Op naar Stockholm!

11 juni 2023 - Stockholm, Zweden

Voor vandaag staat er maar weinig op de planning, we moeten boodschappen doen en gaan het laatste stuk afleggen naar Stockholm. Vanmorgen zijn we, inmiddels zoals gewend, niet al te laat wakker. Waarschijnlijk ook mede mogelijk gemaakt door de vroege zonsopkomst, want al vinden we de dagen in de zomer in Nederland lang in Zweden zijn ze nóg langer. Denk aan een zonsopkomst van bijna 2 uur eerder dan in NL. Vandaar dus ook dat we eigenlijk vaak voor half 10 al in de camper zitten, zo ook vanmorgen.

De eerste stop die we maken is bij de ICA Maxi en zoals de naam al doet vermoeden is dit de XXL versie van een normale ICA. Het aanbod van werkelijk elke productgroep is gigantisch, wat wel weer overweldigend kan zijn als je de kleinere supermarktjes gewend bent. We doen voor een aantal dagen boodschappen en vervolgen onze weg.

Om bij de camping in Stockholm te komen moeten we net iets langer dan 2 uur rijden, maar we doen uiteraard ook nog even een stop voor de koffie waarna we onze weg vervolgen. Op een gegeven moment lijkt het handig om even te tanken, maar daarvoor moeten we een klein stukje van de route af. Zo belanden we in Mariefred waar ook het Gripsholms Slott staat.

En aangezien één van de voordelen van een camper is dat je kan gaan en staan waar je wilt besluiten we een kijkje te nemen. We zetten de camper op de grote (gratis) parkeerplaats en wandelen in de richting van het kasteel. Aan de parkeerplaats is al te zien dat we niet de enigen zijn. Er is een mogelijkheid om kaartjes te kopen om een rondje door het kasteel te maken, maar je kunt er ook een rondje omheen wandelen. Wij besluiten het laatste te doen, het kasteel ligt aan een groot meer en om het kasteel heen heb je al mooie uitzichten.

Na het korte wandelingetje besluiten we eerst even te lunchen voordat we weer verder rijden, het is nog een kleine 1,5 uur inmiddels rijden naar de camping. Oh en dat tanken? Bij dit tankstation was een maximale hoogte van 3 meter. Met een camper van 3,2m hoog hebben we dat er maar niet op gewaagd en dus hebben we uiteindelijk ergens anders getankt, maar we hadden wel een goede tussenstop!

Uiteindelijk sluiten we zo rond 15.00 uur aan bij de rij voor het inchecken bij Bredäng Camping Stockholm, we zijn niet de enige met dit idee... Gisteren hebben we al even gebeld om een plaats te reserveren, toen werd ons gezegd dat we mogelijk alleen voor vandaag een plek zonder elektra konden krijgen. Maar als we zouden aankomen konden we er altijd even naar vragen en zouden ze kijken wat ze konden doen.

Bij de receptie blijken we eigenlijk meteen aan de beurt en wordt de reservering erbij gezocht op het losbladig A4-systeem wat de camping hanteert. De reservering voor vandaag is niet te vinden, wel bij de datum van morgen i.v.m. de elektriciteit. We vragen of ze niet toevallig nog een plek over hebben zodat we vandaag al elektriciteit hebben... Er wordt even in het Zweeds overlegd en we hebben geluk! Ze zijn bijna vol en hebben nog maar een paar vrije plekjes met elektra, wij krijgen plaats 233 welke bijna aan het einde van de camping ligt. Wij vinden dat totaal niet erg, beetje weg uit de ergste drukte op de camping.

We installeren de camper, wat dus betekent achteruit inparkeren, checken of we waterpas staan (eventueel blokken er onder de wielen) en elektra uitrollen. We staan! We hebben naast en voor onze camper nog ruim voldoende plek om in het zonnetje te zitten, wat we dus ook zeker doen. Als we even later bij de receptie zijn om iets na te kijken horen we het camping personeel zeggen dat ze écht geen plekken meer met elektra hebben als je niet gereserveerd hebt, we hebben mazzel gehad.

Na het avondeten maken we nog een wandeling naar het meer, de terugweg doet ons denken aan Oslo. Ook toen moesten we een heuvel op om bij de camping te komen, maar het scheelt dat de wandeling dit keer maar 10 minuten is.

We hebben nu drie hele dagen in Stockholm op de planning staan en zullen donderdag pas weer verder gaan. Waar we morgen beginnen? Nog geen idee, eerst de 700 meter lopen naar het station en 72-uurs passen regelen voor het openbaar vervoer. Vanaf hier zijn we dan met de metro binnen een kwartier al op Gamla Stan. En als we de weersberichten mogen geloven, zien we dit keer wél Stockholm in zonlicht.