We kunnen weer!

6 juni 2022 - Dokkum, Nederland

Het is dan eindelijk zover! Nadat er in november 2019 een andere camper is gekocht en er vervolgens een pandemie achteraan kwam waardoor reizen niet écht makkelijk was, kunnen we dan nu eindelijk weer op rondreis met de camper! Dit keer zal de reis ons weer naar Noorwegen, Zweden en Denemarken brengen, voor een globaal overzicht qua welke plekken we een beetje aan willen doen kun je de kaart bij de foto’s bekijken. Maar laten we vooral bij het begin beginnen…

Aangezien ik het weekend moest werken ben ik vanmorgen al vroeg wakker, handig als je nog wat laatste dingen in huis wil doen en laatste spullen in wil pakken. Zo rond kwart voor 10 komt de camper voorgereden, laden we mijn spullen in en na een bak koffie of chocomelk rijden we een klein uurtje later weg. Vandaag rijden we naar Dokkum, waar vlakbij het centrum een kleine camping is met zo’n 100 plaatsen. Om zeker te weten dat we terecht kunnen in verband met Pinksteren hebben we vorige week al een plekje gereserveerd.

In het begin gaat de reis voorspoedig, want als we aankomen bij de Pont naar Assendelft is die nét aangekomen en kunnen we gelijk de pont al op. Ook de A8 en het eerste gedeelte van de A7 rijden lekker door zonder files en de drukte die we verwacht hadden blijft uit. Zelfs de zon had besloten weer tevoorschijn te komen, totdat we steeds dichterbij de Afsluitdijk komen. Het begint te miezeren en eenmaal op de Afsluitdijk begint het steeds harder te regenen waardoor het zicht ook niet altijd optimaal is.

Ook belanden we net voor Kornwerderzand in een lange langzaam rijdend tot stilstaande file. Bij de brug moet alles op 1 baan, ritsen gaat niet heel soepel én de brug gaat regelmatig open. Nadat we de brug gepasseerd zijn besluiten we om eerst maar even een broodje te doen, helaas geen mooi uitzicht. Het regent nog steeds…

Na de lunch is het nog een klein uurtje rijden en komen we om half 3 aan op de camping in Dokkum. De camping is inderdaad klein en de voorzieningen zijn verouderd, maar wel schoon en werkend. Na een kop thee besluiten we toch met de paraplu’s in de hand even een rondje door Dokkum te lopen, waarbij het bekende Elfstedentocht Keerpunt niet gemist kan worden. In het dorp kan je merken dat ze zich hier nog houden aan de zondagse rust, alleen de Hema en Xenos zijn open. Zelfs in de regen ziet het centrum er best knus en gezellig uit, maar ik weet zeker dat het met een zonnetje nog vriendelijker zal ogen.

Morgen zullen we doorrijden naar Eemshaven waar om 15.30 uur de MS Romantika van Holland Norway Lines zal vertrekken richting Kristiansand, dat is namelijk de voornaamste reden dat we nu al in Friesland zijn. Morgen hoeven we nog maar 1,5 uur te rijden om bij de boot te komen. En je kent ons, we zijn graag op tijd zonder te haasten aanwezig. We zijn heel benieuwd hoe onze ervaring van deze boot zal zijn, want de ervaring van Bergen – Hirtshals kunnen we ons nog goed herinneren. Vanavond dus alvast zorgen dat we wat spullen ter entertainment in onze tassen doen om de eventuele verveling tegen te gaan. Woensdagochtend zullen we dan rond 10 uur aankomen in Noorwegen en dan begint de reis écht!

1. Jolanda:
    6 juni 2022
    Welkom in het mooie Dokkum :) ik was er gisteren nog bij mijn ouders op bezoek. Hebben we elkaar net gemist!