Zwerven door Gamla Stan

12 juni 2023 - Stockholm, Zweden

Het is vanmorgen uiteraard weer vroeg licht en dit keer is het ook al best warm, het zonnetje staat op de camper en doet al goed z'n best. We zijn dan ook al best vroeg op en lopen rond 9.15 uur al in de richting van metro station Bredäng. Daar het een kleine 700 meter lopen is doen we daar een minuut of 10 over.

Eenmaal bij het station aangekomen kopen we eerst kaartjes, de dame vertelt ons dat we dan ook de passen moeten kopen a 20 kronen per stuk. De vorige keer hebben we ze geleend, maar dit keer kopen we ze zelf. Mochten we nog eens terugkomen in Stockholm zijn ze altijd weer te gebruiken. We laten de dame op elke pas een 72 uur ticket zetten, hiermee kunnen we dan de komende 3 dagen onbeperkt van (in ieder geval) de metro gebruik maken. Vanaf Bredäng is het maar een kwartiertje met de metro naar Gamla Stan wat ons uitgangspunt voor vandaag is.

Vanaf het station wandelen we eerst rustig in de richting van het Koninklijk Paleis, zo hebben we weer een idee van waar het is zodat we op tijd terug kunnen zijn voor het wisselen van de wacht. Eenmaal bij het paleis staan er een heel aantal paleiswachten de weg vrij te houden en ook een tweetal militairen assisteren hierbij. Wanneer we vragen wat er aan de hand is krijgen we te horen dat ze binnen minder dan een kwartier een paard met rijtuig verwachten, we besluiten even te wachten. En inderdaad om 10.29 uur komt er politie te paard, paarden met rijtuig en daarachter nog eens 2 geblindeerde auto's voorbij rijden. Waarschijnlijk had iemand om 10.30 uur dus een afspraak op het paleis denken wij zo. Als we op zoek gaan naar een plekje om koffie te doen komen we wederom de optocht van paarden en rijtuig, dit keer leeg, weer tegen. Al het verkeer om ons heen wordt opgehouden, de paarden en het rijtuig moeten door blijven rijden.

Uiteindelijk belanden we voor koffie bij Café Schweizer aan de Västerlanggattan, wat dan weer dé winkelstraat op Gamla Stan is. Wanneer we horen dat de kanelbullar vers uit de oven zijn nemen we er deze uiteraard ook bij, ze zijn weer heerlijk! Na deze korte pitstop vervolgen we onze route door de Västerlanggattan, dit keer kunnen we op ons gemak zonder regen er doorheen lopen. Het straatje blijkt voornamelijk vol te zitten met souvenir winkeltjes welke eigenlijk allemaal hetzelfde verkopen, maar als je goed je best doet vind je nog wel wat kleinere winkeltjes waarvan de koopwaar niet uit een grote fabriek is komen rollen.

Zo tegen 12 uur gaan we weer in de richting van het Koninklijk Paleis, het wisselen begint om 12.15 uur. Als we bij het plein aankomen zijn we zeker niet de enigen, we zoeken een plaatsje bij de hoofdingang vanaf waar we alles goed kunnen zien. Om 12 uur begint er 1 paleiswacht z'n monotone voorstelpraatje, was ik vorige keer ook geen groots fan van. De wachten die gewisseld worden lopen in witte broeken met daarop donkerblauwe jasjes, degenen waardoor ze worden overgenomen lopen in het lichtblauw. We begrijpen later dat het enige verschil tussen beiden het verschil van regiment is. Het blijft toch altijd weer een spektakel om te zien, dat wisselen van de wacht.

Wanneer het grootste spektakel is geweest lopen we weer door de kleine straatjes van Gamla Stan om te kijken waar we kunnen lunchen. Uiteindelijk slagen we bij een klein cafeetje voor een omelet of een broodje, helemaal prima. Ook na de lunch zwerven we rond door de straten van Gamla Stan, sommigen hebben we misschien wel meerdere keren gezien. We lopen zonder duidelijke route in ons hoofd en zien wel waar we uitkomen, het is ook enorm druk in de stad dus we hebben geen haast. Mogelijk is het zo druk doordat er vandaag een aantal cruiseschepen zijn aangemeerd, hopelijk morgen iets minder druk.

Uiteindelijk zo rond 15.00 uur lopen we via Norrhalm in de richting van het centraal station. Gamla Stan hebben we voor vandaag wel gezien, om 15.30 uur zitten we in de metro terug naar Bredäng en om 16.00 uur lopen we alweer de camping op. Prima snelle verbinding zo van en naar de stad! De rest van de middag en avond doen we weinig meer dan lekker genieten van het zonnetje en het uit laten rusten van de moe gelopen voetjes. Morgen weer een nieuwe dag in Stockholm en het belooft wederom mooi weer te worden!