Een zeer lange busrit…

7 oktober 2023 - Singapore, Singapore

Vandaag is het dan zover, de langverwachte reis naar Australië gaat beginnen! Het is vanmorgen nog vroeg als m’n wekker gaat, namelijk om 6 uur om precies te zijn. Ik heb wat onrustig geslapen waardoor ik om half 6 al klaarwakker ben, ik ga rustig aan m’n bed uit en ontbijten. Ik heb namelijk om 7 uur afgesproken met taxibedrijf PapMam die me naar Schiphol zullen brengen.

Voordat we weggaan doe ik nog een laatste check of ik alles heb, maar als ik nu nog iets ben vergeten verkopen ze dat daar ook vast wel. Mijn bagage is zeer bescheiden en met mijn 13 kilo zware backpack blijf ik ruim onder de gewichtslimiet. Er wordt dan ook gegrapt hoe het kan dat ik met 4 weken Australië zo weinig meeneem, maar 3 weken Scandinavië vele malen meer. Laten we het houden op het aanbod van ruimte wat er mee kan…

Het is onderweg naar Schiphol lekker rustig op de weg en we kunnen zo doorrijden. Hemelsbreed verschil met de doordeweekse dagen als de A9 helemaal vaststaat…

Zo tegen half 8 rijden we de P1 op en vinden we al snel een parkeerplaats, heel Nederlands op niveau “klompen”. We lopen naar terminal 3, wat vanaf P1 toch nog best een stukje lopen is, waar ik me kan inchecken bij balie 31 van Singapore Airlines.

Als we bij de desbetreffende balie aankomen staat er al een rij, maar het inchecken gaat pas een kwartier later open dus we sluiten wat later aan. Wanneer de incheck opengaat neem ik al even snel afscheid van pap en mam waarna het avontuur gaat beginnen.

In de rij ontdek ik al een aantal reisgenoten en wordt het al snel gezellig, de spanning voor de reis neemt hierdoor bij mij met de minuut af. Al vlot heb ik mijn tas afgegeven en we lopen gedrieën naar de security.

Online had ik een tijdslot geboekt, maar de speciale rij hiervoor heb ik nooit gevonden… We sluiten dus achteraan in de drukte, wel fijn dat je tegenwoordig (blijkbaar) je elektronica en vloeistoffen niet meer uit je tas hoeft te halen. Als ik aan de beurt ben hoeft alleen mijn rugtas even een extra check op drugs en weet ik wat en we kunnen door naar de paspoortcontrole. Ook hier lijkt het druk, maar we zijn er al met al redelijk vlot doorheen waardoor we uiteindelijk om 9.15 uur bij een koffietentje neerstrijken waar we wat drinken en fruit halen.

Zo na half 11 zien we op de borden dat we ons naar de gate mogen begeven, bleek nog wel iets verder lopen dan we dachten dus eenmaal daar begon het boarden al. Het boarden an sich blijft altijd een mooi fenomeen om te zien, mensen die al minutenlang in de rij gaan staan terwijl er nog niks open is.

Uiteindelijk blijken wij als “group 4” een soort priority te hebben en mogen we de hele rij overslaan en wandelen we zo het vliegtuig in. We zitten met de groep verspreid over een aantal rijen die allemaal bij elkaar rond de buurt zitten, erg gezellig om straks tijdens de vlucht elkaar al beetje te leren kennen.

Wanneer we zitten duurt het enorm lang voordat we eenmaal weggaan, het blijft de push-back van een United vliegtuig niet helemaal goed is gegaan waardoor hij achter ons volledig stilstaat. We kunnen voorlopig nergens heen… Gelukkig is de airco aan en krijgen we wat water.

In plaats van 11.15 uur vertrekken we uiteindelijk om 12.30 uur, het halen van de overstap op Singapore wordt wel heel uitdagend…. Gelukkig hebben ze aangegeven al in contact te staan met Singapore of ze wellicht kunnen wachten op ons.

Het opstijgen vind ik nooit een pretje, maar eenmaal in de lucht is het net een enorm lange busrit. Alleen dan wel op 11 kilometer hoogte, details!

Als ik dit verhaal begin te typen vliegen we inmiddels al een uurtje of 8 en hebben we al meerdere snacks (o.a. zoutjes, muffin) op en ons “avondeten” wat echt meer dan prima was. Stukje gekruide kip met dito sperziebonen en wat andere groentes, met als toetje een lekker ijsje!

Daar we naar het oosten vliegen zien we op een gegeven moment de zon onder gaan, wat een mooi gezicht! Doordat het buiten zo donker is kan je wel voor je gevoel al snel mee in het nieuwe ritme, alleen slapen in een vliegtuig? Dat wil toch niet echt lukken… Het entertainment systeem aan boord heeft een gigantisch aanbod met honderden films, genoeg keuze zou je zeggen! Dus ik vermaak me met een paar films en wissel het af met wat muziek via Spotify, want naast het scherm zit een USB poort waardoor je je telefoon weer vol mee het volgende vliegtuig mee in kunt nemen. En uiteraard wordt er al flink wat afgekletst met verschillende reisgenoten, helemaal leuk om met deze mensen 29 dagen op reis te zijn!

Inmiddels is het 22.00 uur Nederlandse tijd, maar doordat het buiten zo donker is en de lange dag voelt het wel als de 4.00 uur die het nu in Singapore is. Nog een kleine 3 uur te gaan en dan als een razende overstappen op de volgende vlucht naar Sydney, dat moet qua vliegtijd een eitje zijn in vergelijking met deze…

We gaan straks eerst duimen dat het grondpersoneel ons inderdaad staat op te wachten om ons door te sluizen naar de volgende gate.

To be continued…

1. Arie:
    8 oktober 2023
    Wat gezellig dat je al reisgenoten hebt gespot.Busreis hihi grapjas, als dat jou helpt (;
  2. Ted Bruijn:
    5 november 2023
    Ik kwam jouw verslag hier tegen. Leuk om onze reis nog een keer in jouw woorden en beelden over te doen!