Het zonnetje kwam én bleef!

14 juni 2022 - Oslo, Noorwegen

Het is vanmorgen als we wakker worden al vrij warm in de camper, afgelopen nacht was qua nachtrust wel een stuk beter dan de nacht ervoor. Het verzetten van de camper heeft wat dat aangaat zéker geholpen. Het is uiteraard al weer goed licht wanneer we wakker worden, de zonsopkomsten zijn hier namelijk al rond een uur of 4 ’s morgens en als hij meteen begint te schijnen stijgt de temperatuur in de camper ook vlotjes. De enorm lange dagen blijven trouwens ook een fenomeen an sich, ’s avonds als je naar bed gaat is het nog licht en kan je buiten gewoon je boek nog lezen zonder een lampje aan te hoeven doen. Doordat de zon ook weer zo vroeg op komt schemert het meer dan dat het écht donker wordt, gelukkig hebben we goede plisségordijnen in de camper waardoor we niet nóg vroeger wakker zijn.

In ieder geval zijn we dit keer door de warmte al redelijk op tijd wakker, maar omdat we ook vandaag nergens heen rijden doen we gewoon op het gemak. Zo net na de koffie beginnen we onze route in de richting van het centrum, uiteraard weer langs het meest comfortabele paadje (ahum). We dalen op ons gemak de heuvel af door het Ekeberg park heen, vanaf het pad zien we al dat er meerdere cruiseschepen in de haven liggen. Dit keer zelfs 1 van de Holland America Line en ook de DFDS is weer van de partij.

Wanneer we in het centrum aankomen lopen we langs de Opera om naar de andere kant van de haven te komen. Van dichtbij zien we hoe enorm groot het cruiseschip van de HAL is, we tellen minimaal 11 zichtbare dekken. De boot van DFDS is naast dit enorme schip dan ook maar een kleintje en ook onze eigen boot naar Kristiansand was dan maar een baby.

We struinen wat door het havengebied waarna we ons weer in de richting van Karl Johans Gate. Het is, mede door alle cruiseschip verlaters, vandaag nog drukker in de stad dan gisteren. De grote mierenhoop aan mensen zijn we niet meer zo gewend en we zoeken al snel de wat rustigere straatjes op. We bezoeken een aantal kleinere winkeltjes en ook de grotere warenhuizen. Toch valt het aanbod qua winkels ons nog wat tegen, of we zijn gewoon niet in het juiste gedeelte van de stad. Dat kan natuurlijk ook…

Waar we gisteren en vandaag wel veel van zagen zijn de elektrische stepjes die je overal kan huren, op zich best handig zou je zeggen. Alleen zijn er velen die er niet helemaal goed mee om kunnen gaan, rechts en links gaan ze soms vlak langs je heen en hoor je regelmatig getringel dat je aan de kant moet.

Bij een klein bakkertje eten we rond lunchtijd een broodje, of eigenlijk een flink uit de kluiten gewassen bagel die overdadig belegd is. Smaakt goed!

Doordat we gisteren al veel door de stad hebben gelopen houden we het rond 14.00 uur voor gezien en beginnen we de wandeling terug naar de camping. Dit keer begint het gelukkig niet te regenen, maar blijft het zonnetje lekker schijnen. Doordat het een best pittig stuk omhoog is doen we rustig aan en stoppen we hier en daar, ook om af en toe van het uitzicht te genieten.

Uiteindelijk zijn we rond 15.00 uur terug op de camping en aangezien het zonnetje nog schijnt kunnen we nog lekker lang buiten zitten. Zelfs nu ik rond 20.00 uur het verslag schrijf schijnt de zon en zijn er alleen in de verte wat wolken. We hebben gezien dat het de komende dagen ook nog dit weer blijft, dus we hebben besloten ons schema van de komende dagen compleet om te gooien.

In plaats van om het Vänern meer heen te rijden besluiten we om aan deze kant van het Oslofjord te blijven en rustig aan met wat tussenstops richting Göteborg te rijden waar we zaterdag de boot naar Denemarken nemen. Morgen rijden we bijvoorbeeld zo’n 1,5 uur om te gaan kamperen bij de boer, als je mazzel hebt kun je in de velden naast de camping ’s morgens of ’s avonds elanden zien lopen. We zijn benieuwd!

Morgen wordt in ieder geval dus een rustige dag en na gisteren 14 km te hebben gelopen en vandaag 12 km vinden de benen dat niet heel erg…

p.s. Foto's komen wanneer de WiFi stabiel en snel genoeg is, dus daar moet nog even op gewacht worden ;-)

1. Kitte-en-Ma:
    15 juni 2022
    Hej, hej, Norge en familie Van Rooij, kunnen jullie mij verstaan? Over.
    Vanmiddag een supermooie kaart met een even prachtige postzegel ontvangen. Tusend Tak!
    We volgen jullie reis(verhaal) op de voet (nou ja, met de boot en de camper natuurlijk) en dat is genieten, want voor ons voor een deel bekend en in ieder geval geliefd terrein.
    We waren in ieder geval al erg opgelucht dat jullie zonder moordpartijen langs Dokkum waren getrokken. En toen aan boord van een romantisch schip. In het blad Nordic (zomer 2022), dat wij van de week ontvingen staat een artikel over de Romantika met de nodige foto's, dus het klopt, jullie hadden de juiste schuit. In datzelfde blad ook een stuk over een nieuw gedeelte van Oslo; mooie nieuwe wijk bij de fjord en het Operagebouw. Nou, dat leek wel erg veel op het traject van jullie camping naar het centrum (lange variant). Dus ook daarvan - naast jullie foto's natuurlijk - nog eens mooie beelden.
    Tja, en dan Venetië, daar is er geen tweede van. Niet in Noorwegen, niet in Nederland (noch Amsterdam, noch Giethoorn). Waarom zou je je daar ok mee vergelijken? Je bent gewoon Arendal. We zeggen toch ook niet dat Venetie het Arendal van het zuiden is. Gekke Marketing-Noor in de weer geweest! Maar mooi is het er wel, als je het juiste oog hebt gemonteerd en het weer een beetje meezit. Maar dat is eigenlijk overal.
    Wij wensen jullie nog veel Scandi-plezier de komende dagen. Geniet er van!!!!!
    Groet, Marien en Ineke.
    Over en sluiten maar.