Chillen op de billen & op Elgsafari!

15 juni 2022 - Trøgstad, Noorwegen

Vanmorgen worden we wederom wakker van de warme zon die op de camper schijnt. We ontbijten dus ook weer lekker in de zon en starten vandaag weer rustig op. Vandaag hebben we maar korte route op het programma van 1,5 uur rijden naar Trøgstad, na het vele wandelen van de afgelopen 2 dagen zijn we wel even toe aan een dagje met de benen omhoog en genieten van het zonnetje.

We rijden zo tussen half 10 en 10 uur de camping af, eerst op ons gemak Oslo uit. We hebben ervoor gekozen om via de zuidkant van Oslo de stad uit te gaan, op deze manier weten we zeker dat we niet door de stad heen hoeven te manoeuvreren met onze camper.

We merken onderweg meteen dat we langzaamaan in de buurt van Zweden terecht komen, het uitzicht en dus het landschap is glooiender en vloeiender. Het is allemaal niet meer zo hoekig en niet meer zoveel op en af. Onderweg stoppen we in een klein dorpje om koffie te doen en doen we meteen boodschappen bij de plaatselijke supermarkt.

Rond 12 uur komen we uiteindelijk op de camping aan, het is een kleine camping bij een boer met maximaal 40 plaatsen en wanneer we aankomen zijn er hooguit 10 bezet waarvan de meeste door Nederlanders. We kiezen een mooi plekje uit en doen gedurende de middag niet veel meer dan uitrusten, kletsen met de buren en een boekje lezen.

We hebben gezien dat je bij deze camping een Elgsafari kan doen, dat wil zeggen dat je om 21.00 uur in een klein busje een route gaat rijden om op zoek te gaan naar elanden. Deze komen namelijk voornamelijk tevoorschijn bij de avondschemering óf ’s ochtends vroeg, maar dat vindt de dame van de camping wel erg vroeg opstaan. ’s Middags vragen we of er vanavond zo’n safari is en de dame van de camping vertelt dat ze daar eigenlijk vrijdag pas mee beginnen, we zijn te vroeg…

Maar misschien, vertelde ze, wil ze vanavond anders wel een klein rondje doen als er genoeg mee willen. Ze zou ons wel komen opzoeken als ze vanavond zou gaan en wat blijkt, nog geen 2 uur later staat ze bij de camper om te vragen of we meegaan. Jazeker!

Na gebel met het thuisfront, het uitzoeken en uploaden van foto’s, het avondeten, de afwas en nog meer boekjes lezen lopen we tegen 21.00 uur in de richting van de receptie. We gaan in totaal met 11 Nederlanders op Elgsafari, het busje zit helemaal vol! Uiteraard kan de dame ons geen garantie geven, maar ze hoopt voor ons tóch een aantal elanden te kunnen spotten.

Al snel ziet een medepassagier een eland lopen in de berm van de weg, helaas laat hij zich niet goed zien waardoor een foto maken onmogelijk is. Maar dit geeft in ieder geval goede hoop voor de rest van de tocht. Nog geen half uur later zien we er weer 1! Een eland ligt op zijn gemak lekker in een weiland, hij is nog best een eind van ons vandaan dus we mogen uit de bus om foto’s te maken. Opvallend aan een eland zijn vooral zijn grote oren en lange benen, laatstgenoemde kunnen we pas zien op het moment dat hij opstaat. Wanneer hij na een tijdje genoeg van ons heeft, we worden namelijk continu in de gaten gehouden, loopt hij de bosjes in. Met zijn lange poten heeft hij bijna iets weg van een giraf die wegloopt, ziet er ook altijd een beetje onhandig uit.

We vervolgen onze route en zien nog veel meer ander wild lopen. Zo zien we namelijk vele herten en wordt er zelfs een kraanvogel gespot, maar we zijn natuurlijk nog op zoek naar het echte werk: een eland van dichterbij.

Wanneer we weer een tijdje onderweg zijn zien we er opeens 2 heel rustig onze weg oversteken, helaas nog te ver weg om een foto te maken. En wanneer we dichterbij komen wandelen ze de dicht beboste berm in. Een foto hebben we niet, maar we hebben ze wel gezien! Het waren geen volwassen elanden, maar alsnog erg groot en indrukwekkend om te zien.

Uiteindelijk houden we het rond half 11 voor gezien en rijden we terug naar de camping. Het was leuk om eens door de kleine (onverharde) binnendoor weggetjes te rijden en nog meer van het mooie Noorse landschap te zien, maar uiteraard valt dat bijna in het niet bij het gespotte wild van vanavond! Daarom nu nog maar even snel het verslag afgemaakt en foto’s uitgezocht zodat deze meteen nog online kan, iets met gratis Wifi… Vanavond dus later dan normaal slapen maar ach, dan slapen we toch gewoon uit morgen? Het is vakantie!