Langs het Götakanaal

16 juni 2023 - Gränna, Zweden

Vanmorgen zijn we wederom dermate vroeg wakker dat we al om 9.15 uur klaar zijn voor vertrek. We hebben voor vandaag een route bedacht die in totaal net iets meer dan 2 uur rijden is, maar waarvan we weten dat we er waarschijnlijk de hele dag over gaan doen door de bezienswaardigheden.

Aangezien de camping zo dichtbij Bergs Slussar is rijden we daar eerst naartoe, het is nog geen kwartier rijden dus bijna zonde om over te slaan zou je zeggen. In 2014 zijn we hier ook geweest en toen hadden we de mazzel dat er een zeiljacht door de sluizen moest, maar wanneer we aankomen lijkt het qua bootjes nog rustig. Wel worden er verschillende bussen toeristen uitgeladen die richting een rondvaartboot lopen, na wat snel Google werk komen we erachter dat de rondvaartboot om 10.00 uur zal vertrekken. Mocht je hier dus ooit heen willen, zorg dat je er voor 10.00 uur bent. Dan kun je namelijk precies het schutten van de rondvaartboot bekijken wat een klein half uurtje in beslag neemt.

Tot de boot vertrekt lopen we al een rondje langs de sluizen en het aangrenzende meertje. En wanneer de boot vertrekt heeft hij er meteen de  vaart in, binnen de kortste keren ligt hij al in de eerste sluis en gaat het schutten beginnen. Het is niet zo'n groots spektakel in vergelijking met vorig jaar bij het Telemarkkanaal, hier wordt het water heel rustig naar binnen gelaten en zie je het peil langzaam stijgen. Als het waterpeil bijna gelijk is worden de sluisdeuren geopend naar het volgende gedeelte en zo verder tot de boot uiteindelijk onder de brug door kan varen. Het blijft toch altijd weer leuk om te zien!

Na de sluizen en de kop koffie/chocolademelk vervolgen we onze route en gaan we naar Kaga Kyrka wat een kerk is waar je niet zomaar langs komt rijden gezien de locatie. De kerk staat namelijk te midden van een veld, net een stukje van de doorgaande weg af. De kerk stamt nog uit de Middeleeuwen en is zo rond 1200 gebouwd en het gehele plafond is beschilderd met verschillende Bijbelse verhalen, mooi om te zien hoe goed dit nog is behouden en onderhouden in alle jaren.

Na het bezoek aan de kerk rijden we in de richting van de oostelijke oevers van het Vättern meer waar we eerst nog naar Borenshult Slussar rijden in Motala, ook hier zijn weer een aantal sluizen te vinden van het Götakanaal. Helaas hoeft er dit keer geen boot geschut te worden, maar we kijken uiteraard wel eventjes rond om daarna in de buurt even een hapje te eten.

Na de lunch rijden we naar de volgende stop van de dag: Vadstena. Vadstana is een dorp wat vooral bekend is door het klooster en het kasteel wat er staat. Na wederom een kleine 20 minuten rijden komen we aan in de buurt van het klooster waar we de camper parkeren. Rondom het klooster vinden wij dat er niet heel veel te zien is en dus besluiten we naar het centrum te lopen. Vadstena heeft een klein centrum met allemaal kleine leuke gezellige straatjes. Het heeft niet al te veel winkels, maar de winkels die er zijn hebben de echte Zweedse charme.

Als je eenmaal door het centrum heen bent kom je vanzelf bij het kasteel uit waar nog een grote gracht omheen ligt. Wel kunnen we over de brug naar de binnenplaats van het kasteel , het is een indrukwekkend groot gebouw op een mooie plek. Het ligt haast aan het Vättern meer en we kunnen ons wel voorstellen dat iemand hier graag z'n kasteel wilde bouwen.

Wanneer we uitgekeken zijn in Vadstena lopen we terug naar de camper en zetten we koers naar Alvastra Klosterruin. En zoals de naam het wellicht al voorspelt zijn dit de ruïnes van een oud klooster welke ook in de Middeleeuwen is gebouwd. Na weer zo'n 20 minuten zijn we al bij de ruïne aangekomen en we parkeren de camper op de parkeerplaats. Bij de ruïnes staat ook een ijzeren maquette waardoor je een beter beeld krijgt van hoe het klooster er ooit heeft uitgezien en zelf kunnen we ook aan de ruïne zelf zien waar het echte kerkelijke gedeelte is geweest. De muren en gewelven zijn hier vele malen hoger dan in andere gedeeltes, mooi om te zien!

Na een klein rondje te hebben gelopen rijden we dan nu echt door naar de camping. We gaan naar een camping net voor Gränna en komen daar uiteindelijk tegen 16.00 uur aan. Als we de camping oprijden herken ik deze gelijk, we hebben hier al eens gestaan! Wanneer? Geen idee... Dat krijg je met al die Scandinavië reizen en (bijna) nooit duidelijk opschrijven welke campings we bezocht hebben. We mogen zelf een mooi plekje uitzoeken op de camping en als we eenmaal staan genieten we nog van het zonnetje. Het was vandaag weer net zo benauwd als gisteren waardoor het nog warmer aanvoelde dan het eigenlijk was. Hopelijk koelt het vannacht in ieder geval weer een beetje af.

Nog twee volle dagen in Zweden voordat we maandag in Denemarken aan zullen komen, tijd vliegt!