Oh ja, muggen!

7 juni 2023 - Otterstad, Zweden

Het blijft een bijzonder fenomeen, 's middags stap je aan boord van een schip in het ene land en de volgende ochtend meer je aan in een compleet anders land. Ook met vliegen blijf ik dit fascinerend vinden, maar dit keer betrekken we het op het varen natuurlijk.

Gisteravond zijn we redelijk bijtijds naar bed gegaan, we waren moe van het vele wachten en wilden vanmorgen ook redelijk op tijd het bed uit. Dit omdat we om 9.15 uur zouden aanmeren in Göteborg en het ontbijt vanaf 7.00 uur werd gereserveerd.

Net als vorig jaar werd het ook nu gedurende de nacht wat warm in de hut, ook hoor je continu allerlei geluiden van de boot om je heen. Op zich wel prima geslapen, maar toch een stuk lichter dan normaal. We zijn dan ook alledrie om 6.00 uur wel klaar met slapen, voor mij redelijk normale tijd. Rond half 7 houden we het voor gezien en testen we om en om de douche in de badkamer uit. Conclusie? Waterstraal is meer dan we thuis hebben, maar qua ruimte is het de kleinste douche die we ooit hebben gezien. Zelfs de oude badkamer van Menno & Louise kun je een balzaal noemen in vergelijking met deze badkamer in formaat kledingkastje.

Zo tegen 7 uur lopen we op ons gemak naar het restaurant waar vandaag het ontbijtbuffet wordt geserveerd. We gaan aan dezelfde tafel zitten als waar we gisteren zaten, nummer 33. Hier hebben we een mooi uitzicht over zee. We zien bij het buffet dat er ook vanmorgen er meer dan genoeg keuze is en is alles ingedeeld op categorie. Zo kun je gaan voor verschillende soorten yoghurt, al dan niet aangevuld met cruesli of fruit. Of ga je liever voor een broodje met kaas, vleeswaren of toch jam? Eventueel kan je nog een rondje langs de warmte kant voor een pannenkoek, worstjes, bacon, roerei of gebakken aardappels. Vooral het laatste hebben we gelaten voor wat het is. En uiteraard is er op het gebied van koffie, thee en sap ook genoeg te kiezen.

Terwijl we rustig aan het eten zijn wordt er al een aantal keren omgeroepen dat de autodeken gesloten blijven tot we aangemeerd zijn, dus pas na 9.15 uur. We hoeven ons dus zéker niet te haasten en doen op ons gemak. Wanneer we rond een uur of half 9 even naar de kamer teruglopen om alles in te pakken zien we dat er al een flinke rij is ontstaan rondom de trappenhuizen. Totaal onnodig, want het duurt nog minimaal 45 minuten voordat de deuren opengaan. En uiteindelijk ben je ook afhankelijk van je eventuele voorganger of je al kan rijden. Tevens zien we dat onze medereizigers goed gebruik hebben gemaakt van het taxfree winkelen, steekwagens vol bier worden er mee genomen.

Wanneer we uiteindelijk naar de camper mogen duurt het dan ook eventjes voordat we de boot af mogen, we hebben gisteren gelezen dat deze boot een autodek lengte heeft van in totaal meer dan 4 km. Je begrijpt, je moet even rustig op elkaar wachten. En ook in de haven duurt het eventjes voordat je eenmaal goed op weg bent.

Eenmaal onderweg zien we meteen het Zweden zoals we dat kennen, glooiende landschappen en verre uitzichten. Voeg daar de faluröd geschilderde huisjes en vele Lupines in roze, wit en paars aan toe en je hebt de kleuren van Zweden weer bij elkaar.
De eerste stop van vandaag is het dorpje Alingsås, volgens Google is dat dé hoofdstad van de Fika en is er een biologische bakker die fantastische kaneelbroodjes verkoopt. Het is ongeveer 3 kwartier rijden en rond half 11 rijden we de parkeerplaats op. Prima timing om dan bij een bakkerij aan te komen zou je zeggen. De bakkerij zit in een wat ouder landhuis wat op een groot terrein staat waar ook nog en flinke kringloop is.

In de bakkerij blijkt het zelfbediening te zijn, je kunt zelf een lekkernij uitzoeken en koffie en thee staan in de kannen klaar. Wij gaan voor een kaneelbroodje en iets met vanilleroom en rabarber. We kunnen vanuit de ruimte waar alles is uitgestald zo de keuken in kijken waar ze nog van alles staan te bakken. We nemen onze lekkernijen en gaan in de schaduw onder een boom zitten, het is namelijk al vrij warm. Even omschakelen na dat wisselvallige weer in Nederland wat we hadden voor vertrek. Ik had thuis al een aantal Google reviews gelezen over deze bakker en ik begrijp waarom ze zo enorm hoog scoren, je proeft aan alles dat het zelfgemaakt is en vers. Heerlijk! Zeker een aanrader als je in de buurt zou zijn.

Na de koffie vervolgen we onze route in de riching van Lidköping om daarna naar Läcko Slott te gaan. Onderweg stoppen we nog even om boodschappen te doen en te lunchen, beiden vrij essentieel. Als we in Lidköping zijn aangekomen zoeken we een parkeerplaats op en lopen een rondje door het centrum. Op zich niet iets om van in de war te raken, maar geinig om even gezien te hebben.

Na Lidköping is het nog een klein half uurtje rijden naar Camping Läcko Slott, welke in de buurt zit van het gelijknamige slot. Als we daar zijn aangekomen is het even zoeken naar de receptie, die blijkt in het bezoekerscentrum te zijjn. De camping is ruim opgezet tussen de bossen, het doen ons denken aan de camping in het national park in Canada waar we zijn geweest. Op de plek waar we staan zien of horen we onze buren niet, maar alleen het gefluit van alle vogeltjes om ons heen. Prima plekje om nog even van het zonnetje te genieten.

Na het avondeten doen we nog een wandeling naar het slot en het gebied daaromheen. Eenmaal terug bij de camper willen we graag nog even buiten zitten, maar dat willen de muggen ook iets te graag. Binnen no-time zijn we alledrie een aantal muggenbulten rijker en het spul wat we tegen ze hebben opgespoten, daar raken ze niet van onder de indruk. Binnen zitten dus maar...

Hopelijk morgenavond een plekje zonder muggen!

Van reisblog naar fotoboek
reisdrukker.nl