Wisselvallig weer? Welnee…

11 juni 2022 - Akkerhaug, Noorwegen

Na vandaag denk ik te weten vanuit welk land de term “wisselvallig weer” is ontstaan, namelijk in Noorwegen want dat is wel de juiste omschrijving van het weerstype van vandaag. In een korte periode hebben we te maken gehad met afwisselend zon, bewolking, miezer, onweer, een flinke hoosbui én als klap op de vuurpijl nog hagel. En alles wisselde elkaar gedurende de hele dag van elkaar af, een onweersbui ontstond binnen no-time en was zo weer weg en later weer terug. En ook zon en flinke regen wisselden elkaar af.

Vanmorgen werden we wakker met een zonnetje en wat kleine wolken. We doen weer op ons gemak er rijden uiteindelijk rond half 10 de camping af. Nadat we de camper nog volgegooid hebben, let wel benzine en diesel zijn hier nóg duurder dan in Nederland, rijden we weer de E18 op.

Voor vandaag hebben we een dagje Telemarkkanaal op de planning, wat inhoudt dat we eerst naar Skien rijden waar het kanaal begint en daarna nog naar Ulefoss en Vrangfoss Sluse rijden. Ulefoss en Vrangfoss Slusen staan erom bekend de grootste hoogteverschil te hebben, namelijk van zo’n 15-20 meter verschil wat er overbrugd moet worden.

Skien (uitgesproken als Sjen) is als eerste een half uurtje rijden, dit keer vinden we zonder teveel moeite een parkeerplaats. Er is er namelijk een speciaal voor campers, lekker ruim en voor een dagje helemaal gratis. We lopen na het gebruikelijke kopje koffie/chocomelk even door het kleine centrum waar je snel uitgekeken bent daar het niet zo groot is. We zien in het centrum verschillende “marching bands” zich klaarmaken voor een soort van optreden en wanneer we doorlopen stoten we op een bruiloftsgezelschap bij de kerk. Helaas kunnen we de kerk dus niet een bezoekje brengen, maar keuren uiteraard wel even de jurk van de bruid wanneer ze aankomt.

Op de weg terug naar de camper lopen we nog even langs de eerste 2 sluizen van het Telemarkkanaal, helaas is er hier nog weinig van te zien. Rondom de sluizen staan verschillende fabrieken en er is ook geen boot die er doorheen zou moeten.

We vervolgen onze weg in de richting van Ulefoss, wederom weer een klein half uurtje rijden. Rond lunchtijd komen we aan bij de sluizen, we eten eerst even snel een broodje voor we die kant op lopen. Hier is het hoogteverschil wat er overbrugt moet worden al groter en dus ook meerdere sluizen, maar ook hier zijn er weer meerdere fabrieken rondom de sluizen en geen boot die er doorheen moet. Nog steeds niet erg imposant, maar wel grappig om te zien.

Ondertussen horen we het in de verte in de bergen al rommelen, lastig nog om te bepalen hoe ver de onweersbui bij ons vandaan is. Wanneer we onderweg zijn naar Vrangfoss Sluse merken we al snel dat we de bui inrijden, eerst begint het zacht te regenen maar al snel verandert dat in een stevige hoos- en hagelbui en zien we hier en daar een flinke bliksemschicht boven het water. Eenmaal bij de sluizen aangekomen wachten we dus maar even tot het weer droog is.

Dit keer hebben we mazzel bij de sluizen en moet er een rondvaartboot geschut worden door de totaal 5 sluizen wat zo’n 45 minuten kost, hierbij zullen ze een hoogteverschil van zo’n 20 meter

overbruggen. Wanneer we staan te kijken begint het helaas weer hard te regenen, maar al snel is het weer wat droger. We kijken naar het schutten van de boot naar een aantal verschillende sluizen en zijn verbaasd over hoe snel het eigenlijk gaat. Bij elk sluisgat wat ze openen dondert het water met een enorme vaart de volgende sluis in en is binnen een paar minuten het water al op het juiste niveau waardoor de boot kan verder varen.

De laatste sluis slaan we over aangezien het weer flink begint te regenen, we lopen terug naar de camper en zetten onze weg voort richting de camping in de buurt van Akkerhaug. Eenmaal onderweg lijkt het zonniger te worden, maar schijn bedriegt en ook nu weer af en toe een regenbui.

Het weer mag dan afwisselend zijn, de route die we rijden is gelukkig nog steeds wel mooi om te zien. De wegen hier zijn wat glooiender en de omgeving minder hoekig in vergelijking met de afgelopen dagen. Je kan merken dat we nu nét wat meer landinwaarts zijn gereden waardoor het landschap meteen weer verandert. Wanneer we in de buurt komen van de camping doen we voor de komende dagen nog boodschappen. Morgen rijden we namelijk naar Oslo en we kunnen er niet zo goed achter komen of de supermarkten daar in de buurt nu wel of niet open zijn op zondag.

We komen uiteindelijk rond half 4 aan op de camping, wederom een camping aan het water met een mooi uitzicht. Het is hier op de camping wat drukker dan de afgelopen dagen, maar dat komt waarschijnlijk voornamelijk door het “kabelpark”. Ze hebben in het water een heel parcours uitgezet met staaldraad waaraan lijnen hangen en als je achter de lijnen hangt kun je wakeboarden, er zijn zelfs een aantal stunt blokken in het water gezet. Het is daardoor dan ook druk op het water en we zien dat zelfs niet camping gasten hier gebruik van kunnen maken. We hebben ons verstand er even aan staan verkijken, maar zien ons dit toch niet zo snel doen.

En zelfs nu het avond is en ik uitkijk over de camping wisselen zon en regen elkaar continu af. We zijn zelfs al getrakteerd op 2 mooie regenbogen met een felheid die we nog niet eerder hebben gezien. Werkelijk alle kleuren konden we nu heel helder bekijken. En nee de pot met goud konden we niet vinden…

Vandaag hebben we uiteindelijk wel een prima dag gehad waarbij we met heel veel mazzel een boot geschud hebben kunnen zien worden bij Vangfoss Slusen, jammer alleen dat het regende… Morgen op naar Oslo!