Een dag vol met -borgen

20 juni 2022 - Silkeborg, Denemarken

Gisteren schreef ik nog dat het ’s avonds wat regende, maar ook dat het daarna weer droog was… Ik had alleen nét iets te snel geroepen waarschijnlijk, want op het moment dat ik het sanitairgebouw uitliep na het tanden poetsen zag ik dat het regende. Niet een beetje regen waar je niet heel nat van wordt, maar een echte flinke stortbui! Gelukkig kwamen er hulptroepen in de vorm van een extra paraplu zodat ik in ieder geval droog over kon komen richting de camper. Het bleef ook best nog wel een tijdje regenen helaas, maar vanmorgen toen ik wakker werd was het droog. Het zonnetje scheen een klein beetje en het was nog wel fris, lange broeken weer dus. Helaas vanmorgen ook geen ontbijtje buiten en als we naar de lucht kijken mogen we blij zijn als het droog blijft vandaag.

Zo tegen 10 uur rijden we vandaag op ons gemak de camping af, we kijken eerst nog even of we wellicht even Aalborg in kunnen om een rondje door het centrum te doen. Helaas merken we al snel dat Aalborg rondom het centrum milieuzones heeft ingesteld en daar buiten zijn nét geen lekkere parkeerplaatsen voor een camper, jammer maar niks aan te doen.

We zetten dan koers in de richting van Viborg, vanaf Aalborg is dat een kleine 5 kwartier rijden. Uiteraard doen we onderweg weer even een korte koffiepauze, helaas niet buiten zitten op het bankje maar het is wel droog en kunnen dus van het uitzicht op de gewassen genieten. Uiteindelijk komen we zo rond 12 uur aan in Viborg, onderweg hebben we al wat regen gehad helaas. Een parkeerplaats hebben we snel gevonden, dichtbij het centrum én er zijn zelfs plaatsen speciaal voor campers. Kan niet mis gaan dus!

We eten eerst een broodje en op het moment dat we onze spullen willen pakken om naar het centrum te lopen begint het weer hard te regenen, we wachten wel even… Onze ervaring is dat deze buien over het algemeen van korte duur zijn, dus met een klein beetje geduld kunnen we straks weer verder.

Gelukkig is de bui dit keer ook van korte duur waardoor we even later al in de richting van het centrum lopen, vanaf de parkeerplaats is dit nog een kleine 10 minuten. Voor de zekerheid gooien we nog wel even de paraplus in de rugtas, want je weet maar nooit…

Al snel vinden we het centrum en de winkelstraat, het is een gezellig straatje waarbij je ziet dat de gebouwen over het algemeen wat ouder zijn. We bekijken wat winkels met Scandinavisch design en komen ook tot de ontdekking dat er in deze stad vrij veel handwerkwinkels zitten. Zo komen we al langs een wolwinkel, een stoffenwinkel en een andere handwerkwinkel.

We lopen ook nog even langs de Domkirke, welke van buiten er misschien niet heel imposant uitziet maar van binnen veel indruk op je maakt. Het plafond en wanden zijn helemaal vol geschilderd met allerhande Bijbelse tekeningen en gebeurtenissen. Daarnaast staat er voorin de kerk een enorme kandelaar met 7 kaarsen, de kandelaar is groter dan ikzelf ben. Leek mij wel een goede omschrijving om de maat te omschrijven… Het is redelijk druk in de kerk, maar we komen er uiteindelijk achter dat dit voornamelijk komt doordat er een grote groep is die voor het een of ander gezangen gaat oefenen. Altijd mooi om te horen, zeker omdat er in dit soort gebouwen geen microfoon nodig is om het geluid door de ruimte te dragen.

Wanneer we, na ons bezoek aan de kerk, een ander straatje inlopen zien we nog een wolwinkel. Deze winkel is heel anders ingericht dan de eerste winkel die we tegenkwamen, de eerste is er keurig netjes ingericht en deze heeft meer de uitstraling van de wolwinkel zoals in de Spaarnwoudestraat in Haarlem. Elk hoekje en gaatje wat de winkel maar heeft staat vol met garen. De winkeleigenaresse zit in een hoekje op haar gemakje een sjaal te breien, zo te zien doet ze dit vaker want de winkel ligt vol met verschillende breiprojecten. Sjaals, truien, vesten, je kan het zo gek niet bedenken of het ligt er. En vaak is het dan ook nog eens in verschillende materialen gemaakt, want “dan kun je goed zien wat ander materiaal met een patroon doet”. We kijken rond in de winkel en raken aan de praat met een andere Nederlandse dame die ook aan het rondkijken is. Zij komt hier zeer regelmatig en vertelt dat de eigenaresse veel verstand heeft van het garen en ze graag van alles uitlegt. Uiteindelijk zien we garen wat we graag zouden willen kopen, maar bij de winkel kan je, heel nostalgisch, alleen betalen met Deense betaalpassen of contant. De dame legt ons uit waar een geldautomaat is, we halen geld en nemen onze Deense wol mee de camper in. Uiteindelijk zullen er 2 sjaals van gemaakt worden, wanneer daar het juiste patroon voor gevonden is en er ook wat meer tijd over is. Tot op heden bijvoorbeeld is er tijdens de vakantie door ondertekende nog geen steek gehaakt, ach komt wel weer…

Na dit winkeltje te hebben gehad lopen we weer terug naar de camper. Het is nog ongeveer 3 kwartier tijden naar de gevonden camping in Silkeborg. Vanaf deze camping zou je met 20 minuten lopen in het centrum kunnen staan. Wanneer we steeds meer die kant op rijden begint het weer te regenen, helaas ook weer flink dit keer. Ook als we stoppen om boodschappen te doen regent het nog, snel halen we voor een paar dagen wat te eten en rijden we verder.

Rondom Silkeborg is het druk op de wegen en het dat nog steeds regent maakt het ook niet fijner rijden. Uiteindelijk komen we rond 16.15 uur aan op de camping. De dame begroet ons vriendelijk en we worden met een plattegrond op pad gestuurd, we mogen zelf een plek uitzoeken en dan moeten we terugkomen. Helaas regent het nog steeds, dus rekening houden met de zon lukt even niet. We kijken nu vooral of de plek redelijk vlak is en gras heeft, op veel plekken hebben caravans met voortenten gestaan waardoor het gras op die plekken dood is gegaan. En elke keer dat lopen door het drassige zand is ook niet alles.

Wanneer we eenmaal staan houdt het eindelijk op met regenen en nu het avond is zien we af en toe tóch nog het zonnetje. Helaas is het nog wel fris buiten waardoor we toch liever op tijd binnen gaan zitten en de deur dichthouden, zo houden we de warmte nog wat in de camper. Hopelijk wordt het morgen wat warmer én droger, zou fijn zijn!