Is het een ferry of toch een cruise?

7 juni 2022 - Eemshaven, Nederland

Ten tijden van schrijven is het 20.00 uur ’s avonds en zitten we in een lounge aan de boegzijde van de MS Romantika ergens tussen Nederland en Noorwegen. Het diner is al genuttigd, dus alleen nog een kwestie van het vullen van een aantal uren voordat we naar bed kunnen. Maar voordat het zover is natuurlijk nog het verhaal van de dag, dus terug naar het begin.

Gisteravond is het uiteindelijk gestopt met regenen en wanneer ik vanmorgen wakker word hoor ik toch een lichte miezer op het dak van de camper. Uiteraard ben ik weer vroeg wakker, want eer dat eruit is gesleten duurt altijd wel eventjes. Rond half 9 gaan we er uiteindelijk uit, ontbijten we op ons gemak, drinken we nog een bak koffie/chocomelk en rijden we uiteindelijk rond 10.45 uur de camping af.

De navigatie vertelt ons dat het inderdaad nog 1,5 uur rijden is naar Eemshaven en onderweg rijdt het vlot door. Alleen bij Groningen is het wat drukker er vooral goed opletten aangezien ze hier nog steeds met de wegen bezig zijn. Nadat we Groningen zijn gepasseerd zijn we al vlot in Eemshaven waar de borden “KRISTIANSAND” goed zijn aangegeven.

We komen uiteindelijk rond half 1 bij de poorten aan waar we al kunnen inchecken en worden verwezen naar rij 15 om ons aan te sluiten. We zijn nog niet de eersten, maar zéker niet de laatsten. Als we staan doen we even op ons gemak een broodje, lopen we buiten even naar de boot en zien we al dat ze de eerste auto’s al op de boot laten.

Volgens de tickets zou het boarden pas om half 3 beginnen, maar al om half 2 mogen ook wij de boot al op. We parkeren op de aangegeven plaats, pakken onze tassen en lopen naar hut 5725. Het nummer van de hut kan je nooit vergeten, het staat namelijk op je boardingpass welke tevens je sleutel is. Na een kleine zoektocht naar de hut, de boot is namelijk nogal fors en je kan er goed verdwalen, laten we een gedeelte van onze spullen achter om een rondje over de boot te maken.

De boot blijkt een flink aantal dekken te hebben waarbij 4 t/m 9 tijdens de vaart toegankelijk zijn voor passagiers. De dekken 5, 8 en 9 (gedeeltelijk) zijn slaap dekken. Dek 6 is degene met alle winkels, op dek 7 kun je de restaurants en theater vinden en op dek 9 kun je naar buiten. Wat we jammer vinden is dat we nergens kunnen vinden hoe laat de winkels, restaurants of wat dan ook opengaan. Wellicht dat het in de toekomst beter aangegeven zal worden, maar het is wel jammer en onhandig. De boot zelf is een stuk “luxer” ingericht dan degene die we hadden van Bergen naar Hirtshals, je kan merken dat je voor Eemshaven – Kristiansand ook een minicruise kunt boeken. De inrichting is allemaal nét wat luxer en meer aangekleed. Je waant je bijna op de Titanic, maar dan wel de variant die niet zinkt.

Nadat we buiten een rondje hebben gemaakt vinden we naast het Grill House restaurant een gezellig zitje waar we ons wel kunnen vermaken de komende tijd. De Grill House blijkt de komende uren nog gesloten te zijn waardoor ons plekje nog lekker rustig is. Een kleine 50 meter achter ons is de Sea Pub wel al open, een plek welke de Engelsen en Duitsers al snel ontdekt hebben en waar de halve liters bier niet aan te slepen zijn. En dit allemaal onder het toeziend oog van de plaatselijke troubadour die ze zal vermaken tot middernacht.

Zo rond kwart over 3, wanneer de laatste auto’s aan boord zijn, zien we een klein bootje onze kant op komen, dit blijkt het bootje te zijn die ons de haven uit zal helpen. Ik besluit naar het zonnedek te lopen om buiten een kijkje te nemen. Door middel van trekken en duwen helpt het bootje het schip te draaien, op zich een vreemd gezicht. Want wie had kunnen bedenken dat zo’n klein bootje zoveel effect zou hebben op zo’n groot cruiseschip?

Het uitzicht in de haven van Eemshaven is niet om over naar huis te schrijven, denk hierbij een beetje aan Amsterdam Westpoort. Je ziet aan alles dat het vooral een industriële haven is waar toevallig nu ook een cruiseschip vandaan vertrekt.

Eenmaal op open water begint dus ook het meest saaie gedeelte van de reis, voornamelijk doordat het zonnetje vandaag ook niet wil schijnen en buiten zitten dus niet het beste idee is. Maar we zitten wel fijn op ons plekje bij Grill House met relaxte stoelen en daarbij een boek of spelletje.

Wanneer de winkels eindelijk open zijn maken we even een klein rondje, maar de inhoud is eigenlijk zoals op elke ferry: een klein supermarktje, een parfumwinkel en een klein winkeltje waar je souvenirs kunt kopen. Ook hier zie je dat Holland Norway Lines nog niet heel lang vaart, een gedeelte van de winkels is nog afgezet en leeg.

We vragen ook meteen even na hoe het zit met het eten en komen erachter dat je bij Grill House had moeten reserveren, maar het buffet restaurant is vanaf 17.30 uur geopend en kun je gewoon heen. Uiteraard zijn er Nederlanders die vanaf 17.15 uur (!!) al een rij voor de ingang van het restaurant beginnen te vormen, want stel je voor dat je geen tafeltje naast het water kunt bemachtigen. We schudden ons hoofd en lopen pas die kant op wanneer de rij weg is.

Om te mogen eten tikken we 39,50 per persoon af. Eerst vinden we het flink aan de maat, maar wanneer we het aanbod zien nemen we onze woorden terug. Er is namelijk enórm veel keuze! Van vlees tot vis, van aardappels tot groente en salade. Van elke categorie zijn er wel meerdere keuzes en als je tekort komt is dat je eigen schuld. Zeker als je bedenkt dat je gewoon weer kunt pakken wanneer je dat wilt. En ook het dessert buffet is flink gevuld met een tiental (nee, ik overdrijf niet) keuzes. Daarnaast is ook fris, wijn of bier onbeperkt te pakken en kan je zelfs een kop koffie of thee na nemen.

Wanneer we onze buiken vol hebben lopen we naar de eerder beschreven lounge. Het is hier, in tegenstelling tot andere plekken op de boot, lekker rustig. Gedurende de gehele vaart wordt er op verschillende momenten en plekken entertainment aangeboden. Van troubadour, pub quiz en kinderdisco tot een slechte coverband in het theater van het schip. Dit keer, tot nu toe, geen plaatselijke Hans Klok, maar wat niet is kan nog komen...

Wij vermaken ons zonder de aangeboden entertainment ook wel, lekker rustig op ons plekje in de lounge. Het enige wat ons nog vandaag nog rest is een boek lezen, wellicht een spelletje en beetje bijtijds slapen. Ontbijten kan morgen vanaf half 7 en rond 10 uur zullen we in Kristiansand aanmeren waarna de reis écht begint.

Wat mij betreft is deze boot, tot nu toe, zéker een aanrader! We begonnen alleen wel te twijfelen of het nu een ferry of toch een cruise is gezien het aanbod op de boot…