Onze laatste Stockholm dag

14 juni 2023 - Stockholm, Zweden

Voordat we het over vandaag hebben, nog even terug naar gisteravond... Toen we zaten te jokeren hebben we namelijk weer wild gespot! Een klein, mager vosje liep langs onze camper de camping op. We waren wederom te laat om een foto te maken, maar wel bizar dat een vos zó over de camper heen banjerde.

Vanmorgen zijn we weer vroeg wakker, ook voor vandaag is de weersvoorspelling dat het in de middag zo'n 30 graden wordt en ook nu brandt de zon al vroeg op de camper. Daar we voor vandaag geen specifieke plannen hebben waar we nog écht heen willen doen we wel wat rustiger aan. Alsnog zitten we rond 9.45 uur al in de metro onderweg naar T-centralen, het centraal station van Stockholm. In deze buurt hebben we afgelopen maandag al heel eventjes gelopen, maar dat was eigenlijk alleen om bij de metro te komen.

Voor onze laatste dag hebben we bedacht om in dit gedeelte van de stad nog even een rondje te maken. Het eerste wat we zien als we het metrostation uitkomen is de welbekende glazen obelisk die voor het Kulturhuset staat. In de grote winkelstraat doen we eerst een kopje koffie voordat we onze weg vervolgen. Na de koffie lopen we in de richting van de NK (Nordiska Kompaniet) waar we even over verschillende afdelingen een rondje maken. Zo vind ik daar bijvoorbeeld nog een leuke Stockholm trui die mee naar huis gaat. Na het warenhuis lopen we via de Kungsträdgarden in de richting van Gamla Stan.

Wanneer we in die richting lopen zien we dat het inmiddels 12 uur is, bijna tijd dus voor het wisselen van de wacht! We lopen op ons gemakje die kant op en vinden een plekje waar we kunnen staan, binnen deze muren waait het niet en het is inmiddels al pittig warm in de zon. Het wisselen van de wacht is weer een heel spektakel om te zien en dit keer nog nét iets meer dan van de week. Vandaag is er namelijk een hele drumband aanwezig die het wisselen van de wacht begeleidt. Het is weer leuk om te zien, maar wanneer het meeste is geweest vervolgen we onze weg weer. Het is niet lekker om in die brandende zon te staan, gelukkig wordt er goed voor de drumband gezorgd en krijgen die ondertussen flesjes water aangereikt.

Inmiddels is het alweer lunchtijd en besluiten we om weer bij hetzelfde tentje als gisteren te gaan lunchen, we gaan weer aan de smörrebröd. Ook vandaag is het weer druk en zit het bijna helemaal vol, we weten nog net een plekje te bemachtigen. Gisteren had ik een versie met roasted beef en vandaag ga ik voor de gerookte zalm, beiden erg aan te raden mocht je ooit in Stockholm zijn.

Na de lunch lopen we weer door de kleine smalle steegjes van Gamla Stan waar we ook nog een wolwinkel tegenkomen. De eigenaresse is een wat oudere gezellige dame die vol passie over verschillende wolsoorten kan vertellen. Ik koop er uiteindelijk een grote cone van zo'n 400 gram voor 200 kronen, prima deal! Ze vertelt me dat de wol uit Australië komt en dat het van een soort Shetland schapen is die weer oorspronkelijk vanuit Engeland komen, een hele reis dus voor deze wol.

We dwalen door Gamla Stan in de richting van T-Centralen, onderweg kopen we nog wat andere kleine souvenirs zoals pins en patches. Ook slagen we nog voor wat mooi glas bij de Maleras winkel, want ook al gaan we dit jaar niet naar de glasfabrieken we blijven toch wel glas liefhebbers. Uiteindelijk nemen we zo rond 15.00 uur de metro terug naar Bredäng waar we na aankomst eerst nog even wat boodschappen doen voordat we naar de camping teruglopen.

Het was vandaag pittig warm en benauwd om door Stockholm te lopen, maar wat hebben we mazzel gehad met het weer. We hebben, buiten van en naar de stad, eigenlijk geen gebruik gemaakt van het openbaar vervoer. Door het mooie weer liepen we alles lekker en het centrum waar zo'n beetje alles te zien is, is eigenlijk ook niet zo heel erg groot en binnen loopafstand. We hebben meer dan prima dagen zo gehad in de stad!

De rest van de middag lezen we een boekje, ruimen we de gekochte spullen op en relaxen we lekker. Na het avondeten kunnen we dit keer nog lang buiten zitten, de temperatuur is nog meer dan goed en de wind lijkt wat gedraaid en minder koud. Morgen rijden we weer wat zuidelijker, weer weg van de drukte en op naar de natuur!

p.s. De WiFi is trager dan traag, dus de foto's komen later ;-)