Een warm welkom in Duitsland…

23 juni 2022 - Hochdonn, Duitsland

Als we vanmorgen wakker worden is het nog bewolkt, volgens de weer apps zou het vandaag een graad of 25 moeten worden maar wij zien het nog niet zo snel gebeuren. We ontbijten op ons gemakje, in de camper dit keer, en rond half 10 rijden we de camping af.

Aangezien we al eens vaker in Ribe zijn geweest weten we dat we nét buiten het centrum goed kunnen parkeren, dit is ook meteen in de buurt van 2 supermarkten. Bij 1 van de 2 willen we voordat we weggaan nog even boodschappen doen voor de laatste dagen.

We zetten de camper neer op de welbekende plek en lopen in de richting van het centrum. Ribe is de oudste stad van Scandinavië en vinden wij altijd een feestje om te bezoeken. Het is niet groot, maar heel sfeervol en in elk straatje kun je terugzien dat het écht een oud stadje is. Zo kun je vele vakwerkhuizen zien, de ene nog schever dan de andere. Daarnaast weten we inmiddels al een aantal leuke winkeltjes terug te vinden in Ribe. Bijvoorbeeld het leuke speelgoedwinkeltje, of de ijswinkel waar ze ook wafels en koffie verkopen. Of juist dat winkeltje waar we altijd naartoe gaan voor mooie thee bussen (met inhoud).

Ook nu voelt het weer vertrouwd om het centrum in te lopen. Eerst langs het waterrad, daarna nog langs de 2 sluisjes waar het water dit keer meteen flinke snelheid door heen golft, dan nog het kleine haventje en dan sta je echt aan het begin van de oude winkelstraat.

We lopen langs Isvaflen en zien dat ze daar ook koffie verkopen, bij een eerder bezoek hebben we er lekker ijs gegeten maar daar is de temperatuur nog niet helemaal naar. We bestellen koffie met daarbij een warme Belgische wafel. 2 stuks met chocoladesaus en eentje met aardbeiensaus en een klein beetje slagroom, de dosering laat wellicht iets te wensen over want de wafel verdwijnt haast onder de berg slagroom… De wafels zijn zeker aan te raden mocht je eens in Ribe zijn, maar als het dan toch een warme dag is koop dan vooral het ijs!

Als we na de koffie weer de winkelstraat inlopen merken we dat het zonnetje al wat meer is gaan schijnen, de jas kan weer uit en in de tas. We lopen op ons gemak in de richting van het kerkplein, deze kerk zal bij ons altijd bekend staan als degene met het koeienkop op de deur. We doen weer even een rondje door de kerk en we zijn verrast over hoe lang de geschiedenis teruggaat van de kerk. We zien dat ze al vanaf de jaren 900 zo’n beetje bijhouden wie de bisschop was en vlak daarna ook wie de pastoor dan was, écht een oude stad dus dat Ribe.

Als we via de andere kant van de kerk teruglopen zien we nu ook dat er op een andere deur een pauw zit als hendel, zo ontdek je nog eens wat op je 3e bezoek aan Ribe. Als we teruglopen door de winkelstraat brengen we bezoek aan de winkel waar we elke keer zijn geweest. Het is nogal kruipdoor sluipdoor af en toe, maar ze verkopen er van alles! Aan de ene kant van de winkel verkopen ze bijvoorbeeld handgemaakte truien en poncho’s, decoratie van glas, maar ook Deens speelgoed wat erg bekend is. Als je de andere kant op gaat van de winkel kom je in het gedeelte waar ze van alles qua etenswaren verkopen zoals lekkere snoepjes, olijfolie, verschillende soorten koffie en vooral ook heel veel thee! Van 1 merk heb ik al een aantal bussen thuis en ook vandaag kan ik het niet laten om wat mee te nemen, de winkeldame moet even later lachen om hoe ik de bussen kies. Eerst kijk ik of ik de bus mooi vind, pas daarna kijk ik of ik de inhoud die erin zit lekker vind. Als die combinatie klopt dan kan hij zomaar mee naar huis gaan. Wanneer de bussen leeg zijn doe ik er weer andere lekkere thee in.

Nadat de thee is ingeslagen lopen we terug in de richting van de camper, waarbij we onderweg nog even snel boodschappen doen bij de plaatselijke Lidl. Uiteindelijk zijn we rond 12 uur weer bij de camper en stellen we de navigatie in richting Duitsland. Inmiddels is het al een stuk warmer geworden, dus voordat we wegrijden wordt er hier en daar nog een kledingwissel gedaan. Voordat we de Duitse grens bereiken eten we eerst nog even een broodje in een klein dorpje. Sommige mensen vinden Spaarndam al klein, nou dit dorp is ongeveer maatje Spaarnebuiten. Maar het heeft een grote parkeerplaats bij de kerk, genoeg plek voor ons om even wat te eten.

Uiteindelijk rijden we zo tegen half 2 de grens over van Duitsland, niet snel daarna moeten we stoppen voor een politiecontrole. We moeten onze paspoorten afgeven en zelfs het rijbewijs wordt meegenomen, de politieagent loopt met het hele bundeltje naar een klein gebouwtje. Geen idee wat hij ermee doet, maar de manier waarop alles gaat voelt niet heel prettig en welkom. Alle auto’s met een Duits kenteken mogen gewoon meteen doorrijden, maar iedereen met een buitenlands kenteken wordt staande gehouden. Wanneer we (blijkbaar) zijn goedgekeurd komt de agent terug met alles en mogen we onze weg weer vervolgen.

We hebben een camping bij Hochdonn uitgekozen, volgens de navigatie zullen we daar tegen 16.00 uur aankomen. Het is druk onderweg vinden we, we vermijden nog steeds de snelwegen maar op de wegen door de dorpen vinden wij het een heel stuk drukker dan we de afgelopen weken gewend waren. De camping die we hebben uitgekozen ligt een kleine 3 kwartier bij de Elbefähre vandaan, onze favoriete manier om de drukte van Hamburg te vermijden.

Als we uiteindelijk op de camping aankomen is het pittig warm geworden buiten en ook in de camper is het niet bepaald koud. Airco hebben we niet, maar de ARKO proberen we zo goed mogelijk te gebruiken. Op de camping is het nog even zoeken naar waar we ons moeten melden, bij de receptie is ondanks de openingstijden niemand te vinden en de deur op slot. We moeten bij een huis aanbellen, de dame laat ons van alles invullen en geeft ons een sleutel voor het sanitairgebouw. Haar man wijst ons naar een plekje op de camping, betalen doen we morgenochtend wel. En oh ja, pinnen kan hier niet. Als we eenmaal staan wordt dus even snel gecheckt hoeveel euro’s iedereen in z’n portemonnee heeft, we zijn benieuwd wat we moeten aftikken morgen. Dit is tevens ook de eerste camping waar geen wc-papier in het sanitairgebouw hangt, moet je zelf meebrengen. Verder staat de camping vooral vol met seizoensplaatsen.

Het is vandaag ook voor het eerst dat we ’s avonds buiten kunnen eten en zelfs daarna nog lang buiten kunnen zitten, heerlijk! Morgen schijnt het nog een tikkeltje warmer te worden, we gaan het zien! Morgen zullen we ook Nederland weer binnenrijden, als eerste oriëntatiepunt hebben we Midwolda ingevuld. We gaan zien of we daar uiteindelijk ook gaan uitkomen…

1. Menno:
    24 juni 2022
    Ojee, een echte grenscontrole… vast aangezien voor een Nederlandse drugsrunner. Ach, wij zijn wel eens zonder geldige stempels Botswana binnen gereden. Konden ze ook niet mee lachen.
    Dat Ribe, stond al op onze lijst, maar moet er toch maar eens van komen lijkt me. Leuk.
    Een camping zonder wc papier, als Wies dat maar niet leest…
  2. Marloes:
    24 juni 2022
    Ribe is zéker een aanrader, mag ik mijn verlanglijstje voor thee bussen meegeven als jullie gaan? Stuur dan maar een tikkie ;-)
    En gelukkig was het maar bij 1 camping, de rest was altijd meer dan voorzien en gelukkig stonden we HEEL dichtbij het sanitair gebouw.