Oeps! Weer met een pont…

12 juni 2018 - Trois-Rivières, Canada

We verlaten vanochtend niet al te laat onze camping in de buurt van Montréal, wel moeten we hierbij zeggen dat het wel een klein beetje met pijn in het hart is. Zulke mooie sanitaire voorzieningen zullen we niet snel meer vinden, maar we willen door. Dus let’s go!

Onze route gaat in de richting van Québec, maar dit in ene rijden vinden we wat veel dus we gaan naar Trois Rivières. Een ritje van zo’n 180 kilometer waar we weer zo’n 4 uur over zullen doen zonder te stoppen. Als we de camping afrijden gaan we eerst langs een benzinepomp, dit blijft toch wel een bijzondere belevenis. Je betaalt een vast bedrag en als je aan dat bedrag zit houdt de pomp ermee op. We hebben de tank dan ook nog niet volledig vol zien staan, want weten wij veel voor hoeveel geld hij écht helemaal vol is?

Vanuit onze camping zijn er 2 routes in de richting van Trois Rivières die je kunt nemen wanneer je niet over de snelwegen wilt, de ene gaat echt via Montréal waarbij je door het centrum moet. En via de andere route rijd je langs de Rivière Richelieu en kom je door allerlei kleine dorpjes. Wij kiezen voor het laatste, vooral omdat we niet zoveel zin hebben om de drukte van de stad weer op te zoeken.

Onze koffiestop houden we aan de rand van Bassin de Chambly, dit is een meer waar verschillende kleinere wateren op uitkomen. Laten we het erop houden dat we wel eens rottere plekken hebben gezien om koffie te drinken, in de zon met het uitzicht over het water is het echt zo verkeerd niet.

Wanneer we langs de Rivière Richelieu verder rijden komen we langs het ene na het andere duur uitziende dorpje. Alle huizen hebben in deze dorpen uitzicht over het water en dus bijna allemaal een eigen steiger (en boot!). En de huizen zijn zó groot dat je er wel met zo’n 20 personen kan wonen... Alle tuinen zien er hier weer strak en verzorgd uit en het ene huis is nog mooier dan het andere. Wat ons wel opvalt in een aantal dorpjes is dat er veel huizen te koop staan. Binnen een straal van 20 km kan je dus goed shoppen als je niet heel erg dorp vast bent.

Om uiteindelijk bij Trois Rivières te komen moesten we nog een keer het water over, dit keer de Fleuve St. Laurent. Ook wel de St. Lawrence rivier genoemd, maar hé je bent in het Franstalige gedeelte of niet… Bij Sorel gaan we het water over, we wisten alleen eerst niet goed of dit een weg was of toch een pontje. Maar eenmaal aangekomen weten we al snel het antwoord; weer een pont!

Ook deze pont moeten we betalen, maar ons Frans is niet zo goed en het Engels van de loketdame is ook niet om over naar huis te schrijven. Uiteindelijk snappen we dat we maar even naar laan 2 moeten doorrijden. Ondertussen is de pont al aangekomen en rijden de eerste auto’s er vanaf, we zien er ook een zestal vrachtwagens afrijden en zijn al snel gerustgesteld. Als deze vrachtwagens erop konden, dan kunnen wij er zéker op!

Dit hele proces duurt nog eventjes en een dame van de pont komt op ons afgelopen, ze vraagt of we al een ticket hadden. Nee, want de loketdame snapte ons niet en wij haar niet. Het blijkt dat de loketdame een vraag had over onze hoeveelheid propaan, maar dit is max 20 liter en dus wordt het goedgekeurd. Deze pont dame geeft dit aan de loketdame door en we kunnen een kaartje kopen. Als we aan boord van de pont mogen draait ze de propaankraan dicht i.v.m. veiligheid; helemaal prima, snappen we!

Ook deze pont wordt weer hutje mutje volgeladen en na een vijftal minuten gaan we weg. De gehele overtocht duurt een klein kwartiertje en aan de overkant zoeken we eerst een plek om even te lunchen. Na de lunch rijden we eerst naar Trois Rivières voordat we naar de camping rijden. Helaas viel dit stadje ons erg tegen en rijden we al snel door naar de camping.

Rond half 4 komen we aan op de camping welke net buiten het stadje ligt aan de Rivière St. Maurice. We zoeken, denken we, een plaatsje uit vlakbij de opgang naar het water. Als we eenmaal bij de plaats aankomen komen we erachter dat we helemaal niet bij het water kunnen komen, oeps!

Ach naja als we een klein stukje lopen kunnen we het water wel zien en de camping heeft nu hij nog zo leeg is een mooi uitzicht over de boerenvelden. Het is ook vandaag weer lekker weer en we zijn blij dat het wat waait, dan is de temperatuur net iets aangenamer.

We zitten de rest van de middag lekker in het zonnetje en wagen ons vanavond vast weer aan een rondje jokeren. Morgen gaan we weer en route, op naar Québec!

1. Kitte-en-Ma:
    13 juni 2018
    Hallo familie Van Rooij uit Holland met een Canada Cruise Camper in Lane 2. Wat een lekker uitgebreid verslag weer van jullie verhalenvertelster. Helemaal uit de wereld van XXL. Alleen al die machtige waterstromen elke keer. Echt wel indrukwekkend! Wat is het hier in Nederland dan allemaal maatje M en S. Ik moet steeds aan het pontje bij Akersloot denken. Maar het went inmiddels natuurlijk ook, want jullie worden al niet meer warm of koud van Trois Rivières, laat staan Hundertwasser. Maar wij denken dat jullie de komende weken nog aardig wat imposant water voor, achter en om de wielen zullen krijgen. We verheugen ons in ieder geval al op de volgende verhalen en foto's. Fijne voorzetting!