Van tunnel naar tunnel

12 juni 2022 - Oslo, Noorwegen

Als we vanmorgen wakker worden schijnt er een klein zonnetje, wel zien we in de bergen weer donkere wolken hangen. We zijn benieuwd of we het vandaag wel droog zullen houden of dat het net zo wisselvallig zal zijn als gisteren.

Voor vandaag staat er niet veel op de planning, we zullen via Notodden, Kongsberg en Drammen rijden om daar via de Oslofjordtunnel de andere kant van het Oslofjord te bereiken. De camping waar we naartoe willen voor ons bezoek aan Oslo zit namelijk aan de zuid-oostelijke kant van de stad. Vanaf de beoogde camping is het ongeveer een half uurtje lopen naar de Opera in het centrum.

Ook vandaag is de weg waar we over rijden glooiend te noemen en echt doorrijden doet het niet perse, maar dat komt voornamelijk doordat het wegen zijn waar je maximaal 80 km/h mag rijden. En met de vele bochten en glooiingen redden wij dat vaker niet dan wel met onze camper.

Onderweg maken we uiteraard onze gebruikelijke pitstops voor koffie/chocomelk en lunch. Helaas begint het rond half 1 dan toch weer wat te regenen, gelukkig niet hard maar toch… Uiteindelijk is regen toch echt regen. We komen steeds meer in de buurt van het Oslofjord en merken dit ook door de hoeveelheid tunnels die we tegenkomen. We rijden inmiddels van de ene naar de andere tunnel en het aantal kilometer tunnels die we vandaag hebben gezien was niet meer bij te houden. De kortste tunnel was een kleine 200 meter en de langste was de Oslofjordtunnel met z’n 7,8 km.

Net na de lunch rijden we deze laatstgenoemde in en voor ons begint het eerst met een afdaling van 7% waarbij je dus ook gewaarschuwd wordt dit vooral in een lage versnelling te rijden i.v.m. het afremmen op de motor. Neerwaarts is er maar 1 rijstrook en voor het tegemoetkomende verkeer wat juist omhoog moet rijden zijn er 2 stroken. Wanneer we uiteindelijk weer omhoog gaan rijden in de tunnel komt er voor ons ook een baan bij.

Eenmaal uit de tunnel draaien we op de rotonde in de richting van Drøbak, het dorpje waar hét postkantoor van de Kerstman zit. Tijdens onze vorige Noorwegen reis hebben we hier ook een bezoekje aan gebracht en nu we er toch langskomen maken we er gewoon een kleine tussenstop. Het is redelijk druk in het dorp met auto’s maar we kunnen onze camper goed kwijt bij de haven, waar parkeren op zondag gratis blijkt te zijn.

Na een kort rondje door het centrum vervolgen we onze weg richting Oslo. Het laatste stuk nemen we de snelweg en moeten daar even wennen aan de drukte op de weg. We zien opeens meer auto’s dan we in de afgelopen week bij elkaar opgeteld hebben gezien. Wat wel een verademing blijft is de manier van rijden van de Noren, ze zullen nooit kort voor je invoegen en ze houden achter je camper ook altijd meer dan genoeg ruimte. De mensen hier lijken gewoon minder haast te hebben, dat merk je ook wanneer je op binnenwegen ruimte voor ze maakt om in te halen ze dit ook met regelmaat niet doen. Ze komen er wel, die paar minuten dat ze ergens later zijn? Ach, maakt niet uit!

Uiteindelijk komen we rond een uur of 3 aan bij Ekeberg Camping, een aantal dagen geleden hebben we al gereserveerd voor 3 nachten waardoor we 2 dagen in Oslo kunnen vertoeven. Het blijkt goed te zijn dat we hebben gereserveerd, want zelfs nu het 20.00 uur ’s avonds is komen er continu nog campers of caravans binnen druppelen en loopt de camping langzaamaan vol.

Het enige nadeel wat we tot nu toe kunnen bedenken van deze camping is dat er maar weinig plekken redelijk vlak zijn. De camping is opgezet tegen een glooiende helling en zelfs met de blokken onder de camper staan we nog ietwat schuin, maar ach slapen moet vast goedkomen. Daarentegen zijn de grootste voordelen van deze camping dat we met een klein half uurtje lopen in het centrum van Oslo zijn en dat we vanaf de camping een mooi uitzicht hebben over de stad.

Verder vermaken we ons vanavond met het gebruikelijke: mensen kijken op de camping, boekje lezen, spelletje spelen en dus vooral relaxen. En we hopen op een stuk beter weer dan de afgelopen 2 dagen, maar tot nu toe zien de voorspellingen er goed uit!

Maak je reisblog advertentievrij
Ontdek de voordelen van Reislogger Plus.
reislogger.nl/upgrade