Yellow Water Cruise - Billabong

28 oktober 2023 - Kakadu National Park, Australië

Vanmorgen weer lekker ontbeten met een bakje yoghurt in bed, we hoefden niet te haasten want Shane zou ons om 9.00 uur komen ophalen. Het programma voor vandaag was nog wat onduidelijk daar alles aan het weer zou liggen qua wat er wel of niet zou kunnen.

Netjes op tijd staat iedereen weer klaar en we rijden op tijd weg, meteen vertelt Shane ons dat het geplande programma helaas niet door kan gaan. De lookout waar we heen zouden wandelen is het te warm voor, het wordt vandaag over de 40 graden in de middag (warmste dag van de week) en op het geplande moment zou het al zon 38 graden zijn. Oh en op de lookout is er geen enkele kans op schaduw, dus hij wil het risico niet nemen en vindt het te gevaarlijk. Zéker als je bedenkt dat de wandeling naar de top nog zo’n 250 hoogtemeters stijgen is… Het andere gedeelte wat niet door kan gaan is in verband met een zoekactie die opgezet is door politie in samenwerking met de rangers, er is een meisje vermist in Kakadu. Ze is gaan kamperen en haar familie heeft al een week niks meer gehoord, volledig begrijpelijk dat we dan niet naar dat gebied kunnen. We zouden alleen maar in de weg lopen…

Shane probeert er in ieder geval ondanks alles het beste van te maken, we bezoeken een visitor centre en een aboriginal Kunsthal. Verder laat hij ons nog het dorpje Jabiru zien wat volledig door mijnwerkers is opgebouwd. In Kakadu is een mijn geweest met goedkeuring van de aboriginals, wel is er toen afgesproken dat alles weer teruggebracht zou moeten worden naar de oorspronkelijke staat. Het ontmantelen van de gehele mijn is inmiddels gestart, we zien dat het waterbassin al bijna helemaal leeg is en dat er een grote hoeveelheid steen en dergelijke klaarligt om de afgegraven mijn weer vol te gooien.

Helaas zien we onderweg maar weinig wildlife en ondanks dat Shane echt z’n best doet is de ochtend een beetje mwah… Dat je bijna denkt: zonde van de tijd. We gooien het op overmacht en zetten al onze zinnen op de boottocht van vanavond!

Rond 12.00 uur zijn we weer terug bij het hotel en lunchen we wat. We besluiten en klein rondje in de omgeving te lopen, maar ook nu zien we maar weinig volgens. En toch zouden er in heel Kakadu zo’n 290 soorten moeten leven… Het is inmiddels nog warmer dan het vanmorgen al was en we besluiten de zwemspullen te pakken en naar 1 van de 2 zwembaden te gaan. Het water is lekker opgewarmd door de zon, heerlijk! We vermaken ons zo een paar uurtjes in en om het water voordat we ons klaarmaken voor het avondprogramma.

Om even voor 16.00 uur staan we weer klaar bij de bus en brengt Shane ons naar de aanlegplaats vanaf waar de Yellow Water Cruise vertrekt, we hebben de sunset cruise en we zullen om 16.30 uur vertrekken.

Met onze groep hebben we een hele boot voor onszelf en als we pas net aan boord zijn wordt ons al gemeld dat we de armen goed binnenboord moeten houden, er zwemt een krokodil vlakbij de boten.

Al vlak nadat Greg, onze kapitein van vandaag, de boot de Billabong opstuurt zien we al de eerste krokodillen. Tot onze verbazing zien we dat vaak de vogeltjes in de buurt van een krokodil zitten te chillen op de oever van de rivier. Al binnen een paar minuten is onze hele mening over Kakadu bijgesteld, we waren eerst teleurgesteld maar dit maakt alles goed! We zien tientallen verschillende soorten vogels en ook in flinke aantallen! De ene vogel is nog mooier dan de andere. En ook de krokodillen laten zich vanavond goed zien, soms al zwemmend in het water maar ook regelmatig op de oever van de rivier chillend in het zonnetje.

En dat alles terwijl het zonnetje langzaam ondergaat en we dus mooi licht hebben en het water soms zo glad is als een spiegel. We zijn een stelletje geluksvogels! De krokodillen die we vanavond gezien hebben variëren qua lengte zo tussen de 1,5 en 4 meter ongeveer. De grootste die Greg hier tot nu toe heeft gezien is ongeveer 5 meter en noemen ze liefkozend Van Gogh. In de ruim 2 uur dat we varen kijken we onze ogen uit, dit is waarom je naar Kakadu wilt. Al die vele vogels die je langs de kant ziet en daartussen de zwemmende krokodillen.

De zonsondergang is prachtig en we liggen met de boot een tijdje stil op het water met uitzicht op een groot aantal prachtige waterlelies, overvliegende vogels en ook een krokodil op de oever. Deze zonsondergang maakt de mislukte bij Uluru meteen weer goed, deze cruise zou ik echt iedereen aanraden om te doen. Voordat we weer aanmeren zien we in de verte ook nog een aantal buffels lopen, leuk! Het is onbegrijpelijk dat dit al dat droge land langs de rivier tijdens het regenseizoen helemaal onder water staat. En dan niet een klein beetje hoger, nee vele meters hoger zelfs.

Na de cruise rijden we weer terug naar het hotel, waar het tijd is om te eten. Ik lust ook wel wat aangezien het al 19.00 uur is inmiddels, vandaag ga ik voor de Hawaii pizza welke ook weer goed smaakt.  A het eten spellen we nog een paar rondjes “Regenwormen” voordat iedereen aftaait en naar bed gaat. Morgen vertrekken we om 7.00 uur naar Litchfield National Park waar we bij watervallen kunnen zwemmen om daarna terug te rijden naar Darwin.

1. Menno:
    29 oktober 2023
    Tsja, niet elke dag kan een 10 zijn. Maar je maakt ook zoveel mee, dat je elke dag op iets prachtigs hoopt. En dat was het uiteindelijk! Heel gaaf die krokodillen. Zeer imposante beesten.
  2. Wies:
    29 oktober 2023
    Wat staat dat water laag! Maar wat wil je ook met 40 graden in de lente! Prachtig plaatje van die zwemmende croco 😊maar die zeearend is ook gaaf! En een ontzettend mooie zonsondergang 😍
  3. Kitte-en-Ma:
    29 oktober 2023
    'Vroeger' was er al een serie op de Nederlandse TV: 'Varen is fijner dan je denkt.' En dat geldt dus kennelijk nog steeds, ook in Australië. Gelukkig maar.