Velkommen til Danmark!

19 juni 2023 - Hillerød, Denemarken

Gisteravond zijn we na het schrijven van het verhaal nog naar het strand gegaan, de zonsondergang was enorm mooi om te zien. De wolken en lucht kleurde verschillende tinten oranje, roze en paars. We konden ook meteen merken dat we langzaamaan wat zuidelijker zitten, het is wat donkerder 's avonds dan bijvoorbeeld in Stockholm.

Gelukkig was het gisteravond dus toch nog opgehouden met regen en ook vanmorgen was het droog. Wel was het nog wat fris, dus eerst toch maar de lange broeken aan. We vertrekken wederom op tijd van de camping, eerst op naar de ICA Maxi voor de boodschappen voor een aantal dagen. Nadat de boodschappen zijn ingeladen zetten we richting van Bastad in, een klein dorpje langs de kust met een leuk haventje. Het is geen enorme bezienswaardigheid, maar we hebben toch een plek nodig om de inmiddels welbekende koffiestop te maken. Na de koffie lopen we een rondje door het kleine haventje, het ligt vol met allerlei verschillende boten. De ene nog groter dan de andere, we kijken onze ogen uit.

Na de korte wandeling door het dorp maken we een plan voor de rest van de dag, we willen vandaag sowieso met de boot over naar Denemarken. Het idee was om even in Helsingborg een rondje te doen, maar die blijkt een milieuzone te hebben waardoor we moeilijk met de camper in de buurt van het centrum kunnen komen. We besluiten daarom om vanaf Bastad door te rijden naar Helsingborg en met de boot naar Helsingor te gaan om daar een rondje door de stad te doen wetende dat we bij Kronborg Slott goed kunnen parkeren.

De navigatie wordt ingesteld en dit keer gaan we wél over de snelweg, dit in verband met de milieuzone. Het is niet al te druk op de snelweg en al redelijk vlot hebben we de 50 km naar Helsingborg gereden en zo komen we om 12.20 uur al aan bij de terminal van Forsea. Op de website hebben we al gelezen dat er elke 20 minuten een boot vertrekt naar Helsingor en we zien dat de volgende om 12.40 uur gaat, hopelijk kunnen we met die mee. Als we ons ticket krijgen zien we dat we maar voor 2 volwassenen hebben betaald, tja als je niet vraagt met hoeveel we zijn dan vertellen we het ook niet. De camper mogen we in rij 8 opstellen en nog geen 10 minuten later beginnen ze al met het boarden van de boot die ons naar de overkant zal brengen. Als we eenmaal op de boot staan gaan we de camper uit en voor we er erg in hebben varen we al. Het is een prima verbinding naar Denemarken en al snel kunnen we weer naar de camper om ons klaar te maken om van de boot af te gaan.

Na de boot gaan we richting Kronborg Slott en parkeren daar onze camper, mét uitzicht op het slot. Aangezien er een heel aantal picknickbankjes staan maken we daar gebruik van om even rustig te lunchen. Inmiddels is het alweer flink opgewarmd en kan de korte  broek weer aan. Na de lunch en het betalen van een parkeerkaartje wandelen we naar het centrum van de stad. Helaas blijken de kerken gesloten te zijn, maar de winkelstraat is wel open. Helsingor heeft een gezellig centrum met mooie oude (vakwerk) huizen en mooi gebouwde kerken.

Uiteindelijk zijn we rond 15.00 uur terug bij de camper en rijden we naar Hillerod waar we op de camping zullen staan. Rondom Helsingor is het vrij druk, mogelijk ook doordat de snelweg vanaf/naar Kopenhagen hier ook is. Tegen 16.00 uur komen we in Hillerod aan op de camping en sluiten we aan in de rij van incheckers, het is "druk" op de camping. Nadat we zijn ingecheckt wachten we op de eigenaresse die ons een plek zal wijzen. We vertellen dat we hier al eens eerder zijn geweest, maar helaas is de plek waar we stonden al bezet. Ze brengt ons naar een ander veld en doordat de camping is opgedeeld in meerdere velden lijkt hij kleiner dan hij  daadwerkelijk is. De vorige keer vielen we voor de charme van deze camping, rondom het sanitairgebouw staan er namelijk vele bloemen en planten en gezellige zitjes waar je zou kunnen eten. Inmiddels hebben ze ook een ruim terras waar vanavond zelfs een foodtruck komt te staan en er een groot koor een optreden komt geven, helemaal gezellig! Dit is dan ook een camping die we niet mogen vergeten.

Helaas is het na het avondeten weer wat frisser geworden en valt er af en toe toch weer een buitje, we hebben de afgelopen weken dus écht mazzel gehad. Misschien morgen weer wat droger? We gaan het zien als we weer verder rijden...