Niagara Falls & New York!

6 juni 2018 - Medina, Verenigde Staten

Vanmorgen rond een uurtje of 7 word ik wakker nadat ik ’s nachts al een aantal keren wakker ben geweest. Het bed in de camper is wennen, het matras is steviger dan gewend en het hoofdkussen is eigenlijk net even te laag. Dus dat kijken we nog maar eventjes aan en anders even een ander kussen scoren.

We ontbijten rustig aan en rijden om 9.15 uur de camping af waarna we om half 10 alweer geparkeerd staan bij Niagara Falls. We staan vrij vooraan op de parkeerplaats en zien dat het nog niet zo heel erg druk is. Weer vinden we de Horseshoe Falls een indrukwekkend geheel en zijn we weer verbaasd dat het maar door blijft donderen, het houdt nooit op! We lopen in de richting van Rainbow Bridge, via deze brug kan je namelijk naar Amerika lopen om vanaf deze kant de watervallen te bekijken.

Vandaag waait het minder dan gisteren waardoor we de nevel vele malen minder voelen dan gisteren, maar helaas vandaag ook geen zon. Doordat we richting de brug lopen kunnen we ook de American Falls & Bridal Veil Falls beter zien. We zien dat deze waterval inderdaad niet in 1x op het water neerstort, maar dat deze op een berg rotsblokken neervalt. We blijven ons verbazen over de hoeveelheden water en de snelheid waarmee het water naar beneden komt.

Als we bij de brug aankomen moeten we $1 per persoon betalen om de brug over te gaan richting de Amerikaanse grens. Eenmaal aan de overkant moeten we ons melden bij een douanier die ons toch een VISA formulier in laat vullen, wat ons nu eventjes tijd kost maar wanneer we straks als we met de camper de grens over willen weer tijd oplevert. Gelukkig zijn de douaniers vriendelijk en worden we zo goedgekeurd om het land in te gaan, inclusief een stempel! We kopen een kop koffie en thee en gaan eventjes rustig op een bankje zitten, gewoon even rustig om ons heen kijken en beseffen dat we hier écht zijn!

Aan de Amerikaanse zijde is het Niagara Falls State Park te vinden, oftewel er is een groot park omheen gemaakt. Je kunt via verschillende wandelpaden naar diverse uitkijkpunten en elk uitkijkpunt ligt vrij dicht bij één van de watervallen. We lezen op een informatiebord dat er elke seconde 285.000 liter water naar beneden dondert, laat dit getal vooral even goed op je inwerken…

We lopen naar Goat Island waar je een goed uitzicht hebt op de American Falls en eten op dit eiland even een hotdog, want het is inmiddels al bijna 13.00 uur en zijn nog niet bij de camper in de buurt. We kijken ook nog even rond op Luna Island wat een goed uitzicht bied over de Bridal Veil Falls, dit is de kleinste waterval van de drie maar zeker niet minder indrukwekkend. Uiteindelijk komen we tot de conclusie dat je kunt proberen om via foto’s, films of verhalen uit te leggen hoe gigantisch indrukwekkend de watervallen stuk voor stuk allemaal zijn, maar we weten eigenlijk al dat dit niet gaat lukken. Je moet echt bij de watervallen zijn geweest om alles om je heen goed te kunnen ervaren…

Na een tijdje te hebben rondgelopen gaan we terug richting de camper, we verlaten Amerika en lopen weer over de brug richting Canada. Ook hier bij de grens weer een douanier die van alles van ons wilt weten, maar hij geeft ons een stempel (YES!) en laat ons door. We lopen richting de camper en zien dat het al vele malen drukker is geworden en we zijn blij dat we vanmorgen vroeg zijn vertrokken. Het is ondertussen al een uurtje of half 3 en ons eigenlijke plan om naar Finger Lakes te rijden vandaag moeten we laten varen. We vinden dit totaal niet erg, want we wilden echt goed de tijd nemen bij de Niagara Falls. Ik zie dat de camping die we van tevoren hadden bedacht 4 uur rijden is, dit vinden we teveel en we kiezen een camping die maar een uurtje rijden is. Dit wordt dan de KOA campground in Medina/Wildwood Lake.

Met de camper moeten we dan natuurlijk ook de Amerikaanse grens over, gelukkig is er geen rij en kunnen we meteen doorrijden naar een douanier. Hij vraagt onze paspoorten en wij zijn blij dat we ons VISA kaartje al in het paspoort hebben zitten. Er wordt gevraagd wat we komen doen, wanneer we weer het land zullen verlaten, met hoeveel we zijn, of we haardhout mee hebben en we moeten onze paspoorten laten zien. De douanier wil ook even binnen komen kijken, prima kijk maar… Na een snelle inspectie staat hij alweer buiten en mogen we onze weg vervolgen. We moeten onderweg ook even tanken wat hier nét even anders werkt dan thuis; je geeft op voor hoeveel je wilt tanken, dit betaal je en tanken maar! Dus in ons geval geven we aan dat we voor $ 200 willen tanken, we tanken, er gaat 130 liter in en dat ding zit nóg niet vol...

De route naar de camping is stukken prettiger rijden dan de route die we gisteren af moesten leggen. Onderweg komen we langs een gigantische stuwdam welke deels zorgt voor de elektra van de staat New York. We hebben op de navigatie ingesteld dat we de snelwegen graag willen vermijden en zo rijden we voornamelijk over wegen die ons langs verschillende dorpjes leidt. De huizen in de omgeving zijn typisch huizen die je in de Amerikaanse films ook veel ziet, veelal bungalows met gigantische lappen grond er omheen. De tuinen zien er verzorgd uit en bij elk huis staat minimaal 1 grote pick-up truck.

Na een klein uurtje rijden komen we bij de camping aan, vanaf de poort zien we al dat ook dit een ruim opgezette camping is. We krijgen een plek toegewezen en als we staan begint even later het zonnetje wat te schijnen. Omdat we vroeg op de camping zijn kunnen we even lekker rustig aan doen. We hebben al een nieuw plan gemaakt voor morgen en we hebben besloten om morgen naar Henderson te rijden, hierdoor zullen we nog wel langs de Finger Lakes komen en zullen we veel langs Lake Ontario rijden.

De camping in Henderson ligt op een eiland die je via een brug kunt bereiken en vanaf elke plek heb je uitzicht op water wat helemaal prima klinkt! Morgen dus nog een dagje U.S.A. en dan zullen we vrijdag naar Ottawa – Canada rijden.

Leuk dingetje van de campings tot nu toe; ze hebben een trash pick-up service. ’s Morgens vroeg zet je je afval buiten je camper neer en het wordt opgehaald en weggegooid. En het is tot nu toe overal allemaal zó schoon en iedereen is zo vriendelijk en aardig!

Voor nu gaan we een rustig avondje tegemoet, op naar het avontuur van morgen!

1. Menno:
    7 juni 2018
    Zoals Wies al zei, hadden we iets andere voorstelling, maar ziet er indrukwekkend uit! Nu hebben wij ook wel eens een watervalletje gezien (en gevoeld) en kan me nog goed herinnneren dat het zoveel kabaal maakt! Je zal er maar wonen, het kabaal houdt nooit op!
    Leuk dat de camper al zoveel vrijheid geeft om van gemaakte plannen af te wijken. Daar heb je zo'n ding voor! Nog geen foto's trouwens van de camper... en zelfs geen beschrijving hoe die eruit ziet, bevalt en rijdt! Daar reken ik toch wel op de komende dagen!

Have fun of is bon voyage beter de komende dagen?