The Great Ocean Road

17 oktober 2023 - Warrnambool, Australië

Alvast een waarschuwing: ik had weer moeite met kiezen van foto’s dus geniet van de overdadige hoeveelheid foto’s ;-)

Vanmorgen is de laatste ochtend dat we wakker worden in Melbourne meteen weer een vroege, namelijk rond 6 uur gaat de wekker. Om 7.20 uur moeten we beneden klaar staan met alle bagage en ik hou nou eenmaal niet van haasten, dus ik ontbijt vanmorgen op mijn gemak met yoghurt met cruesli, lees de reacties en maak me daarna klaar voor de dag.

Uiteraard haal ik onderweg naar beneden Eva even op en staan we ruim op tijd beneden klaar, de bus is er zelfs nog niet! Sterker nog, de bus is zelfs wat te laat... Deze zou er rond half 8 moeten zijn, maar is door wat verkeersoponthoud een kleine 5 minuten te laat. Kan gebeuren! We zien gelijk dat we een vrouwelijke buschauffeur hebben, leuk! Haar naam is Jess en ze rijdt ons helemaal tot aan Adelaide. We laden de tassen in de bus en Eva regelt alvast 2 plekjes aan het raam voor ons. De bus is groot genoeg dat ieder z’n eigen plekje heeft en naast zich zijn/haar tas kan zetten. We zitten zo in de bus dat we vanuit ons raam straks de Great Ocean Road goed kunnen zien, goed geregeld!

We rijden eerst naar een klein plaatsje genaamd Anglesea wat een kleine 1,5 uur rijden is, hier kunnen we als we willen een kopje koffie kopen en natuurlijk een sanitaire stop houden. Zo tegen 10 uur rijden we verder naar de Memorial Arch welke het beginpunt symboliseert van The Great Ocean Road, we houden hier een korte foto stop want iedereen wil natuurlijk even op de foto met dit beginpunt.

De Great Ocean Road brengt ons langs een enorm mooie kustweg, niet bepaald verrassend natuurlijk. Maar vanuit de bus hebben we continu zicht op de prachtige heldere groen-blauwe zee met de witte golven en enorm hoge kliffen. De weg loopt echt vlak langs de kust met soms wat scherpe en steile bochten, maar Jess laat zich niet gek maken en brengt ons overal veilig naar toe. Maar wat een prachtig uitzicht hebben we toch, fan-tas-tisch!

Onze volgende stop is Kennett River, een plekje wat op zich niet noemenswaardig is maar je kunt er mogelijk koala’s spotten. Sylvia heeft tijdens haar vorige Australië reis er eentje gezien, dus wij hopen daar minimaal op. We zijn bij Kennett River niet de enigen die komen kijken, want als we aan komen rijden staat er al een groepje naar boven te turen in de boven. En ja hoor, daar hangt hij lekker relaxed in de bomen: de koala! Helaas net wat te hoog voor mijn camera, maar hij is toch zeker goed te zien! Net verderop in de boom zien we er nog eentje, maar deze is veel kleiner dan de andere en we gokken dan ook op een jonkie. Wat enorm gaaf om deze beesten in het wild te zien, heel relaxed en maken zich totaal niet druk om jou. Naast de koala’s spotten we hier in de bomen ook nog een aantal rosella’s, deze hebben we al vaker gezien deze reis maar nog niet zo dichtbij. Wat een geluk!

Na de koala’s rijden we door naar Apollo Bay om even snel een lunch te scoren bij een bakkertje, hoe korter we stoppen des te meer kans we eventueel hebben om nog te wandelen of extra stops te maken. De volgende stop die we maken is bij Melba Gully, een regenwoud waar we een korte wandeling maken van 1,5 km. Het is inderdaad een wat modderige wandeling door de pasgevallen regen, maar wel mooi om alle vele tropische planten en vooral varens te zien. We verexcuseren ons bij Jess als we binnen stappen, de bus is namelijk gloednieuw. We zijn de eerste passagiers die met deze bus op pad zijn, dat is overigens wel goed te zien en te ruiken.

Na het regenwoud komen we dan bij DE stop van de dag: The Twelve Apostles! Ook hier krijgen we zo’n 45 minuten om even een rondje te wandelen en foto’s te maken vanaf de verschillende uitzichtpunten. De kust is ruig om te zien en de oceaan golft er flink op los, mooi om te zien! Zeker als je bedenkt dat er steeds minder van deze “apostelen” over zal blijven door de kracht van het water. Stiekem vinden we het jammer dat de zon net verkeerd staat voor foto’s, maar ze blijven indrukwekkend om te zien.

Na de twaalf apostelen rijden we door naar Bay of Islands, Sylvia heeft met Jess overlegt en we hebben nog wel eventjes tijd om daar langs te gaan. Dit uitkijkpunt heeft wat weg van de twaalf apostelen, maar dan met veel minder toeristen. En mazzeltje, de zon staat hier wel goed zodat de kust mooi in het zonnetje staat. Prachtig om te zien!

Na deze laatste stop is het nog maar 40 minuten rijden naar het hotel en zo tegen kwart voor 6 komen we daar aan waar de sleutels snel verdeeld worden. Als ik mijn spullen heb gedropt gaan we nog even snel langs de supermarkt voor het ontbijt van morgen en gaan we daarna met een flinke groep uit eten bij een Mexicaans restaurant, het voelt soms een beetje gek om met zo’n grote groep binnen te komen maar deze dame trekt wat tafels bij elkaar en zo kunnen we aan 2 langere tafels zitten. Het eten kunnen we weer per persoon bestellen en wordt redelijk vlot gebracht. En het grootste voordeel: het smaakte nog goed ook!

Vandaag weer een fantastische dag gehad met enorm veel geluk! Het zonnetje lachte ons vandaag weer toe, de wind was nog wel fris maar die zon was wel heel fijn! En dan natuurlijk als kers op de taart nog eens die koala’s, fantastisch! Morgen rijden we eerst naar Tower Hill Reserve om daarna naar de Grampians door te rijden, ik ben benieuwd wat daar ons weer te wachten staat...

1. Menno:
    17 oktober 2023
    Jeetje, wat een mooie kustweg zeg! Zoveel moois en dat in maar 1 dag! Mooi die bossen ook met die mooie vogels en koala's.
  2. Fleur van der Plaat:
    17 oktober 2023
    Prachtig Marloes!! Leuke verhalen :)
  3. Bert:
    17 oktober 2023
    in een woord geweldig! Het verhaal maar ook de foto's.
  4. Kitte-en-Ma:
    17 oktober 2023
    Indrukwekkend die Road. Great Ocean!
  5. Ina:
    18 oktober 2023