Niks zo veranderlijk als het weer…

21 juni 2022 - Silkeborg, Denemarken

Gisteravond hoopte ik nog dat het vandaag wat warmer én droger zou zijn en wanneer we wakker worden schijnt het zonnetje al. Het is nog niet heel warm, maar het is dan ook nog vroeg. Als een soort Speedy Gonzales gaan we voor het ontbijt eerst douchen, hopelijk kunnen we daarna buiten ontbijten.

Dat ik het omschrijf als Speedy Gonzales is niet zomaar, hier op de camping kan je gratis douchen. Niks geen muntjes, pasjes of wat dan ook, maar je hebt hier wel een groene knop waar je moet drukken. Wanneer je op de knop drukt krijg je 5 minuten warm water, na 4 minuten gaat het lampje knipperen en na 5 minuten is het gewoon over en uit. Wil je langer douchen? Dat kan, maar je moet dan eerst wel 3 minuten wachten… Eerder zal er geen warm water uit de kraan komen, dus met het gevaar om 3 minuten in je Evakostuum te moeten wachten op warm water ga je wel douchen als Speedy Gonzales. Gelukkig komt er veel water uit de kraan en is de straal hard, helpt een hoop bij het uitwassen van lang en dik haar!

Als we zijn opgefrist merken we dat de zon goed z’n best doet en we dus inderdaad buiten kunnen ontbijten, toch altijd een goed begin als dat weer kan. Gezien het weer gooien we de planning om, we blijven een dagje staan mits dat op de camping kan maar daar zien wij zelf geen problemen. We zoeken wel even een ander plekje uit zodat we de gehele dag zon rondom de camper hebben, op de uitgezochte plek van gisteren zal de zon vanaf 11 uur ongeveer weg zijn. Als we een plek hebben uitgezocht en de camping dame weer hebben betaald verkassen we ons boeltje.

We doen op het gemakje op de camping, in de zon, een kop koffie waarna we richting het centrum van Silkeborg lopen. Er loopt een wandelpad langs het water en vanaf de camping kun je ook op dit pad komen. Na een kleine 20 minuten sta je dan op de plek waar vroeger de papierfabriek van Silkeborg was en nog eens 5 minuten doorlopen sta je in het oude centrum.

Het centrum van Silkeborg is groter dan wat we tot nu toe gezien hebben en we lopen op ons gemakje er doorheen. Uiteraard brengen we ook nog even een bezoek aan de kerk in de stad, deze blijkt niet zo oud te zijn als het centrum van de stad. Her en der kun je zien dat ze bezig zijn met het vernieuwen en opknappen van de stad, er zijn weinig écht oude panden terug te zien. Het centrum is wel leuk om even doorheen te lopen en er zijn vele leuke winkeltjes te vinden.

Wat winkels betreft hadden we stiekem vooral 1 doel en dat was: nieuwe douche slippers. Of nou ja, alleen voor de dames van het gezelschap. Want we geven het eerlijk toe, als je je slippers op het fietsenrek legt om ze te laten drogen na het douchen is het wel handig als je ze daarna weer meeneemt… En dus niet dat je er in Denemarken achter komt dat ze zeer waarschijnlijk zijn achtergebleven in Zweden, iets met weggereden terwijl ze nog op het fietsenrek lagen… OEPS! Foutje bedankt…

In ieder geval is die zoektocht voor vandaag geslaagd, leuk meevallertje naast het wandelen door het gezellige centrum van Silkeborg. Rond half 2 zijn we weer terug op de camping, we eten even snel wat en gaan dan beginnen aan het tweede deel van onze planning: in de zon zitten!

Helaas kunnen we ook vandaag weer merken dat niets zo veranderlijk is als het weer, want het wordt al snel weer wat bewolkt. De wind is daarnaast ook nog eens fris, dus de lange broek blijft voorlopig aan. En waar we vanmorgen in een shirtje door de stad konden lopen gaat er nu toch maar weer een vest aan. Alsnog is het wel lekker om even een dagje te niksen.

Als we ’s avonds aan het eten zijn begint het wederom wat te regenen, het buitje is gelukkig al snel weer overgetrokken waarna er na het eten nog in de zon gezeten kan worden. Ook wordt er nog even gekeken naar de route van de komende dagen, we gooien het namelijk weer even om!

We gaan namelijk weer naar de waddenkust! We rijden morgenochtend eerst langs Esbjerg, eens bekijken hoe het centrum eruit ziet als het geen zaterdagmiddag is en de winkels wél open zijn. Daarna rijden we door naar Ribe, een stadje wat we altijd gezellig vinden om te bezoeken met z’n oude vakwerkhuisjes. Daarnaast weten we ook dat de camping daar op loopafstand is van het kleine centrum, dus afhankelijk van hoe de dag morgen loopt bezoeken we morgenmiddag of donderdagochtend Ribe. Na Ribe zullen we dan doorrijden richting Duitsland, waar we donderdagmiddag dus een camping op zullen zoeken. Welke dat wordt? Geen idee! We zien het wel…