Tasmania - The wildlife

14 oktober 2023 - Hobart, Australië

Het is vandaag weer vroeg dag, om 6 uur gaat namelijk de wekker. Vannacht weer lekker geslapen, dat scheelt toch wel een stuk! Nu eindelijk ook het idee dat de jetlag er toch wel uit is, duurde even maar dan heb je ook wat.

Gisteren heb ik bij de supermarkt al een lekker ontbijtje gekocht, dus ik vul een glas met blauwe bessen en yoghurt. Vanuit bed eet ik dat lekker op, even rustig aan opstarten. Na het ontbijt check ik nog 1x mijn tas of ik alles heb ingepakt en tegen 7 uur loop ik naar beneden. Vandaag wel  in lange broek, trui en een goede jas. De weersvoorspellingen voor vandaag zijn mwah, maar nu schijnt het per jaar maar 40 dagen droog te zijn in Hobart dus heel gek is het niet.

Wederom staat iedereen van de groep al keurig op tijd klaar beneden in de lobby en dus wandelen we om 7 uur naar de haven, op naar het kantoor van Tasman Cruises. De chauffeur van vandaag stelt zich voor als Phil en hij checkt wat we graag willen lunchen, dit is er namelijk bij inbegrepen en moet hij doorgeven aan desbetreffende restaurant. We zijn niet de enigen die met de Phil meegaan, in totaal zijn het 33 mensen. Alles en iedereen is op tijd en dus rijden we om 7.30 uur richting Port Arthur.

Het is zo’n 1,5 uur rijden en als we daar eenmaal zijn aangekomen doen we een breakfast tea bij een klein cafeetje, er staan daarnaast ook warme muffins voor ons klaar. Eva en ik delen er 2, eentje met frambozen en de andere met chocolade. Beiden zijn heerlijk! Na nog een snelle plaspauze moeten we om 9.30 uur naar buiten, daar staat Ben voor ons klaar. Hij legt ons uit wat ongeveer de vaarroute zal zijn en dat we ook een poncho krijgen tegen eventuele regen of opspattend water. Na verdere uitleg stappen we weer de bus in, op naar Pirates Bay!

Zo rond een uur of 10 zijn we daar dan eindelijk en we stappen op het bootje, het is zoals Ben zegt een boot met overal airconditioning. Dat wil zeggen dat hij aan alle zijkanten volledig open is, maar wel met een dak boven het hoofd wat wel weer fijn is mocht het gaan regenen. De felrood gekleurde poncho’s doen we aan boord aan en we gaan een beetje aan de achterkant zitten, daar het een soort speedboot is gaat de voorkant tijdens het varen nogal omhoog. In het midden of aan de achterkant heb je hier het minste last van en minste kans om zeeziek te worden. Voor de zekerheid krijg je, als je wilt, nog 2 gemberpilletjes om zeeziekte te voorkomen. Ik neem ze graag aan, want je weet maar nooit!

De kapitein voor vandaag is Tim, een spontane jonge gast die veel weet te vertellen over Tasmanië en de route die we vandaag afleggen. Als iedereen er klaar voor is zet hij er het gas op en stuiven er vandoor in de richting van het open water. De route voert ons langs de oostkust van Tasmanië helemaal naar het zuiden naar Tasman Island.

De boottocht is meteen al indrukwekkend, we varen namelijk langs de hoge bekende rotsformaties en langs een flink aantal grotten. We kunnen er zelfs met de boot heel dichtbij komen waardoor je je nog kleiner voelt, de enorme rotsen zijn gigantisch! Als we nog niet heel lang aan het varen zijn komen we langs een enorme rots waar tientallen aalscholvers op wonen. Wat een mooi gezicht om te zien! Al die zwart-witte vogels afstekend tegen de donkere kleur van de rotsen, gaaf! Sowieso zien we onderweg ook veel andere vogels, zelfs vogels die wanneer het hier winter is helemaal richting de Noordpool gaan en dan daarna weer hier terugkomen. Een flinke reis leggen ze elke keer af dus!

Als we weer verder varen komen we al snel de volgende dieren tegen, namelijk een enorme groep met dolfijnen. Ze zwemmen vlak rondom de boot in groepen, het zijn er minimaal 100 bij elkaar! Wat een gaaf gezicht en vooral ook hoe dichtbij ze komen! Als we een klein stukje verder varen zien we ook een aantal walvissen, wat een enorme beesten zijn dat! Ze glijden sierlijk door het water en klapperen met de staart op het water, WAUW! In totaal hebben we zeker 6 walvissen gezien en ook nog van een heel aantal het water wat ze omhoog blazen.

We zien ook een aantal albatrossen door de lucht vliegen, helaas te snel om te fotograferen maar wat een mooie beesten om te zien. We gaan echt van het ene naar andere hoogtepunt, want wat een enorm aantal beesten hebben we zo gezien. Helaas begint het dan toch weer te regenen, we duiken diep in onze poncho’s weg en Tim leidt ons met een flinke vaart door de regenbui heen op weg naar Tasman Island.

Tijdens het varen passeren we de mooiste rotsformaties tot we bij het eiland aankomen met de hoogst geplaatste vuurtoren van Australië. Tim laat ons zien op welke manier de materialen naar boven zijn verplaatst, heel primitief maar vooral ook heel innovatief. Wanneer we een rondje rondom Tasman Island hebben gedaan varen we terug in de richting van Pirates Bay waarbij we onderweg nog stoppen langs een flinke groep zeeleeuwen die lekker van het zonnetje aan het genieten zijn. Na deze laatste stop scheuren we in een klein kwartier terug naar de baai, wat een onwijs gave tocht was dit!

Eenmaal aangemeerd gaan we met de bus naar een restaurant waar we ons bestelde lunch krijgen, fish & chips met appelsap. Heerlijk om warm te lunchen na een koude tocht op het water. Na de lunch vertrekken we naar Unzoo, een soort klein dierentuin waar onder andere de Tasmaanse Duivel woont en een heel aantal kangoeroes. Als eerst gaan we uiteraard naar de Tasmaanse Duivels, wat een gekke beesten zijn dat toch! Je kunt goed zien dat ze een flink aantal spieren in de kop hebben zodat ze met hun bek heel wat aan gort kunnen trekken. De dierenverzorgster legt ons ook uit wat ze allemaal doen om de soort te behouden daar ze een tijdje terug met uitsterven werden bedreigd, mooi om te zien dat wat ze doen ook werkt.

Hierna wandelen we naar de kangoeroes, je kunt ze zelfs aaien en eten geven als je wilt. Het zijn wilde dieren en ik vind dat dan toch een beetje gek en bekijk ze van een afstandje. We zien zelfs wederom een aantal kangoeroes met een klein baby’tje in de buidel, blijft mooi om te zien. We kunnen nu wel beter zien hoe ze zich voortbewegen, soms op 4 poten en soms om te springen. Grappig wel om te zien! Helaas begint het af en toe weer te regenen, maar gelukkig kunnen we goed schuilen. De wind waait ook flink en dus voelt het vele malen kouder dan dat het ook echt is, jammer maar doe je niks aan. Op de momenten dat het droog moest zijn, was dat het gelukkig ook.

Na het bezoek aan Unzoo worden we weer gehaald door de bus die ons terugbrengt naar Hobart waar we rond 18.00 uur aankomen. We besluiten meteen in de haven wat te gaan eten en zijn uiteindelijk rond 19.45 uur terug in het hotel, mooie tijd om even een wasje te kunnen draaien en drogen. We kunnen nu lekker rustig aan doen, morgen hoeven we pas om 10.40 uur klaar te staan om naar het vliegveld te gaan. Morgen gaan we naar Melbourne, op naar nieuwe avonturen!

ps. Vandaag lekker veel foto’s, kon namelijk maar moeilijk kiezen uit de 300 foto’s van vandaag…

1. Menno:
    14 oktober 2023
    Wederom mooi! Albatrossen, wat een imposante vogels zijn dat toch! En walvissen! Altijd moeilijk om voor te stellen hoe groot dat is, je ziet maar zo'n kleine stukje ervan. Mooie boottocht hoor!
    Goede reis terug naar het vaste land!
  2. Karin:
    14 oktober 2023
    Wat super! En gaaf die dolfijnen en dan ook nog walvissen zien.....super leuk!
  3. Arie:
    14 oktober 2023
    Snap dat je zoveel fotootjes maakt.Is ook zoveel moois om te zien! Mooie foto's wedereom!!! Gezellig dat je een klik met Eva hebt. En dit is nog maar de eeste week 😉