Litchfield National Park

29 oktober 2023 - Darwin, Australië

Vannacht was onze laatste nacht in het hotel van Kakadu National Park, het was een heerlijk hotel in een mooie omgeving. Wel heel erg blij dat gisteravond de verwachtingen van Kakadu eindelijk waargemaakt werden, wat hebben we toch onwijs veel mooie dieren gezien.

Vanmorgen moesten we na een aantal dagen relaxed opstaan toch weer vroeg eruit, de bus zou om 7.00 uur vertrekken. Op naar Litchfield National Park en terug naar Darwin vanwaar we naar Cairns gaan.

Voor vandaag staan er een aantal dingen op de planning, namelijk 2 watervallen waar we eventueel kunnen zwemmen en eindelijk het bekijken van termietenheuvels. Al sinds we in Kakadu zijn zien we ze continu vanuit de bus, maar we hebben nog geen mogelijkheid gehad om ze van dichtbij te zien.

Aangezien we zo vroeg op moesten en daardoor niet iedereen heeft kunnen ontbijten stond onze eerste stop gepland rond half 10. Even de benen strekken en eventueel wat te eten en te drinken kopen. Daar ik al had ontbeten met de standaard yoghurt vanuit bed en ik genoeg te drinken had liep ik een klein rondje rondom de bus. In een heel aantal bomen zaten tientallen tropische vogels, elke keer als ik ze zie ben ik er weer door verwonderd. De regenbooglori’s zaten vandaag zelfs heerlijk in een waterstraal zich af te koelen.

Na deze korte stop rijden  we verder naar Litchfield National Park waar we eerst de termietenheuvels gaan bekijken. Shane vertelt ons dat er 2 verschillende soorten zijn, maar nu ik dit schrijf weet ik even niet meer de namen. Wel kan je het verschil zien aan hoe de heuvel is opgebouwd, de ene termieten maken vrij platte heuvels en de andere maken enorme bouwwerken die ook flink zijn qua oppervlakte. Qua hoogte zijn ze soms ook zeer indrukwekkend en zijn ze gemakkelijk meer dan 2 meter hoog en zoals Shane zegt “Trap er vooral niet tegenaan, je breekt gelijk je voet”. Ze zijn kei- maar dan ook keihard!

Na een rondje te hebben gelopen rondom een veld wat vol staat met  termietenheuvels tijden we door naar Florence Falls waar we kunnen gaan zwemmen. Daar we maar 45 minuten hadden en het heen en weer lopen al zo’n 30 minuten kost heb ik het zwemmen hier laten zitten. Wel wandelen we uiteraard even naar de waterval wat zo’n 135 tredes naar beneden is en daarna uiteraard weer omhoog, de temperatuur voor vandaag is alweer ruim boven de 30 graden en de luchtvochtigheid is hoog. Alles plakt dus weer... Als we weer boven bij de bus zijn besluiten we ons alvast om te kleden in zwemkleding voor de volgende stop, daar krijgen we namelijk langer de tijd om te zwemmen aangezien het ook de lunchstop is.

Rond 13.00 uur komen we uiteindelijk aan bij Wangi Falls wat een zeer populaire plek is om te gaan zwemmen in Litchfield National Park. Lunch heb ik inmiddels in de bus al op gegeten dus op naar het meer! Daar aangekomen staat er een waarschuwingsbord voor krokodillen, maar er is ons verzekerd dat deze zwemlocaties zeer goed in de gaten worden gehouden en meteen gesloten worden als er een dreiging van krokodillen is. Zo is er een aantal maanden bij een zelfde soort meertje nog een man aangevallen, tot op heden is deze zwemlocatie nog steeds gesloten.

Het is een enorm idyllische plek om te gaan zwemmen, een mooi meer met in de verte 2 watervallen verschillend van grootte. Het water is heerlijk van temperatuur, je wandelt er zo in zonder het echt koud te krijgen. Daar ik niet zo’n open water held ben blijf ik samen met Eva eerst een beetje hangen bij het trappetje wat er gemaakt is, best prima. Uiteindelijk laat ik me door een aantal toch overhalen om mee te zwemmen naar de overkant van het meer, op naar de waterval! Al zwemmende voel je soms de temperatuur veranderen van warm, naar koud en weer naar warm. Zelfs als je even blijft trappelen op dezelfde plek. En ik moet toegeven, wanneer ik eenmaal aan de overkant ben is het een mooi uitzicht zo over het meer.

Uiteindelijk krijgen we bijna 1,5 uur de tijd om te zwemmen, heerlijk! Deze afkoeling was zeer welkom op deze warme dag. Uiteindelijk zitten we om half 3 allemaal weer in de bus en hoeven we nog maar een klein stukje te rijden naar Darwin waardoor we om 16.00 uur al bij het hotel zijn. We zijn bij hetzelfde hotel als waar we de eerste nacht ook hebben geslapen, ze hebben er heerlijke bedden dus we klagen niet!

Met een klein groepje spreken we om 17.00 uur in de lobby van het hotel af. We lopen via de botanische tuinen naar Mindil Beach waar we precies op tijd aankomen voor de zonsondergang. We lopen een klein rondje en gaan daarna naar Mitchell Street om een restaurant te zoeken voor het eten, we belanden bij Hanuman wat een Aziatisch restaurant is. Ik ga voor de butter checken en die smaakt fantastisch, het was niet het goedkoopste van deze reis maar soms iets luxer eten mag best wel.

Uiteindelijk ben ik rond half 9 weer op de kamer, maak mijn bagage weer vliegklaar, zoek foto’s uit en maak m’n verslagje. Morgen vertrekken we om 5.30 uur naar het vliegveld van Darwin, op naar Cairns! Waar de temperaturen ietsje aangenamer zijn (waarschijnlijk wel hoge luchtvochtigheid) en de klok weer 30 minuten vooruit gaat. Hoe kan je het bedenken, tijdzones van een half uur...

1. Arie:
    29 oktober 2023
    Cairns mijn favo place,ik hoop ook voor jou.Cape tribulation en duiken of snorkelen zoooo magishe natuur.Om maar niet te spreken over de vele gekleurde papagaaitjes.
    Ik ben benieuwd wat jij ervan gaat vinden (;