Een planning maak je om er vanaf te kunnen wijken!

10 juni 2022 - Stathelle, Noorwegen

Voor ons gevoel smelten we vanmorgen ons bed uit, de zon gaat des te noordelijker natuurlijk vroeger op en vanmorgen doet hij al flink z’n best. We staan om half 8 dan ook al op, want met zulk luxe sanitair moet er natuurlijk uitgebreid en op het gemak gedoucht worden!

Uiteindelijk rijden we zo tegen half 10 de camping af, aan het begin van het uiterst smalle en kronkelige weggetje doen we een schietgebedje in de hoop niemand tegen te komen. Zoals ik gisteren al schreef blijkt deze hoek van Noorwegen inderdaad zo goed als uitgestorven en komen we gelukkig niemand tegen. Het weggetje bleek vandaag ook een stuk korter dan we ons konden herinneren…

We zetten koers in de richting van Arendal, in de boekjes omschreven als het Venetië van het noorden. Nu zijn wij zelf al eens in Venetië geweest en hebben we daar zelfs meerdere dagen rond gebanjerd, je kunt dus wel stellen dat we weten hoe Venetië eruit ziet. En na het bezoek aan Arendal kan ik je vertellen dat desbetreffende schrijver nog nooit in Venetië is geweest. Daarnaast zouden we een bezoek aan het stadje niet perse aanraden…

Het begon al met het feit dat we ons suf hebben gezocht naar een parkeerplaats, overal waar we keken mocht je maar 30 minuten parkeren. Wilde je langer staan dan moest je betalen via een app die voor “niet Noren” lastig te begrijpen is, aldus een plaatselijke Noor. Daarnaast zijn we natuurlijk met een camper op pad en kunnen we ons niet altijd overal in manoeuvreren, maar na veelvuldig zoeken vinden we een plaats en parkeren we daar. We denken dat het bord ons vertelt dat we hier 2 uur mogen staan, we leggen de parkeerschijf neer en zien het wel.

We lopen in de richting van dat wat het centrum zou moeten zijn. Het is niet groot en je hebt je rondje er snel gedaan. Ook lopen we nog even langs het haventje waar je op zich een leuk uitzicht hebt over het Skagerrak. We verbazen ons weer over de hoeveelheid bootjes die ook hier liggen. Onderweg komen we namelijk elke dag weer meerdere haventjes tegen die stampvol liggen. Waarschijnlijk ben je als Noor in deze streek uniek als je geen boot hebt. Bij het plaatselijke koffietentje, wat ook fungeert als winkeltje, drinken we nog een bak koffie/chocomelk waarna we weer teruglopen naar de camper.

Het idee was in eerste instantie om naar Risør te rijden en dan iets verderop naar een camping. Na even goed kijken leek het erop dat ook die camping in een niemandsland zit en Risør ligt niet perse op de route en ook wat afgelegen van de grotere wegen. Al rijdende besluiten we, mede door het zonnetje, een ander plan te trekken. We vinden een camping bij Stathelle in de buurt, genaamd Rognstranda Camping. Deze camping zou een aantal minuten van de E18 af moeten zitten.

Als je al eerder een reisverhaal hebt gevolgd weet je dat we geen fan zijn van de snelwegen en zetten we in de navigatie “snelwegen vermijden” altijd aan. Alleen valt de E18 blijkbaar niet onder de noemer snelweg, er zijn soms kleine stukjes waar je 110 mag maar vaak is de maximum snelheid 90 km/h. We besluiten voor vandaag dan toch de E18 te volgen, wel met een kleine onderbreking voor boodschappen. Gelukkig gaat de weg alsnog door een mooi gebied en voert hij ons door/langs vele rotspartijen en langs mooie vergezichten. Daarnaast maken we vandaag op deze manier nét even wat meer kilometers in dezelfde tijd.

Uiteindelijk komen we om half 3 aan op de camping waar we een plaats met zeezicht krijgen. Als we eenmaal staan kunnen we inderdaad wel zeggen dat we een top uitzicht hebben, met ook nog eens aan onze linkerkant een hoge rotsformatie waar we op uitkijken. Qua uitzicht zullen we ons dus niet snel vervelen.

Na de thee lopen we dan ook even een rondje richting het water en de grote rotspartijen die zich in en om het water bevinden. Al deze enorme rotswanden en rotsen blijven een mooi gezicht en bizar dat ons eigen Nederland dan zo plat is in tegenstelling tot Noorwegen.

Verder genieten we nog even lekker van het zonnetje en rusten we lekker uit. Morgen rijden we naar Skien en langs het Telemarkkanaal waarna we zondag het laatste stuk naar Oslo zullen rijden!