Oslo!

13 juni 2022 - Oslo, Noorwegen

Vanmorgen doen we na een wat onrustige nacht rustig aan, zeker ondergetekende heeft niet heel best geslapen. De camper bleek toch net even wat schever te staan dan prettig is, dus we zijn met opstarten niet zo heel snel en gaan later op zoek naar een wat vlakker plekje.

Aangezien ook hier de douches weer gratis zijn doen we dat weer op het gemak waarna we in het zonnetje gaan ontbijten, want het is eindelijk weer zover! De zon schijnt én het is dermate een temperatuur dat we buiten in het zonnetje kunnen eten en later de korte broek aan kan. Tijdens het ontbijt zien we her en der mensen al vertrekken, waarbij wij hopen dat er ook mensen tussen zitten die een wat vlakkere plek achterlaten. Na het ontbijt wordt er dus even een rondje camping gedaan en een nieuwe plek uitgekozen, we verkassen de hele boel en waar we nu staan hoeven de blokken er zelfs niet aan te pas te komen. Volgens de meegebrachte waterpas staan we kaarsrecht, als dat niet beter slapen wordt…

Na de gebruikelijke koffie/chocomelk ronde lopen we daarna in de richting van de stad, we moeten hiervoor door het park lopen en daarna rechts aanhouden. Alleen blijkt dat door het park lopen alleen maar bergafwaarts te zijn en soms ook langs stukken waar ik liever niet naar links kijk, gelukkig hebben ze wel stevige hekjes gemonteerd laat maar zeggen. Eenmaal aan de voet van het park lopen we in de vermoedelijke richting van het centrum, we konden namelijk vanaf het park de Opera al zien liggen. Het gedeelte waar we doorheen lopen voelt nog nieuw aan, we lopen tussen hoge moderne flatgebouwen en kantoren. Dit is wel even een totale verandering ten opzichte van 11 jaar geleden toen het in deze omgeving nog een grote bouwput was.

Uiteindelijk zijn we na zo’n 35 minuten lopen bij de Opera waar we uiteraard het dak op gaan, vanaf het dak heb je een mooi uitzicht over de haven. We zien meerdere oude zeilschepen liggen en ook een groot cruiseschip van DFDS welke we in de middag uit de haven horen vertrekken.

Na van het uitzicht te hebben genoten lopen we in de richting van de Karl Johans Gate, dé winkelstraat van Oslo. En aan het uiteinde staat het koninklijk paleis waar we toch even een kijkje willen nemen. Onderweg bekijken we welke winkels er ook allemaal weer zijn en nemen we nog een kijkje in de Domkirke. Eenmaal bij het paleis aangekomen horen we dat het wisselen van de wacht om 13.30 uur is, het is inmiddels net na half 1 dus we besluiten dan maar even een broodje te gaan doen bij het plaatselijke bakkertje.

Na de lunch lopen we weer terug naar het paleis om het wisselen van de wacht te bekijken, we zijn niet de enigen maar echt druk is het ook weer niet. Het wisselen van de wacht gebeurt hier met veel minder bombarie dan in andere landen of steden, maar het is toch grappig om weer gezien te hebben.

Op de terugweg bekijken we nog wat winkels, kopen kaarten en postzegels voor het thuisfront en uiteindelijk zetten we rond half 4 de weg terug naar de camping in. We hebben inmiddels al heel wat gelopen en na de wat gebroken nacht zijn we ook gewoon moe.

De weg terug door het park naar de camping valt niet mee, want wat omlaag gaat moet ook weer omhoog. De paden zijn hier en daar vrij steil en dan begint het als klap op de vuurpijl ook nog eens te regenen! Je zou bijna denken dat de wolken na alle zonneschijn van vandaag vonden dat we wel wat afkoeling verdienden…

Wanneer we dan (eindelijk) weer terug zijn op de camping rest ons niet heel veel meer dan de voeten de welverdiende rust geven. We voelen namelijk best wel dat we vandaag zo’n 14 km door de stad hebben gelopen, zeker als je bedenkt dat werkelijk niks recht loopt maar altijd omhoog of omlaag. Nu ik dit verslag typ is het helaas ook weer begonnen met regenen, het was eventjes droog maar de regen is nu weer terug. Hopelijk komt het zonnetje morgen ook weer terug…