Fjäderholmarna & Östermalm

13 juni 2023 - Stockholm, Zweden

Gisteren hebben we al gezien dat qua weer voor vandaag de warmte temperaturen tot nu toe voorspeld waren, namelijk zo rond de 30 graden. Best warm om in een stad te lopen, vandaar dat gisteren al het plan is ontstaan om vandaag een tripje naar Fjäderholmarna te maken. Een eilandje op een half uurtje varen van de stad én waar we de vorige keer ook zijn geweest.

Vanmorgen vroeg voelen we al dat het vandaag inderdaad warm wordt, de zon staat al vroeg op de camper en al snel is het al vrij warm binnen. We zijn er dan ook tegen 8 uur al uit en zijn om 9 uur al zo goed als klaar voor de dag. We wandelen dan ook even later al de camping af in de richting van het metrostation waar we rond half 10 de metro naar Slussen pakken. We hopen dat we de eerste boot van 10.00 uur naar het eiland kunnen nemen, de boot gaat namelijk elk hele uur en gezien het ritje met de metro ongeveer een kwartiertje is moet het allemaal wel passen.

Onze planning klopt prima, want om 9.50 uur staan we al op de juiste boot! Het is nog niet heel druk op de boot en wanneer we later op het eiland rondlopen begrijpen we waarom dit is. In het klein half uurtje varen naar Fjäderholmarna komen we langs de gigantische cruiseschepen die in de haven liggen en hebben we mooi uitzicht over een heel aantal andere eilandjes die Stockholm rijk is. Ook kun je vanaf het water zien dat ze nog flink bezig zijn in en om de stad, de skyline toont vele kranen en bouwsteigers.

Als we een half uurtje later op het eiland zijn aangekomen gaan we eerst op zoek naar een kopje koffie. Er zijn maar een aantal restaurantjes en cafeetjes op het eiland, maar álles blijkt pas vanaf 11 uur of later tot leven te komen. Tip dus voor een ieder die hierheen wil: pak niet de eerste boot! Je kan met een gerust hart later gaan, iedereen op het eiland moet eerst rustig opstarten...

Terwijl we onze ronde over het eiland maken langs de kunstenaars die er zitten zien we ook daar dat nog niet alles open is en bij de glasblazerij vertellen ze ons dat ze hopelijk vanaf 12 uur gaan glasblazen. Uiteindelijk kunnen we dan toch om 11 uur ergens wat te drinken bestellen en hebben we mooi uitzicht over het water en de omliggende eilandjes. Nadat onze fika op is lopen we nogmaals het rondje om het eiland, inmiddels is alles wel zo'n beetje open. We gaan de verschillende winkeltjes langs, maar het spreekt ons dit keer allemaal niet zo aan. Daarnaast merken we dat de eigenaren, voor ons gevoel, ook een stuk minder praterig zijn dan toen we hier 9 jaar geleden waren. Een goedemorgen wanneer je binnenstapt lijkt soms al veel te zijn.

We lopen uiteraard ook nog even langs de glasblazerij waar ze inderdaad inmiddels zijn begonnen met blazen. Ze maken vaasjes die we ook in het winkelgedeelte van het atelier hebben zien staan, maar "verwend" als we zijn door bijvoorbeeld Kosta vinden we dit minder speciaal. Ze maken de vaasjes haast aan de lopende band en ze worden in mallen geblazen, wat ons betreft toch minder speciaal en we vinden de prijs dan ook aan de wat hoge kant gezien de tijd die ze met 1 vaasje bezig zijn.

Inmiddels zijn we wel een beetje uitgekeken op het eiland en als we zien dat het bijna half 1 is kijken we in het haventje of de boot terug naar de stad er nog is. Ze willen net weggaan, maar wanneer we zwaaien en vragen of we nog mee mogen kan dat! We blijken een privéboot te hebben en zijn de enige passagiers, wederom gaan we voor op het dek staan en hebben we mooi uitzicht tijdens de tocht terug.

Wanneer we in de stad terug zijn gaan we op zoek naar een plek om te lunchen en stranden bij een café waar ze Deens smörrebröd verkopen. Het zit er aardig vol, kan niet anders dan een goede keuze zijn. Wanneer we ons gekozen smörrebröd krijgen kunnen we ook niet anders zeggen dan dat het erg lekker was, dus mocht je ooit in Stockholm zijn ga dan vooral naar Matrosen Smörrebröd!

Na de lunch vervolgen we onze wandeling in de richting van Östermalm, waar we nog even een rondje wandelen voordat we weer teruggaan naar de camping. Uiteindelijk lopen we rond kwart voor vier weer de camping op, de voeten zijn wederom moe gelopen. We zijn blij dat het nog wat waaide in de stad en dat je soms schaduw hebt van de hoge gebouwen. Op de camping wordt er nog een wasje gedraaid en gedroogd, met deze temperatuur en wind is het allemaal zo droog.

Morgen nog een laatste dag in de stad, we gaan zien waar die ons heen brengt!

1. Kitte-en-Ma:
    14 juni 2023
    Hej, hej Marloes, Ellen en Bert,
    Wat leuk om in jullie spoor weer door Zweden en de afgelopen dagen in het bijzonder door Stockholm te kunnen struinen. Ook wel een beetje jaloersmakend, maar dat nemen we graag op deze koop toe. Op de kaart volgen we jullie reis met de camper op de voet en we kwamen al heel wat voor ons bekende plekjes tegen. Dus vooral zo doorgaan, dan blijven we meegenieten en ligt er de uitdaging om het volgend jaar bij leven en welzijn zelf voor een deel nog eens dunnetjes over te doen. Want Kopenhagen, het Glasriket, Öland en Österlen zouden we graag nog eens een keer bezoeken.
    Geniet nog even van die mooie hoofdstad aan het water en dan op naar het echte glasblazen!
    Veel vakantieplezier nog daar in het hoge Noorden! Groet, Kitte en Ma.