Fredrikstad & Fredriksten

16 juni 2022 - Halden, Noorwegen

Gisteravond gingen we na ons elanden avonturen later dan normaal naar bed, we doen dan ook rustig aan vanmorgen. Wel word ik weer wakker door de warmte van het zonnetje die op de camper schijnt. Helaas zien we ook vanmorgen dat niks zo verraderlijk en onvoorspelbaar is als het weer, want even later vallen er weer wat regendruppels naar beneden. Het is niet veel, maar regen is toch regen.

Uiteindelijk rijden we net na half 10 de camping af, het was leuk en fijn om op zo’n kleinschalige camping te staan na de drukte op de camping in Oslo. Olberg Camping kunnen wij, zo na dit ene nachtje, in ieder geval van harte aanraden. De eigenaren zijn vriendelijk en behulpzaam, spreken goed Engels, er is gratis WiFi bij de receptie én het toiletgebouw is verwarmd! Weer is wat anders dan zo’n kou en tochtig gebouw wat je normaalgesproken op campings ziet. En mocht je er ooit komen in de zomermaanden, pak dan de Elgsafari even mee.

Voor vandaag staat er wederom geen urenlange route op de planning. We willen graag even een bezoekje brengen aan Fredrikstad, daar even een rondje lopen om daarna naar Fredriksten Camping te gaan. Naar Fredrikstad is het ongeveer 5 kwartier rijden en ook nu merken we dat de echt hogere bergen toch wel achter ons liggen. We kunnen verder voor ons uitkijken en de wegen waar we overheen rijden zijn een stuk glooiender. Ook is het minder op en af dan we aan de andere kant van het fjord gewend waren. Met dit soort wegen kunnen we dan ook weer net wat meer doorrijden dan eerder het geval was.

Uiteraard stoppen we onderweg nog even op ons gemak voor een kopje koffie en uiteindelijk rijden we zo rond half 12 Fredrikstad in. Aangezien we nooit zo goed weten waar we moeten zijn stellen we de navigatie alleen in op de naam van het dorp of stad in waar we heen willen. Onze Garmin zoekt dan zelf een beetje het centrum op en het enige wat wij hoeven doen is opletten of daar in de buurt dan een parkeerplaats is.

Net voordat onze navigatie zegt dat we er zouden moeten zijn vinden we een ruime parkeerplaats waar we onze camper makkelijk kwijt kunnen. We lopen in de richting waarvan we denken dat het centrum zou moeten zijn, dit blijkt te kloppen! In het kleine centrum maken we een klein rondje en we lopen ook even langs het water. Ook in deze stad kunnen we goed zien dat de gemiddelde Noor toch best wat te besteden heeft. De boten die hier aan de kade liggen zijn flink te noemen en we vermoeden dat ze ook personeel aan boord hebben wanneer ze gaan varen. Na iets meer dan een uur rondgewandeld te hebben in de stad lopen we terug naar de camper. Voordat we onze weg vervolgen eten we eerst een broodje, altijd handig dat je alles mee aan boord hebt.

De Garmin vertelt ons dat we over een klein uurtje bij de camping zullen uitkomen, we hebben er eentje uitgezocht in de buurt van Halden: Fredriksten Camping, welke te midden ligt van Fredriksten vesting. Rond een uur of 3 komen we uiteindelijk aan op de camping. De weg er naartoe was hier en daar wat spannend te noemen, de camping ligt namelijk wederom op een berg. En tja, daar moet je dan toch op wil je bij de camping komen. Eenmaal boven zien we dat de camping inderdaad niet al te groot is en tussen de oude vesting bouwsels inligt, grappig!

We melden ons aan bij de receptie en mogen zelf een plaats kiezen, als we maar zorgen dat er tussen ons en de buren minimaal 4 meter afstand zit. We kiezen een mooie plaats in de zon uit waar we de rest van de middag lekker kunnen vertoeven. Even lijkt het er nog op dat we een gigantische onweersbui op ons dak gaan krijgen, maar deze waait uiteindelijk toch voorbij. Wel hier en daar af en toe een paar regendruppels, maar de zon komt elke keer weer snel tevoorschijn.

Het leukste aan het leven op de camping blijft toch wel het kijken van mensen. En ook vandaag hebben we weer een aantal goede kandidaten. Als we al eventjes op de camping zijn komen er nieuwe caravans binnen, maatje een meter of 9. Uiteindelijk valt ons op dat er meer van dit soort “bakbeesten” op de camping staan. Ze lijken elkaar allemaal te kennen en via de camping meneer horen we dat het 1 grote familie is welke al werkende door Noorwegen reizen, ze verblijven dan overal altijd sowieso een maand. Dat kunnen we ook wel zien aan de luifels die aan de caravans getrokken worden, hier komen namelijk geen normale tentstokken aan te pas maar dikke steigerbuizen en scheerlijnen waar je u tegen zegt. Altijd leuk om dit soort tafrelen van een afstandje te kunnen bekijken, helemaal als je ziet dat er per caravan nog minimaal 2 honden mee zijn van maatje past-in-een-handtas.

Na het avondeten lopen we nog een klein rondje over de camping en lopen we naar het stukje vesting waar we naartoe kunnen vanaf de camping. Hier hebben we een mooi uitzicht over het dorp en de camping.  Met het zonnetje wat nog schijnt een mooi gezicht!

Morgen vervolgen we onze weg in de richting van Göteborg en zoeken we een camping op in Trollhättan, we zullen Noorwegen dan écht gaan verlaten en Zweden binnenrijden. Vanaf de uitgezochte camping is het zaterdag dan nog zo’n 1,5 uur rijden naar Göteborg. Aangezien we daar rond 14.00 uur wel willen zijn, boot gaat om 15.45 uur, zaterdag hebben we meer dan voldoende tijd om daar op ons gemak te komen.