Heel. Veel. Herten!

15 juni 2023 - Stjärnorp, Zweden

Vannacht was onze laatste nacht op de camping in Stockholm en ook vanmorgen is het alweer erg vroeg warm in de camper. Zo zijn we ook vanmorgen alweer voor 8 uur ons bed uit, we ontbijten wel op ons gemak daar we nog steeds geen haast hebben. Als we er eenmaal klaar voor zijn om weg te gaan rijden we eerst nog naar de waterplaats, we moeten namelijk weer even vies water lozen en schoon water tanken. Als we langs de receptie rijden zien we dat het maar goed is dat we dit klusje eerst nog even klaren, de rij voor het uitchecken is vrij lang.

Bij de waterplaats moeten we nog even wachten, onze camping buurman is nog even bezig. Gisteren verdachten we hem ervan dat hij de camper pas net nieuw in zijn bezit heeft, hij was toen al niet heel handig bezig namelijk. En ook nu loopt de man te prutsen en moet hij uiteindelijk met zijn 10 liter gieter zijn enorme watertank gaan vullen, tja het had toch handig geweest als je andersom met je camper de waterplaats op was gereden zodat de dop aan de goede kant zat...

Wanneer we uiteindelijk aan de beurt zijn hebben vullen en legen we vrij vlotjes de tanks en gaan richting de receptie voor het uitchecken én worden er nog een aantal lekkere broodjes voor de lunch gehaald. Onze ervaring is dat het altijd weer afwachten is wat je bij een stadscamping uiteindelijk betaalt per nacht en aangezien je binnen een half uur vanaf de camping al in het centrum van Stockholm staat hadden we ons voorbereid op een wat hogere prijs. Uiteindelijk viel het enorm mee en hebben we omgerekend 33 euro per nacht betaald, zeker een aanrader dus als je naar Stockholm gaat om deze camping als uitvalsbasis te kiezen.

Vandaag is de planning om een heel stuk naar Linköping te rijden met dit keer geen specifieke bezienswaardigheden onderweg. Wel moeten we onderweg nog even boodschappen doen, die blijven namelijk toch wel vrij essentieel. Onze navigatie vertelt ons dat het zo'n 3,5 uur rijden is, de kilometers zijn het niet maar we slaan nog steeds de snelwegen over en doen er dus ietsje langer over. Het eerste gedeelte van de route voert ons in de richting van Södertälje en dat is al een avontuur an sich. Het is drukker op de weg dan eerder gewend, alle kleinere dorpjes rondom Stockholm zijn steeds groter geworden en zitten inmiddels tegen elkaar aangeplakt waardoor we pas ná Södertälje weer in rustiger gebied komen en dus ook weer meer groen om ons heen zien.

Uiteraard  zijn we onderweg nog gestopt voor een koffiemomentje, dit keer gewoon met een koekje, en natuurlijk ook voor de lunch. We hebben wel weer gemerkt dat je het beste vers brood kan kopen in Zweden, al het voorverpakte brood in de supermarkten is enórm zoet. Uiteindelijk rijden we tegen half 3 de parkeerplaats van de COOP op waar we voor 3 dagen eten kopen, we kunnen weer even vooruit.

Vanaf de supermarkt is het nog een kleine 3 kwartier rijden naar de camping, maar vlak voor de camping zien we iets waar we toch écht even voor stoppen. We zien namelijk in het veld een flink aantal herten bij elkaar, heel rustig aan de wandel bij de rand van het bos. Ook zien we weer een aantal kraanvogels in het veld staan en vliegen er 3 anderen boven ons hoofd. We parkeren de camper om het gebeuren van een afstandje te bekijken en de nodige foto's te nemen, zoveel hebben we er nog nooit bij elkaar gezien!

Uiteindelijk komen we tegen 16 uur aan op Sandviks Camping die aan het meer Roxen ligt, we krijgen een prima plek voor een nacht toegewezen. Later lezen we in het boekje van de camping dat er regelmatig herten een rondje over de camping komen doen en vinden we op onze eigen plek ook hertenpoep terug. We zijn benieuwd of we er toevallig vanavond nog een aantal zullen zien, maar proberen niet al teveel te verwachten.

De rest van de middag en avond vullen we met de gebruikelijke dingen en vanavond hebben we zelfs extra lang buiten kunnen zitten. Voor het eerst voelt de wind niet koud, maar zelfs wat warmer aan. De temperatuur vanmiddag was gelukkig wel weer iets beter te doen dan de afgelopen dagen.

Morgen gaat de route in de richting van Gränna met de nodige bezienswaardigheden onderweg zoals Bergs Slussar, wat leuke dorpjes en een oude klooster ruïne. We zijn benieuwd!