Saint John river

17 juni 2018 - Fredericton, Canada

Wanneer ik vanmorgen op de wekker kijk is het 8.00 uur ’s morgens, lekker joh even beetje uitslapen. Totdat je je bedenkt dat je gisteren een andere tijdzone in bent gegaan waardoor de tijd een uurtje was verschoven, dus uitgeslapen? Ha! Dacht het niet!

Rond een uur of half 10 verlaten we de camping en worden we door Shirley vanuit de camper uitgezwaaid. We rijden vandaag in de richting van Fredricton. Onze eerste stop van de dag is het dorpje Grand Falls, het dorpje wat is vernoemd naar de waterval die in het dorpje is.

Als we bij Grand Falls aankomen zien we dat het waterniveau erg laag is en dat er grote schutsluizen zijn. De sluisdeuren zijn dicht en er komen miezerige stroompjes water onder de deuren vandaan. Toch vormen die stroompjes tezamen weer een grotere stroom die dan uiteindelijk de waterval vormt. De dam wordt gebruikt voor het opwekken van stroom lezen we. En de uiteindelijke waterval en kloof die het water al gevormd heeft is leuk om gezien te hebben.

Als we door het dorpje lopen verbazen we ons over de hoeveelheid mensen die bij de Burger King zitten, maar even later snappen we al hoe dat komt. Je kunt er met 2 personen namelijk ontbijten voor $5 of met z’n tweeën lunchen voor $7! Een koopje toch?

We vervolgen onze weg langs de Saint John rivier en komen weer door verschillende kleine dorpjes, overal natuurlijk weer huizen van flink formaat. We stoppen op een gegeven ogenblik in het dorpje Hartland waar ze een bijzondere brug hebben. De brug heeft namelijk een houten overkapping en volgens het bordje is het de langste overdekte brug ter wereld…

De brug is er zo een die je wel eens in horrorfilms kunt zien. Zo een waar je dan zeker niet in je eentje overheen moet gaan, want dan gebeurt er altijd we iets… We nemen er even een kijken en proberen maar niet of de camper er ook overheen kan. Er is een gewichtsrestrictie, die halen wij bij lange na niet. Maar er wordt niks gezegd over een maximale hoogte en de constructie aan de binnenkant loopt schuin, dus wij nemen de gok maar even niet.

Als we in de buurt van de brug rondlopen zien we op een parkeerplaats dat er allemaal oldtimers staan. We vermoeden dat het een speciale middag is waar iedereen zijn pronkstuk tentoon kan stellen. Er staat van alles! Van oude Thunderbirds, Porsches en Mustangs tot een oud Kevertje. Leuk om te zien en vooral leuk om te zien met hoeveel liefde die auto’s worden verzorgd. De lak en interieurs zien er bij allemaal nog top uit.

Wanneer we verder rijden zien we op een geven moment een hert op de weg staan! Al kilometers lang worden we gewaarschuwd voor herten of elanden en zien we niks. En op de weg waar geen één waarschuwing staat zien we opeens een hert! We naderen hem rustig, maar al snel rent hij de weg over. Gelukkig hebben we hem nog net op tijd op de foto kunnen zetten. Onderweg komen we ook nog meerdere houtfabrieken tegen en twee fabrieken van McCain, hier kon je goed ruiken dat er werd gefrituurd en ingevroren.

Rond een uur of 4 komen we op de camping aan in Upper Kingsclear, dit ligt nog een aantal kilometers bij Fredricton vandaan. Als we naar de receptie lopen is deze dicht, maar er hangt een briefje met telefoonnummer waar we heen moeten bellen. Via de telefoon krijgen we een plek toegewezen, maar wanneer we moeten betalen? Geen flauw idee…

De camping ligt aan de Saint John rivier en heeft een mooi uitzicht. Wel zijn er heel veel vaste plaatsen, deze zijn te herkennen aan de bouwwerken die om de caravans heen gemaakt zijn. Het toppunt is toch wel dat er bij een caravan aan de voorkant een schuur is gemaakt om vervolgens op het dak daarvan een dakterras te maken! En om er te komen is er een serieuze houten trap gemaakt. Het dakterras zit op zo’n 4/5 meter hoog en heeft als omheining glazen panelen.

Als we over de camping lopen zien we dat bijna elke caravan wel een veranda heeft. En dan wel een die van het type hout is gemaakt waar je jaloers op bent, laten we het erop houden dat ze niet zomaar om zullen waaien…

We genieten nog even van het zonnetje en doen het dan vanavond vooral rustig aan. Gisteren waren we laat op de camping voor ons doen, oké vooruit dat kwam door het tijdsverschil, maar even lekker relax is ook wel fijn!

Morgen gaan we naar het centrum van Fredricton en willen we naar Saint John, zodat we net daar voorbij op de camping kunnen gaan staan.