OEPS… Mijn schoenen & sokken zijn nat!

19 juni 2022 - Aalborg, Denemarken

Gisteravond zijn we tegen zonsondergang weer opnieuw naar het strand gelopen, we wilden even checken of we de zon in de zee konden zien zakken. Dát helaas niet, maar er was wel weer een mooie zonsondergang te zien waarbij de lucht kleurde in mooie roze, paars en oranje kleuren.

Vanmorgen worden we zomaar niet wakker van het warme zonnetje dat op de camper schijnt, het was vannacht zelfs een stuk frisser ’s nachts dan we de afgelopen 2 weken hebben gehad. Gelukkig schijnt het zonnetje wel al snel waardoor we weer in de zon kunnen ontbijten, heerlijk!

Omdat het vandaag zondag is starten we iets later op en dit keer rijden we zo tegen 10 uur weg van Nordstrand Camping. We kunnen deze camping zeker aanraden! Er zijn op de camping allemaal kleinere veldjes gemaakt waardoor het niet massaal of groot aanvoelt, de sanitair gebouwen zijn (volgens ons) net nieuw. Als je binnenstapt voelt het behaaglijk warm en je hoeft nooit te wachten daar er van alle voorzieningen meer dan genoeg aanwezig is.

Als eerste stop hebben we Grenen op de planning staan, dit is nét voorbij Skagen en staat bekend als het noordelijkste puntje van Denemarken. Daarnaast is het ook bekend doordat bij dat punt de Noordzee en Oostzee elkaar raken en je dus van beide kanten een golfslag ziet komen.

Voor ons is het vanaf de camping net iets langer dan een half uurtje rijden. Het stuk naar Skagen voelt weer als Denemarken zoals we dat altijd al kennen, alles is enorm uitgestrekt, je kunt ver vooruit kijken en vooral: het is in vergelijking met Noorwegen en Zweden enórm plat!

Wanneer we dichterbij Skagen komen zie je hier en daar wel een zandduin, maar verder is het allemaal vrij plat met grote velden Korenbloemen en dergelijke. Als we eenmaal aankomen bij Grenen parkeren we de camper op de daarvoor bedoelde parkeerplaats. Het is qua parkeren nog niet heel erg druk, we zijn nog redelijk vroeg voor een zondag. We doen eerst nog een kopje koffie voordat we aan de wandeling over het strand beginnen, we weten namelijk uit ervaring dat dit nog wel een lekkere wandeling is.

Uiteraard is vandaag ook geen uitzondering wat betreft het bewandelen van een heuvel, want dat is waar de wandeling mee begint: eerst nog even het duin over. Vervolgens kan je in de branding richting hét punt lopen, totaal is heen en terug volgens het informatiebord zo’n 3,5 km lopen.

Voor de kust zien we vele vrachtschepen liggen, wellicht wachtende tot ze hun lading kunnen lossen. Op het strand zien we weinig schelpen, maar er spoelen zo hen en der wel veel zeesterren en kwallen aan. De zeesterren zijn allemaal wat paars gekleurd en aan sommige zien we dat ze nog leven doordat ze wat bewegen. Een aantal ervan hebben we gered en teruggezet in het water, maar eigenlijk is dat door de hoeveelheid die aanspoelt onbegonnen werk.

Er zijn toch best veel mensen op de been om richting het befaamde punt te lopen en ook komen er heel wat mensen ons tegemoet wandelen die er al geweest zijn. Wanneer we er uiteindelijk aankomen zien we de 2 zeeën tegen elkaar opbotsen, blijft een vreemd fenomeen om te zien. Van beide kanten zie je golven komen en ergens halverwege botsen ze tegen elkaar. Iedereen wil natuurlijk even een foto maken op hét befaamde punt waar dit gebeurt en het is haast lastig om foto’s te maken zonder dat je anderen erop krijgt. Uiteindelijk zijn we zo aan het kijken naar de golven dat we niet altijd meer op de golven letten en, OEPS! Mijn schoenen zijn nat, precies zoals een paar jaar geleden ook het geval was… Dat wordt schoenen én sokken wisselen bij de camper en alles laten drogen.

Na een tijdje ons verstand te hebben verkeken bij het botsende water lopen we weer langzaamaan terug in de richting van de camper. Wanneer we terug zijn bij de parkeerplaats doen we nog even een rondje door het plaatselijke winkeltje waarna we in de camper lunchen om daarna onze weg weer te vervolgen.

De rest van de route brengt ons vandaag naar Aalborg waar we eerst nog even een bezoek zullen brengen aan Lindholm Høje, dit is de oudste en grootste Viking begraafplaats. Het is vanaf Grenen zo’n 5 kwartier rijden, maar de route brengt ons weer langs de mooie Deense natuurgezichten.

Om bij Lindholm Høje te komen moeten we, uiteraard, weer een heuvel oplopen. Eenmaal boven zien we de vele grafstenen al staan, waarvan sommige stenen in cirkels lijken te staan. We lezen dat er hier graven van de jaren 500 – 900 zijn en ze kwamen in 1920 tot de ontdekking van deze begraafplaats. Ook hebben ze toen ontdekt dat er meteen naast de begraafplaats een klein dorpje is geweest. We wandelen wat rond in het gebied en wanneer we uitgekeken zijn lopen we richting de camper om de laatste kilometers naar de camping te rijden.

Vanaf Lindholm Høje is het maar een klein kwartiertje rijden naar de camping, een camping waar we 6 jaar geleden ook hebben gestaan. Ze hebben hier speciale camperplaatsen waarbij je op grind staat en er een vlonder is aangelegd, dan zit je niet zo in het grind maar op een lekker terras. Best prima voor een nacht! Uiteindelijk staan we rond half 5 op onze plek voor vandaag, we kunnen nog nét wat laatste zonnestralen meepakken voordat de wolken weer voor de zon schuiven. En nu ik dit verslag aan het maken ben regende het ook weer eventjes, hopelijk komen er nog wat droge dagen de komende week…