Wat een mazzel hebben we!

20 juni 2023 - Tårup, Denemarken

Toen we gisteravond onze tanden gingen poetsen werd er wederom bevestigd waarom we Hillerod Camping zo leuk vinden. Rondom de facilitaire gebouwen stonden fakkels, kaarsjes en sfeerverlichting aan en mede doordat er overal planten en/of bloemen staan ziet het er meteen gezellig uit. En ondanks dat er gisteren werd gezegd dat ze vandaag waarschijnlijk geen koffie gingen schenken stond die tóch voor de receptie klaar, gewoon om je voor vandaag een fijne dag te wensen.

Het weer vanmorgen is weer bijgetrokken na de sporadische buitjes van gisteravond, het is nog wel wat fris maar de zon probeert om achter de wolken vandaan te komen. We ontbijten lekker buiten en doen een beetje rustig aan. Zo tegen 9.45 uur rijden we naar de receptie, we moeten namelijk nog betalen. Het is wel een duurdere camping dan we gewend zijn, maar door de hele aankleding en wat ze bieden snappen we dat wel. Én met een beetje mazzel krijg je bij het weggaan nog een knuffel van de eigenaresse, het is alsof je je eigen familie gedag zegt.

Als we eenmaal de camping af zijn rijden we eerst naar Roskilde, ondanks dat we al meerdere keren in Denemarken zijn geweest hebben we deze stad toch nog nooit bezocht. Het is een kleine 3 kwartier rijden naar Roskilde en als we de stad binnen komen rijden we naar de parkeerplaats bij de haven, volgens Google is dit een grote gratis parkeerplaats en is het maximaal 15 minuten lopen naar het centrum. Eenmaal aangekomen is niks hiervan teveel gezegd, het is inderdaad een ruime én gratis parkeerplaats. We hebben mazzel en het is nog niet zo druk dus zoeken een plekje. Voordat we naar het centrum lopen eerst uiteraard nog even een kopje koffie.

Vanaf de parkeerplaats kunnen we door het park naar de kathedraal lopen, wel even een heuveltje op met een stijging van 8%. Eenmaal boven zien we rondom de kathedraal al vele oude vakwerkhuisjes staan, leuk! Om de kathedraal binnen te komen moeten we 70 Deense kronen betalen, wat we uiteindelijk niet erg duur vinden. Het blijkt namelijk dat dit dé kathedraal is waar sinds de 15e eeuw leden van het Koninklijk huis worden begraven/bijgeplaatst. Zo kunnen we bijvoorbeeld ook al de kapel zien waar koningin Margerethe geplaatst zal worden, in deze kapel is een schaalmodel te zien van het uiteindelijke monument. Het uiteindelijke momument wordt pas onthuld wanneer ze daar geplaatst zal worden na haar overlijden, voor nu is er een groot omhulsel overheen gezet wat dan weggehaald zal worden. Het is interessant om te lezen hoe het hele ontwerp tot stand is gekomen en uit welke elementen het bestaat.

Zo kun je in de kathedraal vele van dit soort kapellen bekijken, met in de Engelstalige gids een duidelijke uitleg van wat je allemaal kunt zien. Ook hangt er in de kerk de bekende "drakenklok" welke om 12 uur geluid als een draak maakt voordat de klok 12 rinkelt. Gezien de flinke groep die zich onderaan de klok heeft verzamelt is dit een hele happening, wij vonden het op zich grappig maar waren niet enorm onder de indruk.
Uiteindelijk zijn we toch wel een uur zoet om alles in de kathedraal met z'n verschillende kapellen te bekijken. Wanneer we naar buiten lopen blijken we net op tijd te zijn geweest, de kathedraal gaat om 13.00 uur dicht voor een paar uurtjes in verband met een uitvaart.

Na de kathedraal lopen we verder in de richting van het centrum met de winkelstraten, het is druk in de stad vandaag! Blijkbaar horen deze week veel Deense studenten de uitslagen van de examens dat vieren ze uitbundig in de steden, ze zijn altijd te herkennen aan de welbekende studenten petten in het wit met een rode of blauwe rand.

We lopen langs de verschillende winkeltjes en lopen uiteindelijk rond 13.00 uur weer terug in de richting van de camper nadat we nog even snel ergens broodjes hebben gekocht. Als we terugkomen bij de camper zien we dat de vanmorgen zo lege parkeerplaats inmiddels afgeladen vol staat, er rijden continu auto's rondjes op zoek naar een plekje. Ook hier hebben we weer mazzel gehad!

Na de lunch vervolgen we de route die ons uiteindelijk naar Tarup zal brengen, een klein dorpje onder Nyborg. Dit houdt dus in dat we vandaag over de Storebelt brug gaan, mooie timing aangezien we vandaag precies 2 weken geleden ónder deze brug door gingen met de boot van Stena Line op weg naar Göteborg. Onderweg moeten we weer wennen aan de vele auto's op de weg, in Zweden reden we soms een hele tijd en zagen we misschien 5-10 auto's verspreid over de hele dag. Nu rijden we over de snelweg en is er continu verkeer om ons heen, maar aangezien wij de 130 km/h die je mag toch niet rijden blijven we lekker op de rechterbaan tuffen. Ze halen ons maar in als ze veel haast hebben.

In Nyborg doen we nog even wat boodschappen voor de barbecue en uiteindelijk komen we rond 16.15 uur aan op de camping. Volgens de camping beheerder krijgen we een prachtige plaats met een mooi uitzicht, nummertje 200. Als we bij de plek aankomen heeft hij inderdaad niks teveel gezegd, de plaats is ENORM (er had makkelijk nog een camper bij gekund) en we hebben in de verte een mooi uitzicht op de brug. Helaas is het vandaag wat bewolkt en heiig op het water, maar we zien hem wel...

Gelukkig was het vandaag weer een dag met mooi weer waarop de korte broeken tot laat op de avond aan konden blijven, hopelijk morgen weer zo'n dag als we de laatste dag in Denemarken rond rijden.