemak, het is namelijk ook gewoon zondag! Uiteindelijk zijn we zo rond 10 uur klaar om te vertrekken waarbij we eerst nog even langs de ICA rijden. We moeten namelijk even melk, broodjes en postzegels kopen, morgen doen we dan wel de rest van de boodschappen.

Voor vandaag staat vooral het Danska Fall natuurreservaat op de planning wat in de buurt van Halmstad ligt om daar een wandeling naar de waterval te maken. Vanaf de camping is het ongeveer 1,5 uur rijden en ook onderweg hebben we af en toe een kleine regenbui. Uiteindelijk komen we, nadat de befaamde koffiestop is gedaan, zo rond half 1 aan op de parkeerplaats van Danska Fall. De parkeerplaats is niet al te ruim, maar gelukkig zijn er nog 2 plekjes. En aangezien wij maar 1 daarvan hoeven te gebruiken is dat meer dan genoeg.

We besluiten om eerst nog even te lunchen voordat we aan de wandel gaan, voordeel van reizen met een camper: je hebt continu alles met je mee. Op het informatiebord bij de parkeerplaats zien we dat er verschillende wandelroutes zijn die op verschillende locaties beginnen, wij kiezen voor de wandelroute van bijna 3 km die langs de watervallen zal gaan. Nu denk je misschien "oh, dat is helemaal niet zoveel", dat dacht ik namelijk ook in het begin. Er staat alleen nergens vermeld dat die route over verschillende heuvels op en neer gaat waardoor je over zo'n 3 kilometer toch opeens een uur doet.

Na een kleine 2 kilometer komen we uiteindelijk bij het water terecht, we zien het water stromen door verschillende versnellingen. En zo her en der valt het ook nog wat, we kunnen ons voorstellen dat het spectaculairder zou zijn wanneer het meer geregent zou hebben en het water dus "voller" is. Langs het water zijn verschillende uitkijkpunten gemaakt waar je net weer een ander uitzicht hebt op het stromende water, blijft leuk om te zien!
Uiteindelijk zijn we zo rond 15.00 uur weer terug bij de camper en als we weer gaan rijden blijken we mazzel te hebben gehad. Het begint zo af en toe weer wat te regenen.

We hebben ervoor gekozen om naar een camping door te rijden die net wat zuidelijker ligt dan die van Halmstad, namelijk in Mellbystrand. De camping ligt tegen de duinrand aan en met een paar minuutjes lopen sta je op het strand. Op zich een prima camping, maar het is helaas wel een vrij grote camping. Ook andere camping in deze omgeving hebben allemaal dit formaat, waarschijnlijk omdat het zo dichtbij het strand is. Voor 1 nacht is het helemaal prima. We begrijpen van anderen op de camping dat het hier vanaf komende donderdag helemaal volgeboekt is, de Zweden vieren vanaf dan namelijk Midsommar.

Na het avondeten maken we nog even een wandeling naar het strand, dit is wel van korte duur daar het flink waait en we in de verte een nieuwe regenbui zien hangen. En boven de camping zien we een felgekleurde regenboog, de pot met goud hebben we alleen niet gevonden. Morgen zullen we vanaf Helsingborg de oversteek gaan maken naar Denemarken en gaan we elke dag ietsje meer naar huis...