Montréal; verrast?

11 juni 2018 - Montreal, Canada

Als we wakker worden schijnt de zon al, het is alleen nog erg fris. Maar wanneer we rond een uur of half 10 de camping verlaten is dat al wat minder en kunnen we de korte broek aan. We volgen de beschrijving die we van de camping hebben gekregen om bij metrohalte Longueuil te komen, de route brengt ons over een stuk drukke snelweg en wij zijn daar toch nét iets minder fan van. Op zo’n weg merken we dat we nog erg moeten wennen aan het principe dat je vanaf elke kant ingehaald kunt worden, we zijn blij als we bij de parkeerplaats aan zijn gekomen.

Op deze parkeerplaats kun je voor $6,50 de gehele dag parkeren, als wij parkeren staat er al een andere Cruise Canada camper en er volgen er nog 2. We vormen dus een gezellige familie zo. Het is even zoeken naar waar precies de metrohalte is, maar wanneer we het aan iemand vragen is het antwoord “Loop maar mee, ik moet toch die kant op!”

De meneer in kwestie loopt met ons mee in de richting van de metro, laat ons zelfs zien hoe de metrokaart in elkaar zit en laat ons zien waar we kaartjes kunnen kopen. Wat een gastvrijheid, worden we blij van! Voor $10 per persoon kopen we dagkaarten voor de metro, hiermee kunnen we op elk moment een metro pakken om naar een ander stukje van de stad te gaan.

Na een minuut of 20 in de metro stappen we uit op Berri-Uqam, stappen we over op de oranje lijn en eindigen we onze metrorit bij Champ-de-mars. Als we de straat op lopen weten we even niet zo goed waar we heen moeten en lopen we maar gewoon, dit blijkt de goede kant op te zijn. Het is ondertussen al 10.30 uur dus we zoeken eerst maar een plek voor koffie/thee, dit doen we bij Mr.Puffs. Bij onze koffie/thee nemen we 6 puffs, want we hebben geen idee wat het zijn en zijn nieuwsgierig. Het blijken mini oliebollen te zijn waar ze sausjes over doen, erg lekker!

Na de koffie lopen we in de richting van de oude haven, vanaf hier heb je een goed uitzicht over de skyline van Montréal. Het blijft toch wel een vreemd gezicht, die “oudere” gebouwen omgeven door alle nieuwe wolkenkrabbers. We zeggen natuurlijk oud, maar zo oud is het allemaal nog niet. Bij een jaar of 300 houdt het wel op…

Na de haven beginnen we onze wandelroute zoals hij staat beschreven in de Capitool gids, deze route leidt ons langs een aantal mooie oudere gebouwen. Waaronder het stadhuis en de Marché Bonsecours. We eindigen bij de Basilique Notre-Dame, maar hier staat op dit moment een enorme rij. Wij hebben niet zo heel veel zin om zolang te wachten dus maken nog een ommetje langs het water. Wat we een bijzonder fenomeen vinden in deze stad, maar eigenlijk in de gehele provincie is dat auto’s hier geen nummerbord hebben aan de voorkant van de auto. Het is soms net alsof je langs autodealers loopt i.p.v. parkeerplaatsen.

Ondertussen is het al lunchtijd en zoeken we een plek om te eten. Als we de lunch achter onze kiezen hebben bezoeken we een aantal souvenirwinkeltjes, maar ook een kerstwinkel! Deze winkel is het gehele jaar geopend, leuk om te zien maar niks gekocht. Als we doorlopen naar de Notre-Dame zien we dat er dit keer geen rij staat, we betalen $6 per persoon en lopen naar binnen.

Deze kerk is oorspronkelijk uit de 17de eeuw, maar werd in 1829 herbouwd. Er worden nog steeds kerkdiensten gehouden die zelfs om 7.30 uur AM al starten, dan heb je nog wat aan je dag zeg maar… In de afgelopen jaren zijn wij op vakanties toch we vele kerken binnen geweest, maar toch is dit wel een bijzondere. Deze kerk ziet er heel anders uit dan elke kerk die we hebben gezien. Het altaar is groots en bestaat uit grenen houtsnijwerk, met een blauwe achtergrond en een gouden hemel. Je zou denken dat het hierdoor vrij donker is, maar het lijkt wel alsof dit geheel licht geeft. We zijn blij dat we het toch nog een tweede keer hebben geprobeerd om naar binnen te gaan.

We vinden het nog wat vroeg om naar huis te gaan en gaan, via 2 metrolijnen, naar metrohalte McGill. Rondom McGill kun je namelijk Ville Souterraine, wat neerkomt op een “ondergrondse stad”. Deze stad is door middel van allerlei ondergrondse tunnels en hallen aan elkaar verbonden waardoor men in de winter haast niet meer buiten hoeft te komen. Een groot deel van de winkels in dit gebied loopt dan ook door onder de grond. Voor ons een vreemde gewaarwording en stiekem zijn we blij als we weer buiten staan, we houden nou eenmaal van frisse lucht…

Tegen 17.00 uur zijn we het toch wel zat en pakken we de metro terug naar Berri-Uqam om daarna over te stappen in de richting van Longueuil. Onze camper staat nog netjes op de parkeerplaats, maar zijn broertjes/zusjes zijn al verdwenen. We nemen een andere route richting de camper en helaas is ook deze route vrij druk. Na zo’n dag rondbanjeren in de stad is dit weer even schakelen en vinden we dat sommige manoeuvres van Canadezen niet mis zouden staan in het programma ‘Idioten op de weg’. Wat het vooral lastig maakt is dat ze écht niet te voorspellen zijn, je hebt geen idee wanneer of waarom iemand opeens naar rechts of links gaat. Ze geven elkaar op zo’n moment ook maar weinig ruimte, maar rond 18.00 uur komen we veilig en wel aan op de camping.

We maken iets simpels te eten en besluiten om daarna gewoon even helemaal niks meer te doen, het is mooi geweest voor vandaag! Wat we van de stad vonden weten we nog niet zo goed, we vinden Ottawa een leukere stad heen te gaan. Montréal heeft meer het gevoel van Toronto, het is dan ook na Toronto de grootste stad van Canada. Dus heeft het ons verrast? Niet echt, maar we hebben het wél gezien…

Morgen op naar een nieuwe plek, we rijden namelijk naar Trois-Rivières.

1. Menno:
    12 juni 2018
    Uit de reisgids (ik probeer het beetje te volgen) had ik beetje dezelfde topdrie van steden gemaakt, Ottowa, Montréal, Toronto. Steden zijn overigens mooier en wat meer historie dan aan de westkust heb ik het idee. Maar zoals je zegt, op veel meer dan 300 - 400 jaar geschiedenis kunnen ze niet bouwen natuurlijk. Wat dat betreft altijd onvergelijkbaar met Europese steden.
    Erg benieuwd naar de kusstreken waar jullie nu zachtjes aan heen gaan trekken. Maar aan water geen gebrek met al die rivieren, ook mooi! Veel plezier!