Ha det Norge, hej Sverige!

17 juni 2022 - Trollhättan, Zweden

Vanmorgen worden we wederom gewekt door de warmte van de zon op de camper, we kunnen ook vandaag weer lekker in het zonnetje ontbijten. Dat is toch altijd een extra fijn begin van de dag!

Voor wie dacht dat we al bijna bij Göteborg waren en we alleen nog maar even naar beneden hoefden te rijden, think again! De weg langs het water is voornamelijk snelweg en waar geen snelweg is moet je zo her en der een pontje nemen, in beiden hebben we niet zo heel veel zin en dus gaan we dwars het land over. We zullen vandaag namelijk naar Trollhättan rijden wat ons, zonder stoppen, net iets langer dan 2 uur zal kosten.

We rijden vanmorgen weer zo rond de standaard tijd van ongeveer half 10 de camping af. Het begin van onze route leidt ons om een berg heen, hierdoor ligt de weg tegen de berg aan en is het af en toe best hoog. Of nou ja, dat vinden mams en ik voornamelijk… Al snel komen we bij een soort uitkijkpuntje waar we even stoppen. Het is bijna windstil op het water waardoor het water mooi spiegelt, we krijgen maar even de kans om het te bekijken want een klein windje zorgt er alweer snel voor dat het mooie effect weg is.

Wanneer we een klein stukje doorrijden komen we opnieuw bij een mooie uitkijk, dit keer mét bankjes. Een top locatie dus om even koffie/chocomelk te drinken, we zijn nog helemaal niet zo lang onderweg maar hebben toch alle tijd. We zijn bij dit rustpunt in gezelschap van een stel Nederlanders die het ook koffietijd vonden, we hebben het met elkaar even over de vakanties. En vooral ook over hoe fijn de functie “snelwegen vermijden” is op de navigatiesystemen, hierdoor blijven we door mooie dorpjes rijden en langs mooie plekken komen.

Na de koffie vervolgen we onze weg eerst in de weg van Mellerud, jaren geleden hebben we hier eens op een camping gestaan. Vandaag maken we er alleen een tussenstop om boodschappen te doen en een broodje te eten, maar voor het zover is moeten we er eerst zien te komen. Na de spanning van de weg langs de berg te hebben gehad komen we op wegen terecht zoals we die in Scandinavië al zo vaak gezien hebben, heel glooiend en je kunt ver voor je uit kijken. Er zijn hele stukken waar we kilometerslang niemand tegenkomen en alleen het platteland en bossen om ons heen zien.

Langzaamaan komen we in de buurt van de Zweedse grens en wanneer we er bijna zijn ga ik klaar zitten met mijn fototoestel om een foto te kunnen maken van het SVERIGE bord, of iets in die trant… Helaas kom ik van een koude kermis thuis en staat er bij deze grens helemaal niks, alleen een bord over de snelheden in Zweden maar niks wat aangeeft “WELKOM IN ZWEDEN”. Wat een deceptie…

Uiteindelijk komen we rond een uur of 12 aan in Mellerud en rijden we de parkeerplaats op van de supermarkt, het blijkt een winkelcentrum te zijn met daarin de grootste supermarkt die we tot nu toe hebben gezien. We doen voor een aantal dagen boodschappen, waarbij we voor morgen niks hoeven te kopen aangezien we dan op de boot zullen eten.

Op de parkeerplaats van de supermarkt doen we even een broodje waarna we verder rijden naar Trollhättan, vanaf daar is het nog een kleine 50 minuten rijden. Uiteindelijk komen we ergens tussen 2 en half 3 aan op de camping, het laatste stukje er naartoe is nog even raadselachtig. Ze zijn rondom de camping bezig met wegwerkzaamheden waardoor we even een stukje om moeten rijden. Eenmaal op de camping krijgen we een plek toegewezen waarbij zelfs wordt aangegeven HOE je de plek in moet rijden, “achteruit alsjeblieft”. De camping is niet heel groot en redelijk vol. Op het eerste oog is het niet een camping die we anders snel uitgekozen zouden hebben, maar alle voorzieningen zijn wel goed en dat scheelt dan wel weer heel veel.

Na een kop thee lopen we in de richting van het centrum. In alle boekjes lees je namelijk over de “waterval” die dichtbij het centrum zou moeten zijn, gelukkig hebben we ook al gelezen dat dit een kunstmatige waterval is. Er is namelijk een dam gebouwd waar eens in de zoveel tijd het water naar beneden gelaten wordt, deze energie gebruiken ze dan weer. En op die manier krijgen ze dan een soort waterval aangezien er daaronder allemaal stenen liggen waar het water dan doorheen stroomt. Als wij daar uiteindelijk aankomen is er niks van dit alles te zien, maar kunnen we wel het grote hoogteverschil zien van waar het water naar beneden stort.

Het centrum van het dorp/stadje (?) an sich is niet om over naar huis te schrijven, mocht je eens in de buurt zijn kan het wat mij betreft geen probleem als je door rijdt. Het ruikt overal een beetje muffig en het lijkt er soms wat rommelig. Ik kan er de vinger niet precies op leggen, maar echt sfeervol is het centrum gewoonweg niet te noemen. Voor ons is het wel even lekker om de benen te strekken nadat we hebben gereden.

Als we terug naar de camping lopen begint helaas het avondritueel zoals we die al avonden kennen, het begint zachtjes te regenen. Gelukkig wederom niet in een hoeveelheid dat je er écht nat van wordt, maar lekker is anders. Waar we eerst in een korte broek liepen is nu de lange broek en een vest echt wel weer nodig, niks zo veranderlijk als het weer…

Vanavond doen we het zoals altijd weer lekker rustig aan, morgen rijden we het laatste stuk naar Göteborg en slapen we ’s avonds in Denemarken!