Van Tasmanië naar Melbourne

15 oktober 2023 - Melbourne, Australië

Vanmorgen konden we lekker uitslapen, heerlijk even zo’n rustige ochtend na het vele vroege opstaan. Zo’n reis als dit kan je namelijk niet bepaald vakantie noemen, het zijn soms lange dagen met vooral vroeg opstaan. Maar vanmorgen konden we dus heerlijk rustig aan doen, we hoefden pas om 10.40 uur beneden in de lobby klaar te staan met alle bagage. Ik werd vanmorgen uiteindelijk dan ook rond een uur of 8 wakker, lekker! Zo rond 9 uur toch snel mijn bed uit en samen met Eva even langs een bakker gewandeld om lunch te halen, we vliegen namelijk onder lunchtijd dus dan is iets te eten mee wel fijn. En als je het niet haalt op het vliegveld is het nog stukken goedkoper ook!

Als we terugkomen ga ik op mijn gemak ontbijten, lekker weer aan de yoghurt met blauwe bessen. En dan eigenlijk vooral deze smaak van yoghurt word ik erg blij van, heerlijk! Na het ontbijt pak ik op het gemak mijn tas in, inclusief natuurlijk mijn gewassen kleren. Het is elke keer weer even passen en meten, maar de tas gaat weer dicht dus op naar Melbourne!

Rond half 11 loop ik op mijn gemak naar beneden en check mezelf uit bij het hotel in Hobart. Zoals elke keer is iedereen weer op tijd beneden en kunnen we dan ook om 10.45 uur met de bus vertrekken richting de luchthaven. Het is maar een klein kwartiertje rijden en dan zijn we er al. De luchthaven is totaal niet te vergelijken met bijvoorbeeld Schiphol, het is maar een klein vliegveldje. Alhoewel je dat natuurlijk ook wel had kunnen bedenken toen ik laatst schreef dat ze maar 1 bagageband hebben, zo hebben ze dus ook maar 6 gates.

Als we alle spullen hebben gaan we naar de balie van Jetstar om ons in te checken, Eva en ik melden ons tegelijk bij de balie en vragen of het mogelijk is om naast elkaar te zitten. De man is erg behulpzaam en regelt dit gelijk voor ons, fijn! Ik krijg een plaatsje aan het raam en Eva ernaast. Als de bagage ook verdwenen is op de band lopen we verder naar de gates, maar eerst nog even door de security natuurlijk. Ook hier zijn we zo doorheen en dan komen we in de grote hal waar meteen alle gates aan zitten, we lopen een stukje verder en zien om het hoekje onze gate. We vertrekken vandaag vanaf gate 6 en gaan in een hoekje met stoelen zitten en vullen onze waterflessen, hadden we eerst niet gedaan want dat scheelt gewicht in de handbagage. Want stel je voor dat ze die gaan wegen...

Uiteindelijk beginnen ze om 12.00 uur al met boarden en mogen we al wandelend over het asfalt naar het vliegtuig en via een losse trap het vliegtuig in. We zitten dit keer op rij 25, helemaal prima zou ik zeggen. Je kan zien dat dit een echte binnenlandse vlucht is, ze zijn heel wat anders ingericht dan vliegtuigen voor internationale vluchten. Maar hey, het brengt ons van A naar B dus helemaal prima.

Als uiteindelijk iedereen zit zegt de captain dat het allemaal nog even duurt, er moesten namelijk mensen van vlucht die eerder naar Melbourne zou gaan mee met ons vliegtuig. Dat eerdere vliegtuig heeft namelijk terug moeten keren wegens een storing, laten we hopen dat ons dit niet gebeurt. Uiteindelijk vertrekken we alsnog mooi op tijd en de vliegtijd is wel 59 minuten. Het is mooi weer om te vliegen, de lucht is blauw en vanuit het raam zie ik een mooi wolkendek als we opgestegen zijn. Het opstijgen was wel iets minder fijn, we moesten flink stijl en snel stijgen. Iets minder prettig voor de oren, maar als je eenmaal op hoogte zit is het weer een eitje.

Uiteindelijk landen we zelfs iets voor tijd, namelijk om 13.55 uur. Nadat we het vliegtuig hebben verlaten en de bagage hebben opgehaald, weer alles is meegekomen, zijn we uiteindelijk rond 15.00 uur in het hotel. Hier worden door de reisleidster alle kamerpassen uitgedeeld en met Eva en Liesbeth spreek ik af om door de stad een wandeling te gaan maken, dus snel tassen droppen en gaan met de banaan.

We beginnen de wandeling bij de Queen Victoria Market wat een enorme overdekte markt is. Het is leuk om er even over heen te lopen, maar is het een must-zee als je hierheen komt? Nou ja, wat mij betreft mag je het overslaan. Na de markt lopen we in de richting van Flinders Station, dit wordt omschreven als het mooiste station van Melbourne. En ik moet zeggen, daar hebben ze dan wel weer gelijk in. Het is een mooi imposant gebouw, jammer genoeg kan je er niet even binnen kijken daar alles met een soort OV-chipkaart poortjes is afgesloten.

Helaas is het inmiddels gaan regenen, maar daar staat Melbourne ook om bekend. Het kan er namelijk 4 seizoenen in 1 dag zijn, dus zo kan het regenen en zo kan de zon schijnen. De temperatuur is wel goed, namelijk zo rond de 17 graden dus het is totaal niet koud. Alleen jammer van die regendruppels op ons...

We wandelen een route vanuit een boekje en komen langs een aantal street art gedeeltes, niet alles is mijn smaak maar grappig om gezien te hebben. De wandeling brengt ons ook onder andere langs het gemeentehuis en een operagebouw, leuk om gezien te hebben. Als we klaar zijn met de wandeling begint het harder te regenen, we steken via een brug de Yarra over. Aan de andere zijde zijn er namelijk vele restaurantjes en als het echt harder begint te regenen kiezen we iets uit om lekker te gaan eten.

We zien al snel dat het eten hier alweer ietsje duurder is dan in Hobart, maar we zitten dan ook middenin een grote stad. Ik ga vandaag voor een pizza, lekker! Na het eten wandelen we rustig in de richting van het hotel. Als we bijna bij het hotel zijn duiken we nog snel de Aldi in die over 10 minuten dicht gaat, we halen een ontbijtje voor 2 dagen en een setje bananen. Morgen kijken we wel weer verder wat we nog moeten halen voor lunch, maar het ontbijt is in ieder geval binnen!

Eenmaal op de kamer is het weer organiseren van spullen, beetje rommelen, foto’s uitzoeken en dit verhaal maken. Straks lekker douchen en op tijd in bed, misschien dan eindelijk eens een paar pagina’s lezen. Morgenochtend gaan we een rondje door Melbourne fietsen en daarna weer de tijd aan onszelf voordat de intensievere reiswagen weer gaan beginnen.