Nóg meer wild!

10 juni 2023 - Eskilstuna, Zweden

Het is vannacht weer stevig afgekoeld, maar gelukkig kunnen we vanmorgen toch weer in het zonnetje ontbijten. We zijn inmiddels wel gewend dat de wind fris blijft, maar dat zo rond een uur of 10 de temperatuur begint de stijgen.

Zo rond een uur of half 10 vertrekken we vanaf de camping in de richting van Askersund, waar we een klein rondje willen doen. Vanaf de camping is dit maar een half uurtje rijden en onderweg komen we weer bijna niemand tegen. De weg leidt ons door de groene bossen en langs verschillende meren. Het blijft toch altijd een mooi gezicht.

Als we aankomen in Askersund parkeren we de camper op een grote parkeerplaats waar we 6 uur mogen staan, we verwachten niet zo lang te blijven. We zijn vanaf de parkeerplaats binnen een aantal minuten al in het centrum, dit blijkt klein maar fijn te zijn. We stoppen bij een klein cafeetje waar het terras in de zon ligt, mooie plek voor een fika!

De inrichting van het zaakje ziet eruit alsof ze de plaatselijke kringlopen hebben leeggekocht, geen enkel gebaksbordje of koffiekopje is hetzelfde. Alles bij elkaar genomen ziet het er knus en gezellig uit. Daarnaast staat de toonbank vol met verschillende, zelfgemaakte, taarten. En daar een Zweedse fika bestaat uit koffie/thee met wat lekkers kunnen we de verleiding niet weerstaan.

Na de fika maken we ons rondje door Askersund verder af en lopen we nog langs het haventje voordat we teruggaan naar de camper. Eenmaal bij de camper stellen we de navigatie in naar de camping in de buurt van Eskilstuna, wat nog zo'n kleine 2 uur rijden blijkt te zijn.

De route voert ons wederom langs mooie vergezichten en langs verschillende wateren, zo stoppn we her en der nog op mooie plekken met mooi uitzicht. Ook komen we onderweg wederom verschillende dieren tegen. Voor alleen vandaag al staat de teller op 1 eland, 3 herten en een aantal haasjes. De dieren die we als roadkill tegenkwamen tellen we maar niet mee overigens... Als je goed kijkt op 1 van de foto's zie je het hert staan in de buurt van de boomgrens.

Uiteindelijk komen we rond half 3 aan op de camping waar we een mooie zonnige plek toegewezen krijgen. Het is nog steeds heerlijk warm tot het moment dat de zon achter de bomen verdwijnt en we weer voelen hoe fris de wind is. Morgen zullen we onze route verder vervolgen naar Stockholm waar we dan een aantal nachten op dezelfde camping blijven, maar voordat we die kant opgaan: eerst boodschappen doen!