Op naar huis!

4 november 2023 - Spaarndam, Nederland

Ik vertelde al dat we zaten te wachten op het vliegveld om de eerste vlucht naar Singapore te pakken, maar ik ga nog even een stapje terug bij dit verhaal.

Toen we aankwamen op het vliegveld moesten we natuurlijk de bagage inleveren, mijn ruimbagage is elke keer ruim onder het gewicht. Tja, de tas is nou eenmaal niet groter… Maar de handbagage is dit keer wel wat aan de zware kant met m’n twee tassen (iets met souvenirs), dus ik hoop maar dat ze daar niet moeilijk over doen. De dame aan de balie print m’n 2 boarding passen uit en vraagt of ze m’n handbagage even mag wegen, ze wijst hierbij alleen naar m’n rugzak. Mijn andere tas staat tegen de balie aan, ik maak haar even niet wijzer dan ze is en laat alleen m’n rugtas wegen. Die wordt uiteraard meteen goedgekeurd en ik mag doorlopen.

Vervolgens gaan we eerst langs de douane, waarbij ik nog even m’n bonnetje van opaal moest inleveren en ze graag controleren dat je echt het land uitgaat. Gelukkig doen ze bij het weggaan niet moeilijk over eten wat je het land uitneemt, sommigen zien later wel waarom ik daar blij mee ben. Hierna gaan we door de security waar de tassen, jas, trui en dergelijke allemaal even door de scanner gaan. Zowaar is dit keer alles in 1x goedgekeurd en mag ik doorlopen.

Als je de roltrap opkomt in de vertrekhal loop je, heel slim, door de tax free winkels waar ze allerhande eten, drinken en souvenirs verkopen. Ik doe even een rondje, want tijd zat, maar koop niks.

Het is zo rond kwart over 4 en we moeten om 17.10 uur gaan boarden voor onze vlucht naar Singapore. We gaan in de buurt van de gate zitten en zien dat het boarden later begint en uiteindelijk gaan we ook iets later vertrekken, uiteindelijk valt de vertraging met weggaan gelukkig mee. De overstap op Singapore is wederom niet lang, maar we zijn weer met een flink aantal overstappende mensen dus weggaan zullen ze niet zomaar.

De dames van Singapore Airlines zien er zoals op de heenweg weer prachtig uit met hun lange rokken en nette bovenstukjes. Als we eenmaal in de lucht zijn vertelt de captain van vandaag ons dat de eerste 2 uur soepel zullen verlopen, maar dat we daarna wel wat turbulentie zullen krijgen voor maximaal 45 minuten om daarna weer rustig door te kunnen vliegen. Ze gaan in ieder geval hun best doen de turbulentie zoveel mogelijk te beperken.

Daar we zaterdagochtend 6.45 uur aan zullen komen heb ik het idee om tijdens deze vlucht zoveel mogelijk wakker te blijven en de volgende dan hopelijk wat te slapen. Daar ik voor gratis lid ben geworden van KrisFlyer heb ik gratis wifi aan boord van het vliegtuig waardoor ik een beetje kan appen met het thuisfront, grappig wel! Ook kijk ik nog Finding Dory en klets wat met mijn reisgenoten, ze zitten weer allemaal zo’n beetje in de buurt verspreid over een paar rijen.

Wanneer het diner van deze vlucht wordt geserveerd start inderdaad de turbulentie, die gelukkig heel erg meevalt maar ik eet mijn avondeten toch maar in etappes op. Ik hou m’n voedsel namelijk graag binnen…

Uiteindelijk verloopt de rest van de hele vlucht soepel en landen we zelfs op tijd op Singapore airport, waar de grond stewardessen alweer klaarstaan om ons naar het volgende vliegtuig te wijzen. Het boarden is al begonnen! Tijd om even te plassen op het vliegveld hebben we niet echt en we lopen dus gelijk door naar de gate die gelukkig praktisch om de hoek ligt. We stuiten hier weer op security, alle tassen en alles moeten weer door de scanners en waterflessen moeten leeg. Wat een gedoe als je al net uit een vliegtuig komt…

Gelukkig is er voordat we de lucht ingaan nog eventjes tijd om te plassen en m’n spullen te organiseren. Ene tas bij m’n voeten voor alles tijdens de vlucht en andere tas met jas bovenin, die heb ik allemaal voorlopig niet nodig. Wel heb ik de vorige vlucht m’n trui al aangedaan, de piloot wilde ons denk ik voorbereiden op kou. De airco stond namelijk op standje vrieskist. In ieder geval liggen er net zoals op de vorige vlucht hier weer warme fleecedekentjes en kussentjes klaar, dat wordt lekker slapen!

Zodra we in de lucht zijn krijgen we wat te eten, kip met orzo pasta. Het smaakt totaal niet en heb eigenlijk geen honger, dus ik hou het bij het broodje, de crackertjes en het chocolade toetje. Zodra alles is opgehaald bij iedereen gaat het vliegtuig in de nachtstand, alle lichten worden gedimd en ik vind het tijd om te gaan slapen.

Het vliegtuig is een stuk groter dan de vorige en dus ook stabieler in de lucht, ik slaap dan ook best wel wat uurtjes in het vliegtuig. Natuurlijk niet onafgebroken, maar op het moment van schrijven hebben we nog 4,5 uur te gaan en dus 8,5 uur al gehad waarvan ik toch zeker 75% van de tijd heb geslapen. Dat is niet verkeerd toch?

De vlucht verloopt verder ook erg soepel met hier en daar een heel klein hobbeltje, alsof we weer in de bus zitten en niet op 12 kilometer hoogte. De piloten doen goed hun best vandaag! Ook de rest van de vlucht probeer ik wat te slapen en ik moet zeggen, het is al veel meer geweest dan op de heenweg.

Een kleine 2 uur voor landing beginnen ze nog met het uitserveren van het ontbijt, ik sla het warme gedeelte maar over. De fruit en yoghurt spreekt me toch meer aan. Uiteindelijk zet de piloot om 6.26 uur het vliegtuig weer netjes aan de grond, ondanks dat het een lange vlucht was is hij toch heel fijn geweest. De gehele vlucht verliep lekker soepel zonder al teveel gehobbel en gedoe, wat toch altijd weer fijn is.

Als we uiteindelijk door de douane en security zijn zie ik door de glazen wand bij de bagageband pap en mam al op me wachten, een ontvangstcomité. Leuk! Mijn tas komt al vlot de band op en al snel heeft de hele groep z’n bagage en verlaten we de hal zodat iedereen z’n familie kan begroeten. Na al dat geknuffel zeggen we als groep elkaar nog gedag en is het tijd om naar huis te gaan. Voordat we naar de Ringweg rijden gaan we eerst langs de Wetering waar Menno, Louise en de kleintjes komen ontbijten. Heerlijk om even met iedereen te knuffelen en te kletsen over de reis en het is fijn om gemist te zijn.

Na het ontbijt is het even later tijd om naar huis te gaan, te douchen en alles uit te pakken en doen. Dan zit het er toch echt op na 10 vluchten en meer dan 3200 foto’s en begint het nagenieten, want wat een fantastisch mooie reis was dit! Met recht een DROOMREIS!

Dank voor alle leuke reacties op de verhalen en het digitaal meereizen, hopelijk tot een volgende keer!

1. Karin:
    4 november 2023
    Welkom terug en dank je wel voor je leuke verhalen en foto's! Heb ik ook beetje vakantie gehad 😉
  2. Arie:
    4 november 2023
    Super dat je weer heelhuids thuis bent! En warm ontvangst had😉 tot na mijn vakantie 27 ste back
  3. Ted:
    5 november 2023
    Met heel veel plezier jouw verslag gelezen. Met soms 'oh, dát was ook leuk geweest' en vooral heel veel 'oh, ja, wat was dat gaaf!'. Ik ga doen wat jij ook doet: uitpakken en de was doen en vooral NAGENIETEN!! Doei!