De dag van het lange, lange wachten...

6 juni 2023 - Kiel, Duitsland

Uiteraard ben ik vanmorgen alweer vroeg wakker, het duurt altijd even voordat dat eruit gesleten is. We doen vanmorgen rustig aan, hebben geen haast daar we tijd genoeg hebben om in Kiel te komen. Uiteindelijk rijden we tegen half 10 de camping af in de richting van Wischhafen.

Volgens de navigatie zal dit ongeveer een uurtje tot 5 kwartier rijden zijn, prima timing om dan op de pont een kopje koffie/chocholademelk te drinken. Of nou ja, dat was het idee. En we zijn er weer achter dat je soms best een goed idee kan hebben, maar externe factoeren hebben uiteindelijk ook invloed op de uiteindelijke uitwerking.

De weg naar de pont toe rijdt lekker door, het is niet al te druk en zo tegen 10.45 uur komen we uiteindelijk aan bij de bewuste afslag die je naar het pontje leidt. We gaan linksaf en sluiten zo achteraan in de rij, het blijkt vrij druk te zijn bij de pont. Uiteindelijk moeten we dan ook meerdere afvaarten wachten tot we eindelijk mee kunnen. De koffie wordt gedronken terwijl we in de rij staan te, waneer er een pont aanmeert duurt het elke keer ook even voordat de rij is aangesloten. Pas wanneer we zelf de pont op mogen rijden (zo rond 12.30 uur) snappen we waarom dit waarschijnlijk is, het is namelijk enorm eb. Mogelijk dat ze een goede gewichtsverdeling moeten maken zodat hij niet vastloopt.

Als we dan uiteindelijk aan de overkant zijn aangekomen zoeken we eerst een parkeerplaats op om even te kunnen lunchen. Na het lange wachten zijn we wel toe aan wat te eten en te drinken. Onze navigatie vertelt ons dat het naar de Schwedenka in Kiel nog zo'n 1,5 uur rijden is.

Ook de weg naar Kiel is niet al te druk en rijdt prima door, alleen als we in de buurt van de stad komen is het goed opletten geblazen. In de haven van Kiel gaan er verschillende boten naar de verschillende Scandinavische landen, je wilt natuurlijk wel met de goede boot mee.

Rond half 4 sluiten we ons uiteindelijk aan in de rij voor de boot van Stenaline die ons naar Göteborg zal brengen. Ook nu begint wederom het lange, lange wachten. Op de reservering stond beschreven dat ze rond 17.00 uur beginnen met boarden, dit blijkt uieindelijk inderdaad ook geen minuut eerder te zijn. Daar we natuurlijk moeten wachten tot onze rij ook mag gaan rijden zijn we uiteindelijk rond half 6 op de boot. Ook dit gaat allemaal op het dooie gemak, we hebben ruim plaats om te parkeren en wanneer we onze spullen uit de camper halen staan er nog geen andere auto's achter ons of naast ons. We hebben dit wel eens anders meegemaakt.

We brengen onze spullen naar de hut, een buitenhut dit keer, en gaan op ontdekkingstocht. Zoals op alle eerdere boten waar we al eerder mee zijn geweest is ook hier weer een winkeltje, niet heel interessant of goedkoop overigens. Het is even zoeken en wennen hoe de indeling van deze boot is.

Onze camper staat geparkeerd op dek 3, op de dekken 7 t/m 9 is het entertainment. Of zoals in ons geval zijn daar ook plekken te vinden waar je je rustig kan terugtrekken. Op dek 10 en 11 kan je naar buiten, maar wel alleen aan de achterkant van het schip. Alle andere tussengelegen dekken staan vol met auto's, campers en vrachtwagens. Het gebied waar je naar toe kan voor vermaak is een stuk kleiner dan we bijvoorbeeld vorig jaar op de boot naar Kristiansand zagen, maar we zijn hier niet voor de entertainment. Het is vooral een pont, alleen duurt het wat langer voor je aan de overkant bent.

Wanneer we onze spullen hebben gedropt gaan we op zoek naar het buffet restaurant, de mogelijkheid om hier te eten hebben we bij het boeken meteen erbij genomen. We krijgen in het restaurant een plekje vlakbij het raam, mooi uitzicht dus. Het eten komt op hetzelfde neer als we al eerder gezien hebben, vele keuzes in vlees/vis of groentes. En ook de keuze in desserts is flink. Kom je ietst tekort? Dan heb je dat toch echt zelf gedaan.

Na het eten lopen we een rondje over de boot en nemen een kijkje op het zonnedek. Het zonnetje doet nog goed z'n best, alleen jammer dat de wind zo fris is. Als we uitgekeken zijn gaan we op zoek naar een plekje om de rest van de avond door te kunnen brengen. We vinden uiteindelijk op ons eigen slaapdek een zogeheten "livingroom", hier staat een rustig muziekje op en is in geen velden of wegen verplichte boord entertainment te vinden. Précies een plek waar wij ons wel zullen vermaken.

We installeren ons op twee banken en vermaken ons met een spelletje, boekje of zoals ondergetekende met het schrijven van dit verslag. Morgenochtend kunnen we vanaf 7.00 uur ontbijten en zullen we om 9 uur aankomen in Göteborg!

Van reisblog naar fotoboek
reisdrukker.nl