Northern Territory - Op naar Uluru!

23 oktober 2023 - Uluru, Australië

Vanmorgen eet ik zomaar eens niet mijn ontbijt in bed, maar neem ik dat gewoon mee de bus in daar we om 7 uur vertrekken. Liever net ietsje langer blijven liggen dan vroeger eruit om te kunnen ontbijten...

Vandaag rijden we nog verder de outback in en eindigen we in een resort om de hoek van Uluru. Uiteraard stoppen we nog wel een aantal keren, maar dat is vooral om de benen te strekken. Vandaag geen uitgebreide fotostops helaas, maar we hebben wel wat kilometers om af te leggen.

We rijden dus vanmorgen vroeg weg en de eerste stop is rond half 10, we hebben een klein half uurtje te tijd om de benen te strekken en wat te eten en/of drinken. Het uitzicht is vandaag weer vooral veel van hetzelfde als gisteren, uitgestrekte vlaktes met rode grond en vooral lage struikjes en grassen.

Het verbaast me dat het overal nog zo groen is, ik had eerlijk gezegd verwacht dat het meer een woestijn zou zijn. Vooral veel grond en haast geen begroeiing, maar ik vind het nog vrij groen overal. Wellicht dat het komt doordat we nu in de lente zijn en niet in de zomer, kan natuurlijk dat het dan wel overal echt dor en kaal is.

Voor de lunchstop hebben we net iets langer de tijd om de benen te strekken, maar echt iets bekijken zit er niet in. De locaties waar we de stops elke keer hebben zijn vaak een tankstation met een klein winkeltje, er omheen is verder niks te zien of te doen. Waarschijnlijk hebben ze bedacht: oh, het is weer zoveel kilometer na het vorige tankstation dus er moet er hier weer een komen. Er valt echt verder niks te beleven...

Na de lunch rijden we door naar de grens van de staat Northern Territory, ook hier mogen we geen vers fruit of groente meenemen. Dus niet alleen bij het inkomen van Australië zijn ze streng, maar ook bij grenzen tussen de staten staan ze regelmatig te controleren. En de boetes, die zijn niet mis... Uiteraard heb ik geen van alles meer mee, dus ik maar me nergens zorgen om.

Wel leuk dat we eventjes stoppen bij de grens om even een foto van het grensbord te kunnen maken en op de achterkant staat natuurlijk South Australia aangegeven, de staat waar we net vandaan komen. Echt origineel met de namen van de staten zijn die Australiërs dus niet, “waar ligt het? Dan vernoemen we het daar naar!”

Vervolgens rijden we door naar een andere korte fotostop, namelijk die van Mount Conor. Deze rots lijkt op Uluru, maar het is hem toch niet. Wel leuk om er eventjes gestopt te hebben, jammer dat het zo heiig is en je hem niet heel duidelijk ziet. De temperaturen zijn vandaag overigens wel flink opgelopen, het is al boven de 35 graden en zelfs de wind voelt als een warme föhn. Gelukkig is het droge warmte en plakt niet meteen alles, maar warm is het wel!

Uiteindelijk komen we na nog een korte supermarkt stop rond 16.00 uur aan bij het resort in de buurt van Uluru. We hebben eventjes kort de tijd voor onszelf voordat we naar Uluru vertrekken om de zonsondergang te bekijken, hopelijk trekt het voor die tijd nog open daar het namelijk nog wat bewolkt is. Ik rommel voor vertrek in mijn kamer nog wat aan en loop nog een rondje over het resort.

Als we naar Uluru vertrekken is het al ietsje helderder, maar nog steeds wat heiig lijkt wel. We zoeken een plekje met mooi uitzicht op de rots en maken ons klaar voor de zonsondergang. En waar we hoopten op een spectaculair uitzicht valt het helaas een klein beetje tegen. De zon piept achter de wolken waardoor je helaas niet meer de felheid van de zon op Uluru hebt en het verschil van licht niet heel groot is. Alsnog is het natuurlijk wel een mooi gezicht om te zien! Blijft bijzonder, deze enorme rots in het verder vlakke gebied.

Na de zonsondergang rijden we terug naar het resort waar we wat kunnen eten, daarna op tijd naar bed want om 4.00 uur gaat de wekker. We gaan namelijk dan de zonsopkomst bekijken, ik ben benieuwd!

1. Bert:
    23 oktober 2023
    raar gezicht hoor, zo'n grote rode bult in een overwegend plat landschap.
  2. Ina:
    23 oktober 2023
    Dit is wel echt een reis. Na deze reis verdien je een vakantie met vaak uitslapen!
  3. Arie:
    24 oktober 2023